Barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Janet1989 skriver:

Selvfølgelig bør vi være taknemlige ! Men dermed sagt, er der bare folk som plejer at få mere i løn, som ryger langt ned i indtægt - og nogle bor bare dyrere end andre  

SELVFØLGELIG skal vi være glade - nogle steder får de intet. men man får da selvfølgelig lidt ondt i maven, hvis økonomien ikke hænger sammen  

Ja men man har også haft en del måneder at spare op, og jeg synes det er fair nok at man går ned, når man ikke er på arbejdsmarkedet. Men ja det er surt at gå ned i penge,men igen du vidste der ville ske, så sørge man for at lægge til siden.��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Alle får jo mindre på dagpenge. Jeg får 9000 mindre udb pr måned. Vi begyndte at sætte penge til side med det samme, og det løber derfor lige rundt. Jeg er bare glad for at få penge overhovedet 

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym trådstarter

Janet1989 skriver:

Har i evt lån eller lignende i kan sætte ned? 

Vi har henholdsvis et forbrugslån (5000) et billån(1450) plus mit SUlån (505 om måneden). 

Vores forbrugslån kantinen vist godt få sat ned for det år, og SU-lånet kan jeg udsætte også hvis det bliver nødvendigt :-) 

jeg skærer min fagforening fra, så jeg kun har akasse delen tilbage , så det er 2000 vi kan spare i alt hvis vi sætter det ned bare en ide. 

Vi har faktisk minimalt med lån osv. Måske er der nogle små ting der kan skæres fra men ikke rigtig noget der batter 

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Bør vi ikke være lidt taknemmelige for det barselssystem, vi har her i Danmark.

Hvem siger jeg ikke er taknemmelig? Nu røg min opsparing på 4 års forsøgen på at blive gravid med fertilitetsbehandling og alt hvad det indebærer. Men jeg havde ikke lige set den komme at jeg skulle økonomisk straffes for at arbejde om aftenen i stedet for om dagen. Bi får netop kompensation i form af tillæg fordi mange ikke ønsker at arbejde aften/nat fordi de hellere vil være hjemme på den tid af døgnet. Så synes jeg det er lidt øv at der skal gøre forskel på ens indkomst på den måde fordi man arbejder på et andet tid af døgnet

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hvem siger jeg ikke er taknemmelig? Nu røg min opsparing på 4 års forsøgen på at blive gravid med fertilitetsbehandling og alt hvad det indebærer. Men jeg havde ikke lige set den komme at jeg skulle økonomisk straffes for at arbejde om aftenen i stedet for om dagen. Bi får netop kompensation i form af tillæg fordi mange ikke ønsker at arbejde aften/nat fordi de hellere vil være hjemme på den tid af døgnet. Så synes jeg det er lidt øv at der skal gøre forskel på ens indkomst på den måde fordi man arbejder på et andet tid af døgnet

Jeg er ked af at høre, at det har været sådan en kamp for dig at få et barn.

Men jeg kan ikke forstå, at du ikke har sat dig ind i reglerne noget før. Det burde ikke komme bag på dig, at der ikke tages højde for aften- og nattillæg.

Og systemet kan jo ikke tage højde for, hvad hver enkelt kvinde/par har været nødt til at bruge penge på. 

Du skriver "Men Udbetaling DK er ligeglad med de tillæg ....." - det var den udtalelse, jeg synes, der lyder lidt utaknemlig.

Jeg må indrømme, at jeg synes, det er helt fair, at man ikke får mere i barselsdagpenge, når man arbejder om aften eller om natten. De tillæg for man jo netop FORDI man arbejder på skæve tidspunkter - og det gør man jo altså ikke, når man er på barsel. Min kæreste arbejder om natten. 

At få et barn er trods alt et valg, og det er kun i en kort periode, man går ned i indtægt, da mange jo har barsel med løn i en periode. 

Ja, vel er det træls at miste en del af indtægten - men sådan er det jo for alle.

Anmeld Citér

1. september 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Sådan er det jo- selvstændige får intet ,vi må bare spare op sådan vi har råd til barsel når vi skal ansætte en i vores sted. 

Jeg synes man som lønmodtager er voldsomt priviligeret at man får først 22 uger med løn ,og derefter barseldagpenge . 

Tænker du er på den hvis det har så stor betydning - hvis nu du bliver syg eller fyret ? 

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Enig! Kan godt forstår dig du er på 28 timer netop pga. Tillæg mm. 

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym

Carina:-) skriver:

Sådan er det jo- selvstændige får intet ,vi må bare spare op sådan vi har råd til barsel når vi skal ansætte en i vores sted. 

Jeg synes man som lønmodtager er voldsomt priviligeret at man får først 22 uger med løn ,og derefter barseldagpenge . 

Tænker du er på den hvis det har så stor betydning - hvis nu du bliver syg eller fyret ? 

Har aldrig tænkte på det, men ja så i selvstændig får intet? Så i må “bare” selv spare op? Til at gå på barsel?

Anmeld Citér

1. september 2018

Anonym

Jeg er lykkelig over at jeg har en chef der er pisse bange for at jeg rejser min vej. 

Iflg overenskomsten har jeg ret til 4+14 ugers fuld løn. Han kom så igår og sagde at de ville give mig fuld løn i yderligere 13 uger. 

Anmeld Citér

1. september 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Har aldrig tænkte på det, men ja så i selvstændig får intet? Så i må “bare” selv spare op? Til at gå på barsel?

Man skal som selvstændig have arbejdet mindst 6 mdr .

Og man skal have arbejdet mindst 18½ time pr uge .

Barsel bliver regnet ud efter den sidste årsindkomst( med max som dapengesats) Og har man arbejdet med fx 20 timer pr uge ,så får man hvad der svarer som 20 timer på dagpenge

Og så skal man self være dagpengeberettiget - der e ikke mulighed for kh underbarsel som selvstændig. 

Så da jeg startede op som selvstændig,blev gravid lige bagefter ved et uheld - måtte sygemeldes - ja så var det bare ærgeligt Jeg fik ikke en krone,så arbejdede  under min barsel.

Jeg var i fagforening og dagpengeberettiget ,men havde ikke arbejdet længe nok inden barsel.

Rigtig mange selvstændige har ikke råd i opstart til at gå på barsel-. 

Heller ikke hvis de er meget sæsonpræget i deres virksomhed da der bliver kigget på de sidste 6 mdr inden barsel. 

Så opsparing  er vejen frem hvis man ønsker børn som selvstændig.

Jeg havde en indtægt på 10.000 til mig selv i de første år efter udgifter til drift og løn til ansatte osv- 

Nu kører det betydeligt bedre ,men der er bare ikke gyldne vilkår for folk der ønsker at skabe vækst i landet så man skal tænke sig godt om hvis man ønsker børn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.