Ja, det føles unaturligt at efterlade sit grædende barn ved fremmede. Din reaktion og dit barns reaktion er den naturlige. Vuggestuer og dagpleje er noget unaturligt og de er IKKE skabt for barnet skyld.
Har dit barn knyttet sig til dagplejemor? Altså har hun prøvet at give dit barn mad, skifte ble evt. putte, mens du er der? Dit barn skal lære at dagplejemor er en ok erstatning for dig - at hun kan opfylde dets behov, når du ikke er der. Det græder, fordi det er utrygt ved situationen og på, om du kommer tilbage. Det er vigtigt, at dit barn føler sig trygt, før du begynder at gå. Ellers kan det virkelig være traumatiserende for et barn at blive efterladt.
Læs evt denne. Selvom dit barn ikke er signalstærkt, så synes jeg der er nogle gode råd https://www.xn--signalstrk-k6a.dk/institutionsliv---opstart-i-vuggestue
Jeg har selv valgt, at mit barn ikke skal i institution, før jeg kan forklare, hvor jeg forsvinder hen, og barnet selv får noget ud af at være blandt jævnaldrende (2-3 års alderen). Jeg er godt klar over, at ikke alle har den lyst/mulighed.
Anmeld
Citér