Hjemmebesøg fra skolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Er det en privatskole? For kender flere der går på privatskole hvor de besøger børnene og laver skolehjem samtaler der 

Nej. Ganske almindelig folkeskole... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har 3 skolebørn har aldrig oplevet dette.

De kom forbi med deres børnehave, men bare for at tage billeder udenfor deres hus til et projekt . Har aldrig hørt om skoler der gør dette . 

Er det privatskole ??

Nej folkeskole

Anmeld Citér

6. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Altså vi har fået tilsendt tider som vi kan plotte os ind på hvornår det passer os bedst.... Ved ikke om vi bare kan lade være med at vælge en tid, men vi vil nok blive spurgt hvorfor...

Jeg syntes sagtens du kan spørge ind til hvorfor de gerne vil på besøg og om det er for hele klassen - altså skal de besøge alle børnene. Hvis ja, så syntes jeg da I skal gøre det

Har du ikke lyst?

Anmeld Citér

6. september 2018

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Nu er det godt nok hulens mange år siden, jeg gik i folkeskolen, men der var der skole-hjem-samtaler hvert 3.-ish år hjemme hos os. Det var for alle i klassen. Jeg kan huske, jeg simpelthen var så stolt ved at skulle vise mit værelse frem første gang. 

Så måske bare en skole med prioriteringen at første samtale er hjemme? Netop for at skabe et godt bånd og en god dialog. Og altså ikke fordi de er på jagt efter beskidte tallerkner og mistrivsel. 

Ro på med at tænke det værste. 

Vh.

Nej, det gør vi ikke. Men vi har svært ved at se meningen med hvordan det besøg kan skabe relationer på 20 min..??..Vi har ikke brug for at have en masse relationer. Vi er ikke de mest sociale mennesker og det må andre jo respektere. Vi er ikke dem der har brug for at komme til gadefester eller snakke dagligt med naboerne. Vi holder os lidt for os selv på en måde. Derudover så kommer vi selvfølgelig til skole arrangementer og vores datter er med til alle pige fødselsdage hun bliver inviteret med til. Alt dette kun for vores datters skyld. Ikke for vores egne, for det har vi ikke behov for.

Anmeld Citér

6. september 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg syntes sagtens du kan spørge ind til hvorfor de gerne vil på besøg og om det er for hele klassen - altså skal de besøge alle børnene. Hvis ja, så syntes jeg da I skal gøre det

Har du ikke lyst?

Det er for at skabe relationer og så er det for alle 1 klasser. 

Nej, det har vi ikke. Vi syntes ikke, at dt bare kan tillade sig at invitere sig selv på en måde... lyder måske underligt for nogle men vi bryder os bare ikke om det.... 

Anmeld Citér

6. september 2018

Meyer

Profilbillede for Meyer

Det gør vores folkeskole også. Mine glæde sig helt vildt til at skulle vise deres lærer deres værelse og kældedyr

Det var et stille og rolig besøg helt på Barnes premisser. 

Men hvis I ikke vil have det, så meller I bare fra, kan ikke forestille mig at de ser skævt til jer af den grund. 

Anmeld Citér

6. september 2018

Lje

Anonym skriver:

Nej, det gør vi ikke. Men vi har svært ved at se meningen med hvordan det besøg kan skabe relationer på 20 min..??..Vi har ikke brug for at have en masse relationer. Vi er ikke de mest sociale mennesker og det må andre jo respektere. Vi er ikke dem der har brug for at komme til gadefester eller snakke dagligt med naboerne. Vi holder os lidt for os selv på en måde. Derudover så kommer vi selvfølgelig til skole arrangementer og vores datter er med til alle pige fødselsdage hun bliver inviteret med til. Alt dette kun for vores datters skyld. Ikke for vores egne, for det har vi ikke behov for.

Jeg tænker heller ikke, relationen udelukkende er for jeres skyld. Men for jeres datters skyld. Og det handler ikke om nye-venner-relationen med lærerne men om, at I får en lærer-forældre-relation. Mit bud er, at når lærerne har den relation, så er det nemmere at løse trivsels-problemer og tilskynde det gode samarbejde i klassen. Det er vigtigt for din datters uddannelse (mener jeg). 

Men hvis I vitterligt ikke kan udholde de 20 minutter (mit bud er, at det tidligere har været længere tid men sparekniven har gjort sit indhug) så sig da nej. Værre er det jo ikke. Jeg ville bare gerne komme med et meget positivt eksempel og opbakning til skolens måde at starte samarbejde op på. I stedet for sølvpapirshat og en jagt på mistrivsel. 

Vh.

Anmeld Citér

6. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Nej, det har vi ikke. Vi syntes ikke, at dt bare kan tillade sig at invitere sig selv på en måde... lyder måske underligt for nogle men vi bryder os bare ikke om det.... 

Selvfølgelig kan de ikke byde sig selv indenfor, og I kan vælge at sige nej, men vil det ik være synd for jeres datter, hun vil da helt sikkert gerne vise sin lærer sit hjem

Og hvorfor bryder I jer ikke om det, jeg mener herregud det ca. 30 min.

Må jeres datter heller ikke have venner med hjem?

Anmeld Citér

6. september 2018

Lje

Anonym skriver:

Du italesætter det næsten dramatisk "at de bare ikke kan tillade sig at invitere sig selv". De står jo ikke med sovepose, madpakke og kaffe under armen og ringer på mens I mindst venter det a la surprise. 

Det er et tilbud. Ligesom sundhedsplejersken. Der jo også tilbød hjemmebesøg. Bare sig nej tak. 

Vh.

Anmeld Citér

6. september 2018

Nomnom

Vi gjorde det på mit tidligere arbejde (er tidligere folkeskolelærer) netop i 1. klasse.

Det er jo istedet for den almindelige skole/hjemsamtale. I 1. klasse vælger man ofte at gøre det, fordi der har været et lærerskift fra børnehaveklassen. Det bliver sværere at gå i skole og det kan mange børn reagere på. Derfor kan et sådan hjemmebesøg være med til, at børnene bliver mere trygge ved deres nye lærere. Samtidig skaber det ofte et behageligt samarbejde, som jo så fortsætter skolegangen igennem. 

Sådan en samtale er bare godt givet ud for alle parter - især børnene, som stolt viser deres nye lærere deres værelse osv. Og nej, der bliver talt meget lidt fagligt og alvorligt til dette møde. Det er heller ikke meningen.

Du kan være stensikker på at det ikke er for at bedømme jer eller hvordan I bor. Det har intet med dette at gøre.

I kan til enhver tid frabede jer dette og sige I fortrækker at holde det på skolen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.