Kan kommunen bruge det imod os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2018

Møghe

Anonym skriver:

Ja, der udleveres selvfølgelig bank oplysning hvis der er en dommerkendelse på det. Men det sker jo næsten aldrig. Jeg har været ansat i en bank i over 10 år, 1 gang har jeg prøvet og udlevere oplysninger.

Nej, det er ikke nødvendig med en dommerkendelse. Det er kommunens kontrolenhed, der kan indhente det, hvis de fx er ved at undersøge, om en borger uretmæssigt har modtaget friplads, kontanthjælp eller lignende. Nu ved jeg ikke, om du bor i en mindre kommune, der ikke har organiseret en egentlig kontrolenhed, og det er derfor, at du aldrig har oplevet det. Men større kommuner indhenter på næsten daglig basis kontooplysninger uden borgerens samtykke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Møghe skriver:

Nej, det er ikke nødvendig med en dommerkendelse. Det er kommunens kontrolenhed, der kan indhente det, hvis de fx er ved at undersøge, om en borger uretmæssigt har modtaget friplads, kontanthjælp eller lignende. Nu ved jeg ikke, om du bor i en mindre kommune, der ikke har organiseret en egentlig kontrolenhed, og det er derfor, at du aldrig har oplevet det. Men større kommuner indhenter på næsten daglig basis kontooplysninger uden borgerens samtykke.

Men er det så ikke oplysninger fra skat? 

Og er det ikke udbetaling Danmark du taler om og ikke en familieafdeling og underretninger ift. børn? 

Anmeld Citér

5. september 2018

Rosa-Sophia

xStinepigen skriver:

Skrev også bla. Pga økonomien, men de sidste to pr, har økonomien været grundlaget for de ikke har fået dem igen - af hvad de selv siger. Jeg er ikke med til retsmøder, møder med kommune osv

Jeg havde faktisk overset, at der stod "bl.a". Og selvfølgelig siger de økonomiske forhold noget om parrets evne til at tage ansvar og behovsudsætte. Men som du siger det er kun dem selv, der kender alle detaljerne i sagen og det hedder tvangsfjernelse af en årsag. Så man kunne måske forestille sig, at de mangler selvindsigt til at se hvor alvorligt det ellers er og så giver økonomien skylden. 

Anmeld Citér

5. september 2018

xStinepigen

Rosa-Sofia85 skriver:

Jeg havde faktisk overset, at der stod "bl.a". Og selvfølgelig siger de økonomiske forhold noget om parrets evne til at tage ansvar og behovsudsætte. Men som du siger det er kun dem selv, der kender alle detaljerne i sagen og det hedder tvangsfjernelse af en årsag. Så man kunne måske forestille sig, at de mangler selvindsigt til at se hvor alvorligt det ellers er og så giver økonomien skylden. 

Fuldstændigt enig med dig, og vil gerne bekræfte de mangler selvindsigt, det er desværre bar een umulig opgave at hjælpe folk der ikke kan se indad. Og det vigtigste i forhold til kommuner, ved jeg selv, er at samarbejde og indse at det er helt menneskeligt at lave nogle fejl . Men de er meget uansvarlige med økonomien oveni, til det ekstreme, så de hjælper slet ikke sig selv, men hellere brokke sig over hvor forkert systemet er på det, trods af de fil chancen på mor og barn hjem

Anmeld Citér

5. september 2018

Rosa-Sophia

xStinepigen skriver:

Fuldstændigt enig med dig, og vil gerne bekræfte de mangler selvindsigt, det er desværre bar een umulig opgave at hjælpe folk der ikke kan se indad. Og det vigtigste i forhold til kommuner, ved jeg selv, er at samarbejde og indse at det er helt menneskeligt at lave nogle fejl . Men de er meget uansvarlige med økonomien oveni, til det ekstreme, så de hjælper slet ikke sig selv, men hellere brokke sig over hvor forkert systemet er på det, trods af de fil chancen på mor og barn hjem

Ja altså hvis man stadig bare bruger løs og altid har gjort det, er der noget galt og det er der squ også hvis man siger nej til mor og barn hjem. Men det er nok en længere diskussion. 

Anmeld Citér

5. september 2018

Møghe

mor:) skriver:

Men er det så ikke oplysninger fra skat? 

Og er det ikke udbetaling Danmark du taler om og ikke en familieafdeling og underretninger ift. børn? 

Nej, der hentes kontoudtog og engagementoversigt fra bank fra landets kommuner. Skat har kommunen automatisk adgang til gennem R75. 

Som jeg skriver længere oppe, vil kommunen kunne tage dette skridt i brug i en kontrolsag, dvs. undersøgelse om man har modtaget for meget i ydelse, tilskud eller andet. Jeg kan ikke forestille mig, at det ville blive brugt i en familiesag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.