Morogbarn skriver:
Ja, det føles unaturligt at efterlade sit grædende barn ved fremmede. Din reaktion og dit barns reaktion er den naturlige. Vuggestuer og dagpleje er noget unaturligt og de er IKKE skabt for barnet skyld.
Har dit barn knyttet sig til dagplejemor? Altså har hun prøvet at give dit barn mad, skifte ble evt. putte, mens du er der? Dit barn skal lære at dagplejemor er en ok erstatning for dig - at hun kan opfylde dets behov, når du ikke er der. Det græder, fordi det er utrygt ved situationen og på, om du kommer tilbage. Det er vigtigt, at dit barn føler sig trygt, før du begynder at gå. Ellers kan det virkelig være traumatiserende for et barn at blive efterladt.
Læs evt denne. Selvom dit barn ikke er signalstærkt, så synes jeg der er nogle gode råd https://www.xn--signalstrk-k6a.dk/institutionsliv---opstart-i-vuggestue
Jeg har selv valgt, at mit barn ikke skal i institution, før jeg kan forklare, hvor jeg forsvinder hen, og barnet selv får noget ud af at være blandt jævnaldrende (2-3 års alderen). Jeg er godt klar over, at ikke alle har den lyst/mulighed.
Vil bare støtte meget op om dette fine indslag i debatten.
Vi brugte dage og mange timer på at være sammendrag dagplejen og ALDRIG gået, når hun har været ked af det.
Det tog ca 3 uger, hvor vi var der rigtig meget. Vi havde sat tid af til det.
Når vi afleverede normalt, var det også noget med at gå med ind og sidde og “drikke” kaffe i ca 10-15 min mens vi snakkede med dagplejemoderen. Og vores barn valgte at lege med noget andet end os.
Vi har aldrig afleveret et barn, der var ked af det i de 2 år der gik der.
Nu er jeg også så heldig, at min bedste veninde har lavet et helt projekt om indkøringsstrategier i vuggestuen. Og hvor vigtig det er for barnet og dets stressniveau at få en god aflevering. Og ikke mindst - at det kan sagten lade sig gøre. Børn behøver ikke græde.
Det kræver bare meget tid og accept af at forældrene skal være med dagplejeren eller i institutionen i starten. For barnet skal virkelig føle sig totalt trygt. Problemet er, at der ikke er tid eller overskud til det i en institution. Og ofte vil personalet ikke have, at man er der for længe, da det kan give problemer med de andre børn (hvilket jeg godt forstår).
Det var derfor jeg valgte præcis vores dagplejemor - fordi der var plads til vores form for “blide” indkøring (og med blide mener jeg egentlig bare med respekt for barnets alder og udvikling og forståelse for verden på det givne tidspunkt)
Hvis du kan få dagplejemor med på det og du har tid, så vær der mange timer - også tag dit barn med hjem bagefter. Men mens i er der så lad hende stå for omsorgen. Og signaler ved at være der et godt stykke tid, at du synes her er fedt at være.
Man signalerer jo ikke, at det er et fedt og trygt sted ved at aflevere på 2 min med gråd.
Her signalerer man, at barnet kan komme til at blive givet væk til en fremmed mens mor går, selv om det græder (og ja, børn overlever - men er det det værd?)