Kan kommunen bruge det imod os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Vores underretning lød på vi ikke havde råd til mad og vi fik et besøg af kommunen pga den åndssvage anmeldse og socialrådgiveren var ikke bekymret efter hun så vores hjem og mine børns værelse osv. Så det er i den sammenhæng jeg mener hvor hun sagde hun kunne bede om udtog osv fra banken hvis hun ville 

Det jeg tænker er, at hvis det er for at kontrollere, om I rent faktisk ikke har råd til mad, så tror jeg godt, hun kan få tilladelse til at se kontoudtogene. Men jeg ved det ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2018

Anonym

Banken kan/må ikke udlevere kontoudtog og andre oplysning til kommunen uden kundens tilladelse.

Du kan bede din bank om et skrifligt afslag, hvis du har brug for dokumentation i forbindelse en en enkelydelse/indskudslån fra kommunen. 

RKI er jo ikke banken men et register som alle kan indberette til hvis en debitor ikke betaler sin gæld. 

Hilsen en “bankdame” 

Anmeld Citér

2. september 2018

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Var det i forbindelse med, at de - iflg. underretningen - har fået at vide, at I ikke havde råd til mad, hun sagde, at hun kunne bede om kontoudtog fra banken ?

Eller var det helt ude af kontekst ?

Det var da vi havde fået underretning hun sagde hun kunne bede om kontoudtog osv hvis hun ville men hun synes ikke det var nødvendigt. 

Anmeld Citér

2. september 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min kæreste er socialrådgiver i en familieafdeling og hans svar er: de kan hverken se om I har gæld eller bede om bankudskrift eller lignende - og det gælder i alle situationer. Om i så var blevet smidt ud så vil de ikke kunne bede om bankudskrift. 

Anmeld Citér

3. september 2018

L-mor

En offentlig myndighed tjekker ikke din økonomi ved at spørge din bank men ved at bede om tilladelse til at indhente dine oplysninger hos Skat. Bankerne indberetter også om dig til skat.

En henvendelse til din bank giver ingen mening. Du kan jo være kunde i 7 banker. 

Anmeld Citér

4. september 2018

xStinepigen

Kan kommunen bruge i mod os at vi står i rki og har gæld..? 

Jeg behøver ikke negative kommentarer med det ikke er smart det er jeg klar over.  

Mine børn mangler ikke noget hverken tøj,mad osv... 

Jeg kender til et par der bla.  Fik tvangsfjernet deres pga voldsom rod i økonomien (det var meget slemt), da de hver måned søgte om hjælp fra systemet osv. Føret der tror jeg kommunen blander sig, da det ligesom kommer til dem der er et problem. Jeg har 1 gang stået uden penge da jeg var på kontanthjælp, hvor familieafdelingen ringede for at høre om hvordan  havde tænkt mig at få penge fra. Men de gjorde ikke andet, end at høre om det. Så tror ikke i skal være bange for noget som helst, medmindre i søger forsøgerydeler hver måneder, og alligevel klatter dem op  

Anmeld Citér

4. september 2018

Rosa-Sophia

xStinepigen skriver:

Jeg kender til et par der bla.  Fik tvangsfjernet deres pga voldsom rod i økonomien (det var meget slemt), da de hver måned søgte om hjælp fra systemet osv. Føret der tror jeg kommunen blander sig, da det ligesom kommer til dem der er et problem. Jeg har 1 gang stået uden penge da jeg var på kontanthjælp, hvor familieafdelingen ringede for at høre om hvordan  havde tænkt mig at få penge fra. Men de gjorde ikke andet, end at høre om det. Så tror ikke i skal være bange for noget som helst, medmindre i søger forsøgerydeler hver måneder, og alligevel klatter dem op  

Men der har vel været andet i vejen i den familie. Altså børnene må da have lidt overlast, manglet det basale i hverdagen. Børn bliver næppe tvangsfjernet som sanktion, fordi deres forældre ikke kan forvalte deres økonomiske tilskud, tænker jeg.

Anmeld Citér

4. september 2018

xStinepigen

Rosa-Sofia85 skriver:

Men der har vel været andet i vejen i den familie. Altså børnene må da have lidt overlast, manglet det basale i hverdagen. Børn bliver næppe tvangsfjernet som sanktion, fordi deres forældre ikke kan forvalte deres økonomiske tilskud, tænker jeg.

Skrev også bla. Pga økonomien, men de sidste to pr, har økonomien været grundlaget for de ikke har fået dem igen - af hvad de selv siger. Jeg er ikke med til retsmøder, møder med kommune osv

Anmeld Citér

4. september 2018

Møghe

Anonym skriver:

Banken kan/må ikke udlevere kontoudtog og andre oplysning til kommunen uden kundens tilladelse.

Du kan bede din bank om et skrifligt afslag, hvis du har brug for dokumentation i forbindelse en en enkelydelse/indskudslån fra kommunen. 

RKI er jo ikke banken men et register som alle kan indberette til hvis en debitor ikke betaler sin gæld. 

Hilsen en “bankdame” 

Det er så ikke helt korrekt. Kommunen kan med hjemmel i retssikkerhedsloven indhente kontoudskrifter. Det vil dog aldrig være relevant i forbindelse med en ansøgning, da der vil blive truffet afgørelse om afslag, hvis borgeren ikke vil give samtykke eller indsende den nødvendige dokumentation. Hjemlen i retssikkerhedsloven anvendes bl.a ved kontrolsager 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Møghe skriver:

Det er så ikke helt korrekt. Kommunen kan med hjemmel i retssikkerhedsloven indhente kontoudskrifter. Det vil dog aldrig være relevant i forbindelse med en ansøgning, da der vil blive truffet afgørelse om afslag, hvis borgeren ikke vil give samtykke eller indsende den nødvendige dokumentation. Hjemlen i retssikkerhedsloven anvendes bl.a ved kontrolsager 

Ja, der udleveres selvfølgelig bank oplysning hvis der er en dommerkendelse på det. Men det sker jo næsten aldrig. Jeg har været ansat i en bank i over 10 år, 1 gang har jeg prøvet og udlevere oplysninger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.