Sammenhæng i familielivet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Julestjerne skriver:

Hej alle.

Jeg har simpelthen oprettet en bruger her på baby.dk for at få nogle gode råd til en dilemma jeg har. Det var enten her eller Mads & Monopolet! 

Sagen er den at jeg sammen med min mand har 3 børn. En på 6 år, en på 4 år og en på 2 måneder. Den store går i skole (0. klasse), den mellemste i børnehave og den lille er jeg hjemme med.

Vi er for et halvt år siden flyttet ud af København og til Midtsjælland. Min mand arbejder i København K og her er dilemmaet. Han er akademiker og har et job hvor han skal være fra 8.30-16.00 hver dag. Han har forsøgt at forhandle flextid, hjemmearbejdsdag, søge om nedsat tid, få lov at arbejde i toget osv., men de er desværre meget fastlåste. Det er ikke fordi han har kundekontakt eller andet, de vil bare gerne at deres medarbejdere er tilgængelige og er på arbejdspladsen i det tidspunkt. 

Det betyder at han tager hjemmefra klokken 7.00 og er hjemme 17.30. Plus minus, alt efter hvordan togene nu kører.

Jeg skal hjemmefra med børnene 7.30, for at være i skolen 7.45 og derefter afleverer jeg den mellemste i børnehave. Jeg henter dem igen mellem 14.00 og 14.30 og vi har som regel en hyggeligt eftermiddag sammen alle 4. Uden far..

De fleste praktiske ting i hjemmet står jeg også for - men han står som regel for madlavningen.. (og det er han god og hurtig til). 

Og her er så dilemmaets kerne. Øv, hvor jeg savner at han er mere omkring børnenes hverdag. Jeg kan sagtens ordne de praktiske ting og hente og aflevere, omend jeg da ikke skal se mig fri for at misunde de kvinder som har en mand som fx afleverer de store, så lillefisen og jeg kan få sovet lidt om morgenen (natamninger, I ved).

Min mand er meget.. han er ikke doven og han er heller ikke uvidende om min frustration, men han er en type som ikke gerne ændrer på ting som fungerer - og det gør det for ham. Han er glad for det job, han tjener fint og han har søde kollegaer. Men jeg ville sådan ønske at han kunne se hvad han går glip af ved at være så meget væk. 

De store står op 6.30, den lille først ved 7-tiden og så sover de alle omkring 18.30-19.00.. og så kan man jo selv regne ud hvor meget de ser hinanden. Især den store (som er ene dreng) savner sin far og reagerer ved stort set aldrig at høre efter hvad han siger og i øvrigt ikke at gide noget med sin far, selvom han åbenlyst savner ham.

Jeg er typen som synes at tid er meget mere værd en penge. Stod det til mig arbejdede vi kun så tingene kunne køre rundt mod i stedet at få mere tid med børnene. Han er som sagt ikke som sådan uenig, han gør bare ikke noget ved det.

Jeg er bange for at vi om nogle år kigger på hinanden og fortryder at han var der så lidt i hverdagene. Han ved af gode grunde ikke meget om børnenes skole og børnehave, deres venner eller andet.  

Monopol/baby.dk - hvad gør jeg? Lader ham fortsætte med det job og affinder mig med at det er hans valg og at det er mig der er meget primær omsorgsperson (og praktisk gris) eller hvad gør jeg? Jeg kan mærke at jeg er ked af det på børnenes (og også mine egne) vegne og ville ønske at situationen var anderledes.

Jeg håber på at få nogle gode vinkler på det og måske høre hvordan I andre skaber en balance i familieliv/arbejdsliv. 

Hvad var tankerne bag flytningen og hvem var initiativtager der?

havde i ikke undersøgt mulighederne for flex, nedsat tid mm. Inden flytning? Kommer det bag på dig hvor meget du er alene?

uanset baggrunden så har i vel tre valgmuligheder, at blive ved status quo, flytte tættere på Kbh. Eller at han får andet arbejde. 

Hvis han ikke gør noget aktivt, men bare siger ja til det du siger, så mener han det jo ikke rigtigt. Hvis han virkelig ville noget andet så ville han jo gøre det.

og, bliver han ved med ikke at sige hverken til eller fra så må  du beslutte med dig selv, hvad du vil og om du er villig til at sætte ham stolen for døren og leve med konsekvenserne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2018

Anonym

Julestjerne skriver:

Hej alle.

Jeg har simpelthen oprettet en bruger her på baby.dk for at få nogle gode råd til en dilemma jeg har. Det var enten her eller Mads & Monopolet! 

Sagen er den at jeg sammen med min mand har 3 børn. En på 6 år, en på 4 år og en på 2 måneder. Den store går i skole (0. klasse), den mellemste i børnehave og den lille er jeg hjemme med.

Vi er for et halvt år siden flyttet ud af København og til Midtsjælland. Min mand arbejder i København K og her er dilemmaet. Han er akademiker og har et job hvor han skal være fra 8.30-16.00 hver dag. Han har forsøgt at forhandle flextid, hjemmearbejdsdag, søge om nedsat tid, få lov at arbejde i toget osv., men de er desværre meget fastlåste. Det er ikke fordi han har kundekontakt eller andet, de vil bare gerne at deres medarbejdere er tilgængelige og er på arbejdspladsen i det tidspunkt. 

