Det føles helt forkert!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2018

Anonym

Morogbarn skriver:

Ja, det føles unaturligt at efterlade sit grædende barn ved fremmede. Din reaktion og dit barns reaktion er den naturlige. Vuggestuer og dagpleje er noget unaturligt og de er IKKE skabt for barnet skyld.

Har dit barn knyttet sig til dagplejemor? Altså har hun prøvet at give dit barn mad, skifte ble evt. putte, mens du er der? Dit barn skal lære at dagplejemor er en ok erstatning for dig - at hun kan opfylde dets behov, når du ikke er der. Det græder, fordi det er utrygt ved situationen og på, om du kommer tilbage. Det er vigtigt, at dit barn føler sig trygt, før du begynder at gå. Ellers kan det virkelig være traumatiserende for et barn at blive efterladt.

Læs evt denne. Selvom dit barn ikke er signalstærkt, så synes jeg der er nogle gode råd  https://www.xn--signalstrk-k6a.dk/institutionsliv---opstart-i-vuggestue

Jeg har selv valgt, at mit barn ikke skal i institution, før jeg kan forklare, hvor jeg forsvinder hen, og barnet selv får noget ud af at være blandt jævnaldrende (2-3 års alderen). Jeg er godt klar over, at ikke alle har den lyst/mulighed.

Vil bare støtte meget op om dette fine indslag i debatten. 

Vi brugte dage og mange timer på at være sammendrag dagplejen og ALDRIG gået, når hun har været ked af det. 

Det tog ca 3 uger, hvor vi var der rigtig meget. Vi havde sat tid af til det. 

Når vi afleverede normalt, var det også noget med at gå med ind og sidde og “drikke” kaffe i ca 10-15 min mens vi snakkede med dagplejemoderen. Og vores barn valgte at lege med noget andet end os. 

Vi har aldrig afleveret et barn, der var ked af det i de 2 år der gik der. 

Nu er jeg også så heldig, at min bedste veninde har lavet et helt projekt om indkøringsstrategier i vuggestuen. Og hvor vigtig det er for barnet og dets stressniveau at få en god aflevering. Og ikke mindst - at det kan sagten lade sig gøre. Børn behøver ikke græde.  

Det kræver bare meget tid og accept af at forældrene skal være med dagplejeren eller i institutionen i starten. For barnet skal virkelig føle sig totalt trygt. Problemet er, at der ikke er tid eller overskud til det i en institution. Og ofte vil personalet ikke have, at man er der for længe, da det kan give problemer med de andre børn (hvilket jeg godt forstår).

Det var derfor jeg valgte præcis vores dagplejemor - fordi der var plads til vores form for “blide” indkøring (og med blide mener jeg egentlig bare med respekt for barnets alder og udvikling og forståelse for verden på det givne tidspunkt) 

Hvis du kan få dagplejemor med på det og du har tid, så vær der mange timer - også tag dit barn med hjem bagefter. Men mens i er der så lad hende stå for omsorgen. Og signaler ved at være der et godt stykke tid, at du synes her er fedt at være.

Man signalerer jo ikke, at det er et fedt og trygt sted ved at aflevere på 2 min med gråd. 

Her signalerer man, at barnet kan komme til at blive givet væk til en fremmed mens mor går, selv om det græder (og ja, børn overlever - men er det det værd?) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2018

migxher

Jeg tænker at han ikke er klar til at du går endnu 1 uges indkøring er ikke længe og det er helt normalt at indkøring godt kan tage længere tid. 

Så jeg ville give det mere tid før du går fra ham. Indkøring kam sagtens foregå uden gråd hvis man tager den tid barnet har brug for. 

At han ikke har været passet før tror jeg ikke er årsagen. Ingen af mine havde været passe før da de startet og der var ingen problemer med indkøring eller tiden efter.

Vi havde afsat en måned til indkøring men brugte kun 14 dage. De sidste 14 dage gik med korte dage og 1 ugentlig fridag  

Anmeld Citér

8. september 2018

migxher

Og lige for tiden har min yngste på 2 år lidt svært ved at blive afleveret. Så jeg har sat 15 minutter af til at aflevere ham om morgen. Det giver tid til at jeg lige kan være på stuen, indtil han selv søger væk fra mig eller til han er klar til at blive givet over i favnen på en pædagog og vinke farvel. Det er vigtigt for mig at han får en god start på dagen og bliver afleveret tryg og glad. 

Anmeld Citér

10. september 2018

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar. De hjælper mig virkelig. Jeg er i dag prøvet at gå i 30 minutter men han græder Så snart jeg siger farvel.

Det strider mod alt at jeg går fra ham når han r ked af det, og har brug for mig. Vi sidder og leger 30-45 Min, og dp mor skifter ham, og han søger hebde selv og går med ud og modtager de andre børn. Så han kan godt lide hende. Men herhjemme selvom han sidder med far, græder han os når jeg går på toilettet.

Dp mor havde en anden indkøring før min, og de har derfor ikke været ude af huset i lang tid nu. Hun sagde at han nok vil have godt af at komme med ud, og opleve noget sammen med dem.

Jeg ved simpelthen ikke om det er fordi han ikke er klar til jeg går. På den anden side tror jeg ikke han ikke vil græde nåejeg går uanset hvor lang tid der går, han er meget knyttet til mig.

