Sprogvurdering hos barn som ikke taler dansk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

De vil ikke tvinge hende. For det kommer helt naturligt med børn. De ville kun sende hende i ekstra tilbud, hvis hun ikke havde en normal sprogudvikling, hvilket jeg ikke læser nogen steder i dit indlæg. 

Og som tysker - så går det hurtigt. Jeg underviser mange tyskere i dansk som andetsprog. De kan ofte få et meget høj niveau hurtigt. Og børn får det endnu hurtigere. 

Du har intet at være bekymret for :-) Mit personlige bud er, at hun efter 3 måneder i en børnehave sagtens kan begå sig på dansk - i relativt lange sætninger. Og hun kan sagtens inden skolealderen.

Ja, Tysk er så hendes modersmål og dansk hendes andetsprog (pt) Det kan være, det ændres en dag. 

Hvis en komplet sprogintegration skal have de bedste vilkår, så anbefales det, at moderen taler sit modersmål - og faderen sit (altid)

Når dit barn taler tysk til dig, så taler du dansk til hende. Og det gør du altid. I en periode med ny sprogtilegnelse, vil barnet bytte rundt på ordene og ikke vide, hvad der er tysk eller dansk. Dette gælder også grammatik (kaldes transfer og intersprog).Det gør de ofte op til skolealderen. 

Barnet skal ikke tvinges til at tale på andetsproget, men skal udsættes for "naturlige" situationer, hvor der tales dansk. Såsom børnehave, netto, legeaftaler osv. 

Barnet må aldrig tvinges til at tale et sprog. Men kan opfordres. Det skyldes, at barnets selvværd og selvtillid er koblet op på sproget. Derfor er det vigtigt at respektere, at barnet forestrækker at tale om følelser eller svære situationer/forklaringer på tysk i en lang periode.

Mit råd til dig:

Du skal selvfølgelig opfordre til dansk. Læs og leg osv. Og tal altid dansk til hende Men oversæt, hvis der er ord, du tror, hun ikke forstår (fordi hun er så stor). Så giver man hende ikke nederlag, hvor hun føler sig uden for det sproglige fællesskab. Men hvis hun allerede forstår det meste, så fortsætter du bare med at tale dansk. Fortæl hvad du laver, mens du laver det, på dansk. Sæt ord på. hvad i laver sammen. 

"Jeg giver dig sko på. Jeg tager først dine tæer ned osv...."

Du fik helt ret.  Hun er nu flydende på begge sprog og jeg vil mene det danske er næsten ligesågodt som det tyske. Hun taler nu som et hvert andet dansk børnehavebarn  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi har boet i udlandet i mange år. Derfor er vores datter 100% sikker i ét fremmedsprog. Jeg vurderer at hun forstår alt på dansk. Men hun bruger det kun til at synge og siger aldrig noget på dansk ellers. På hendes “modersmål” er hun meget forud for sin alder. (Lægens vurdering). Nu er vi lige flyttet hjem og jeg kan læse mig til at hun skal vurderes. 

Er der mon nogen der ved hvordan vores datter bliver sprogvurderet, når nu hun ikke taler dansk? Har de en test for udlændinge? Jeg aner ikke hvem jeg skal ringe og spørge- derfor spørger jeg her. 

Der er en del på dansk som skal laves med en pædagog og så der også en forældredel - her skal I svare på hvad hun kan på sit modersmål og hvad kan på dansk. Du behøver ikke være bekymret. Det er ikke noget der betyder noget - blot en vurdering af om der skal laves en indsats og hvor pædagogerne skal sætte ind med nogle aktiviteter der styrker/udvikler netop det hun evt. har svært ved. 

Min erfaring er at man bare skal give det tid og så kommer det. Hun venter måske på at føle sig mere sikker i dansk før hun har lyst til at tale det danske sprog. 

Anmeld Citér

11. juni 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mor:) skriver:

Der er en del på dansk som skal laves med en pædagog og så der også en forældredel - her skal I svare på hvad hun kan på sit modersmål og hvad kan på dansk. Du behøver ikke være bekymret. Det er ikke noget der betyder noget - blot en vurdering af om der skal laves en indsats og hvor pædagogerne skal sætte ind med nogle aktiviteter der styrker/udvikler netop det hun evt. har svært ved. 

Min erfaring er at man bare skal give det tid og så kommer det. Hun venter måske på at føle sig mere sikker i dansk før hun har lyst til at tale det danske sprog. 

Læs indlægget før dit  Gammel tråd, som du har svaret på før. 

Anmeld Citér

11. juni 2019

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Ja, nu er der heldigvis ingen bekymring mere. For det kom bare fra at hun den ene uge nærmest intet sagde- til at ugen efter kom alt ud i lange sætninger. Helt surrealistisk oplevelse..

Anmeld Citér

11. juni 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mor og meget mere skriver:

Læs indlægget før dit  Gammel tråd, som du har svaret på før. 

Hahaha - godt jeg ikke har svaret noget helt modsat det jeg svarede sidst. Tak for info

må hellere læse hele tråden en anden gang

Anmeld Citér

11. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Du fik helt ret.  Hun er nu flydende på begge sprog og jeg vil mene det danske er næsten ligesågodt som det tyske. Hun taler nu som et hvert andet dansk børnehavebarn  

Det var godt :-) Og rart at vide, at min uddannelse ikke er helt forgæves  

Og tillykke med en vellykket overgang til Danmark! Sejt gået! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.