Det betyder at han tager hjemmefra klokken 7.00 og er hjemme 17.30. Plus minus, alt efter hvordan togene nu kører.

Jeg skal hjemmefra med børnene 7.30, for at være i skolen 7.45 og derefter afleverer jeg den mellemste i børnehave. Jeg henter dem igen mellem 14.00 og 14.30 og vi har som regel en hyggeligt eftermiddag sammen alle 4. Uden far..

De fleste praktiske ting i hjemmet står jeg også for - men han står som regel for madlavningen.. (og det er han god og hurtig til). 

Og her er så dilemmaets kerne. Øv, hvor jeg savner at han er mere omkring børnenes hverdag. Jeg kan sagtens ordne de praktiske ting og hente og aflevere, omend jeg da ikke skal se mig fri for at misunde de kvinder som har en mand som fx afleverer de store, så lillefisen og jeg kan få sovet lidt om morgenen (natamninger, I ved).

Min mand er meget.. han er ikke doven og han er heller ikke uvidende om min frustration, men han er en type som ikke gerne ændrer på ting som fungerer - og det gør det for ham. Han er glad for det job, han tjener fint og han har søde kollegaer. Men jeg ville sådan ønske at han kunne se hvad han går glip af ved at være så meget væk. 

De store står op 6.30, den lille først ved 7-tiden og så sover de alle omkring 18.30-19.00.. og så kan man jo selv regne ud hvor meget de ser hinanden. Især den store (som er ene dreng) savner sin far og reagerer ved stort set aldrig at høre efter hvad han siger og i øvrigt ikke at gide noget med sin far, selvom han åbenlyst savner ham.

Jeg er typen som synes at tid er meget mere værd en penge. Stod det til mig arbejdede vi kun så tingene kunne køre rundt mod i stedet at få mere tid med børnene. Han er som sagt ikke som sådan uenig, han gør bare ikke noget ved det.

Jeg er bange for at vi om nogle år kigger på hinanden og fortryder at han var der så lidt i hverdagene. Han ved af gode grunde ikke meget om børnenes skole og børnehave, deres venner eller andet.  

Monopol/baby.dk - hvad gør jeg? Lader ham fortsætte med det job og affinder mig med at det er hans valg og at det er mig der er meget primær omsorgsperson (og praktisk gris) eller hvad gør jeg? Jeg kan mærke at jeg er ked af det på børnenes (og også mine egne) vegne og ville ønske at situationen var anderledes.

Jeg håber på at få nogle gode vinkler på det og måske høre hvordan I andre skaber en balance i familieliv/arbejdsliv. 

Min mand er hjemme sent fredag og kører igen søndag aften kl. 19, vi har 4 børn fra 12 år og nedefter, derudover en stor landejendom, jeg har fuldtidsjob og pendler 1,5 time hver dag. 

Det handler ikke om, hvem der har det værst - det handler om, at min mand og jeg var enige om vores valg for 15 år siden, og at vores børn aldrig har kendt til andet, hvilket bringer mig til en teori om, at du projicerer følelsen af savn over på dine børn, og at dine følelser handler om, at han ikke "tager sin del" af familielivet (læs; byrden).

Vores børn kan godt savne far i hverdagen - men det samme gør sig gældende for mormor og morfar, det er altså ikke forælderspecifikt, og det håndterer vi så, når det dukker op.

Du skal nok gøre op med dig selv, hvor DIN grænse går, og så må I finde en løsning sammen, du skal ikke leve på din mands præmis, hvis det byder dig imod, så vil du blive indebrændt og hadsk.

(Både min mand og jeg elsker vores arbejde, jeg er fagnørd, og min mand ville arbejde gratis, hvis det var påkrævet, men sådan er vi så forskellige).

Anmeld Citér

6. december 2018

migxher

Jeg kan sagtens forstå dig (:! Det må da også være en træls følelse for ham at være sekundær i forhold til børnene??
Snak med ham er nok mit eneste bud (: Fortæl ham om dine følelser og overvejelser.
Jeg tvivler desuden på at der er nogen, når de bliver gamle, som tænker tilbage på hvor meget de ærgre sig over at have arbejdet for lidt og brugt for meget tid med deres børn! Tværdigmod. 

Jeg kan hører at vi har det mega luksus her hjemme i forhold til andre. Jeg er studerende og møder ind 8:30-15 på de længste dage( i praktik perioder ser det lidt anderledes ud).
Min kæreste har skiftende arbejdstider men er for det meste væk fra 7-15 med 20 minutters transporttid hver vej i bil. Det er mig der afleverer om morgenen og så skiftes vi til at hente. Han aflevere de dage hvor han skal arbejde eftermiddag/aften. Nogle gange har han weekend arbejde og nattearbejde som udløser fridage i hverdagen hvor han har vores unger hjemme. De er 3,5 og 2 år. Vi er meget glade for at vi begge har mulighed for at være så meget på i forhold til børnene, og at vi har så meget familietid sammen. Især fordi vi ikke har et netværk af bedsteforældre mm. i nærheden. Planen er når jeg er færdig med at læse om 2,5, at jeg skal arbejde deltid mens ungerne stadig er små. 
Eneste minus er at vi bor en smule småt og bor til leje, hus kommer ikke på tale før jeg er færdig med at studerer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.