Jeg har virkelig lyst til at gå hjemme med ham MEN, Jeg kan se hvor meget han hygger sig derovre med Børnene og hvad de giver ham. Jeg kan bare ikke give ham det samme. Jeg kan se det er godt for ham at få det sociale, og de sjove ting de laver. Jeg har ingen planer om 8-16 dag. Men aflevere ved 9 tiden Og hente inden han skal sove. 

Anmeld Citér

10. september 2018

migxher

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar. De hjælper mig virkelig. Jeg er i dag prøvet at gå i 30 minutter men han græder Så snart jeg siger farvel.

Det strider mod alt at jeg går fra ham når han r ked af det, og har brug for mig. Vi sidder og leger 30-45 Min, og dp mor skifter ham, og han søger hebde selv og går med ud og modtager de andre børn. Så han kan godt lide hende. Men herhjemme selvom han sidder med far, græder han os når jeg går på toilettet.

Dp mor havde en anden indkøring før min, og de har derfor ikke været ude af huset i lang tid nu. Hun sagde at han nok vil have godt af at komme med ud, og opleve noget sammen med dem.

Jeg ved simpelthen ikke om det er fordi han ikke er klar til jeg går. På den anden side tror jeg ikke han ikke vil græde nåejeg går uanset hvor lang tid der går, han er meget knyttet til mig.

Jeg har virkelig lyst til at gå hjemme med ham MEN, Jeg kan se hvor meget han hygger sig derovre med Børnene og hvad de giver ham. Jeg kan bare ikke give ham det samme. Jeg kan se det er godt for ham at få det sociale, og de sjove ting de laver. Jeg har ingen planer om 8-16 dag. Men aflevere ved 9 tiden Og hente inden han skal sove. 

Hvis du har muligheden for at have ham hjemme noget tid endnu så synes jeg helt bestemt du skal gøre det.

Det synes jeg personligt er det bedste for små børn og forskning taler efterhånden også mere og mere for det. Der er en masse helt essentielle ting du kan tilbyde ham som mor og primær omsorgsperson(sammen med far selvfølgelig) som en dagplejemor eller pædagog på ingen måde kan erstatte på samme måde. 

At han hygger sig med de andre børn er på ingen måde det samme som at det er hans behov at være adskilt fra dig.

Det kan sagtens være at han er mere klar til pasning om et par måneder. 

Jeg har passet mine børn hjemme til de var henholdsvis 15 måneder og 2,9 år. Det har ud en tvivl givet dem rigtig meget positivt med sig og den tid kommer jo bare ikke igen.  

Anmeld Citér

11. september 2018

Rundtpågulvet

Anonym skriver:

Vil bare støtte meget op om dette fine indslag i debatten. 

Vi brugte dage og mange timer på at være sammendrag dagplejen og ALDRIG gået, når hun har været ked af det. 

Det tog ca 3 uger, hvor vi var der rigtig meget. Vi havde sat tid af til det. 

Når vi afleverede normalt, var det også noget med at gå med ind og sidde og “drikke” kaffe i ca 10-15 min mens vi snakkede med dagplejemoderen. Og vores barn valgte at lege med noget andet end os. 

Vi har aldrig afleveret et barn, der var ked af det i de 2 år der gik der. 

Nu er jeg også så heldig, at min bedste veninde har lavet et helt projekt om indkøringsstrategier i vuggestuen. Og hvor vigtig det er for barnet og dets stressniveau at få en god aflevering. Og ikke mindst - at det kan sagten lade sig gøre. Børn behøver ikke græde.  

Det kræver bare meget tid og accept af at forældrene skal være med dagplejeren eller i institutionen i starten. For barnet skal virkelig føle sig totalt trygt. Problemet er, at der ikke er tid eller overskud til det i en institution. Og ofte vil personalet ikke have, at man er der for længe, da det kan give problemer med de andre børn (hvilket jeg godt forstår).

Det var derfor jeg valgte præcis vores dagplejemor - fordi der var plads til vores form for “blide” indkøring (og med blide mener jeg egentlig bare med respekt for barnets alder og udvikling og forståelse for verden på det givne tidspunkt) 

Hvis du kan få dagplejemor med på det og du har tid, så vær der mange timer - også tag dit barn med hjem bagefter. Men mens i er der så lad hende stå for omsorgen. Og signaler ved at være der et godt stykke tid, at du synes her er fedt at være.

Man signalerer jo ikke, at det er et fedt og trygt sted ved at aflevere på 2 min med gråd. 

Her signalerer man, at barnet kan komme til at blive givet væk til en fremmed mens mor går, selv om det græder (og ja, børn overlever - men er det det værd?) 

Halløj :-)

Det projekt du fortællerat din veninde har lavet lyder spændende. Er det noget du/hun vil lade mig se ?

Jeg er dagplejer og altid interesseret i ny viden :-)

Anmeld Citér

11. september 2018

Anonym

Rundtpågulvet skriver:

Halløj :-)

Det projekt du fortællerat din veninde har lavet lyder spændende. Er det noget du/hun vil lade mig se ?

Jeg er dagplejer og altid interesseret i ny viden :-)

Du kan prøve at google tidlig indsats i vuggestuen (det er et RUC projekt) :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.