Vores søn bliver 3 år i december. Nogle weekender kan vi godt få ham til at sove til middag og han sover nemt 1,5-2 timer. Andre weekender vil han slet ikke sove, men ligger og hviler sig i en times tid i hans seng og kommer så op.
Han er lige startet i børnehave og det er lidt samme mønster. Nogle dage kan de godt få ham til at sove, andre kan de ikke - men han kommer altid ind og hviler.
Har min søn sovet lur tager putningen om aften også tid.. Og den bliver hurtigt 20:30-21 før han falder i søvn (puttes 19-19:30).. Har han ikke sovet lur sover han indenfor 30 min. Jeg har lidt den holdning at han skal sove når han er træt og det er mere synd at lade ham køre igennem en hel dag møgtræt end at han bruger lidt længere tid om aften på at falde i søvn.
Jeg tænker 2 ting om din situation:
1. Han er ved at være en stor dreng og dagplejen og alle babyerne er formentlig ved at være lidt kedelig for ham. Når han nok snart skal i børnehave vil han køres træt på en helt anden måde, som enten gør at han har brug for mere søvn og bibeholder luren lidt endnu (men er kørt mere træt om aften) eller hurtigt dropper luren (da der sker en masse spændende i en børnehave når de små sover lur) og så er mere træt om aften. Ligemeget hvad ændrer situationen sig formentlig snart når han laver et skift og så er problemet løst.
2. Han er tydeligvis træt ved middagstid i hverdagen. Kan han sove er han træt og så er det jo kun fint at dagplejemor giver ham chancen for at sove. Men tag en snak med hende omkring at putning er hård om aften, og at I nødigt vil have at han sover for længe til middag - og evt. hvis han ikke sover indenfor 30 min, så op med ham.
Men altså, jeg tænker det var lidt ligesom da de gik fra 2-1 lur - ligepludselig giver det sig selv, også selvom man går igennem lidt en skæv periode op til.
Anmeld
Citér