Hjælp, Kattemad? Ny katteejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.668 visninger
36 svar
19 synes godt om
7. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har fået en killing ❤️ Og vi er begge to ret lykkelige i vores nyfundne forhold ❤️❤️

Men jeg er meget i tvivl om hvad der er bedst at fodre med? Eller, godt nok, at fodre med. Jeg har ikke økonomi til at hælde læssevis af penge i vildt dyrt kattemad. 

Lige nu har jeg købt whiskas Kyllinge tørfoder til killinger. Jeg tænkte jeg ikke ville købe det heeeelt billige da jeg også ved at der kan være noget med mængden de så spiser og tilsvarende at de skider dét mere. Men er whiskas egentlig også en discount vare indenfor kattemad? Det er det eneste mærke jeg lige kender.  

Og, hvordan er det bedst at fodre sin lille misling? At fylde en skål med den daglige mængde og lade katten selv spise ved behov, eller at servere ad flere omgange? lige nu får hun af flere omgange, men går ikke ud og tømmer skålen. Hun spiser lidt, går fra den, og spiser igen efter noget tid. Der går længe før en portion er væk. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Mor11 skriver:

Jeg har fået en killing ❤️ Og vi er begge to ret lykkelige i vores nyfundne forhold ❤️❤️

Men jeg er meget i tvivl om hvad der er bedst at fodre med? Eller, godt nok, at fodre med. Jeg har ikke økonomi til at hælde læssevis af penge i vildt dyrt kattemad. 

Lige nu har jeg købt whiskas Kyllinge tørfoder til killinger. Jeg tænkte jeg ikke ville købe det heeeelt billige da jeg også ved at der kan være noget med mængden de så spiser og tilsvarende at de skider dét mere. Men er whiskas egentlig også en discount vare indenfor kattemad? Det er det eneste mærke jeg lige kender.  

Og, hvordan er det bedst at fodre sin lille misling? At fylde en skål med den daglige mængde og lade katten selv spise ved behov, eller at servere ad flere omgange? lige nu får hun af flere omgange, men går ikke ud og tømmer skålen. Hun spiser lidt, går fra den, og spiser igen efter noget tid. Der går længe før en portion er væk. 

Whiskas er ikke så godt, som man tror, desværre. Men tænker det ikke skader din kat får det nu  

vi køber kattemad på zooplus.dk eller zooplus.de, men holder også øje med hvad petworld har på tilbud. 

Vi giver dem Royal canin Maine coon. Vi har norske skovkatte, som har tendens til at ikke tygge maden. Så derfor er vi nødt til at have store stykker til dem. 

Royal canin er vist heller ikke det bedste, men det er det eneste, som fungerer for vores katte. Deres pels bliver helt matte af de andre vi har prøvet. 

Hvis man virkelig går op i det, så skal det jo helst være kornfrit. 

Derudover er det godt at give vådfoder, da det er godt til dem.  

maden skal helst stå fremme hele tiden, og det er meget normalt kattespiser mange gange i løbet af dagen. 

Men hold øje med tilbud de forskellige steder, der er penge og spare!

Anmeld Citér

7. august 2018

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Først: tillykke med din lille misser ..

Som der allerede er blevet sagt, så er Whiskas desværre ikke særlig godt.. Det gør kattene voldsomt syge (og kan ende med døden), hvis de bliver ved med at få det.. Så begynd gerne at blande noget andet foder i sammen med whiskas nu, og når posen med whiskas er brugt, så brug det andet foder ..
Vi startede med hills, men det blev for dyrt for os, så nu bruger vi vitarex indtil videre..

Og hvis det fungerer for din kat, at den får portioner, så bliv bare ved med det, medmindre du selv gerne vil have det stående fremme.. Vores har altid mad i skålene..

Anmeld Citér

7. august 2018

HBV

Profilbillede for HBV

Enig i de andre med whiskas..

Mht vådfoder så har jeg nu forstået at det ikke anbefales at give det så ofte ... at det kan give nyreproblemer, ihvertfald ved visse katte racer. 

Vi fodrer med det dyre fra Rema. Det er ikke det bedste man kan få, men bestemt heller ikke det værste. 

Anmeld Citér

7. august 2018

Black Rose

Profilbillede for Black Rose
Mor11 skriver:

Vores kat har altid fået tørfoder fra Kingsmoor (med kylling). Først foder til killing og siden skiftet over til foder til voksne, steriliserede katte. Det er kornfrit, hvilket skulle være bedst for katten. Vi køber altid de store poser, som vist er med 7 kg - der er til virkelig lang tid i sådan en pose, og jeg synes ikke det er så dyrt igen. Vi er for nyligt begyndt at købe på siden simbasfoder.dk for det er billigere end maxi zoo og der er mængderabat 

I forhold til om der altid skal være mad i skålen, må svaret sådan helt generelt være ja. Så spiser katten når den er sulten og overspiser ikke, som nogle katte kan komme til, hvis der bliver doseret, så de nogle gange “løber tør” for mad (det er i hvert fald hvad jeg har hørt). Vi har en slank hunkat på 3-3,5 kg, som styrer sit madindtag helt fint ved, at hun altid kan få noget at spise. 

Held og lykke med din lille killing 

Anmeld Citér

7. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Mange tak for svar! Tror jeg har til ca 1,5 mdr whiskas hvis hun spiser som doseringen på pakken siger pis, at det ligefrem kan gøre dem syge  

Jeg må tilbudskigge og se om jeg kan finde noget bedre, mange tak for bud og for lige at name-droppe lidt så jeg ved hvad jeg evt skal kigge efter  

og jeg tror måske bare hun skal have foder stående fast! Hun går nemlig fint til og fra og virker ikke til at være en overspiser, hun er også ret klejn i det hele taget  

Anmeld Citér

7. august 2018

Tullemoar

Enig i de andre med whiskas..

Mht vådfoder så har jeg nu forstået at det ikke anbefales at give det så ofte ... at det kan give nyreproblemer, ihvertfald ved visse katte racer. 

Vi fodrer med det dyre fra Rema. Det er ikke det bedste man kan få, men bestemt heller ikke det værste. 

Det er nu omvendt. Vådfoder hjælper faktisk med  der ikke er blærebetændelse osv. Det er netop væske, og det er nogle katte enormt dårligt til at drikke men det kommer selvf. An på, hvad man giver af vådfoder selvf. 

Hvor har du det andet fra?

Anmeld Citér

7. august 2018

Tullemoar

Mor11 skriver:

Mange tak for svar! Tror jeg har til ca 1,5 mdr whiskas hvis hun spiser som doseringen på pakken siger pis, at det ligefrem kan gøre dem syge  

Jeg må tilbudskigge og se om jeg kan finde noget bedre, mange tak for bud og for lige at name-droppe lidt så jeg ved hvad jeg evt skal kigge efter  

og jeg tror måske bare hun skal have foder stående fast! Hun går nemlig fint til og fra og virker ikke til at være en overspiser, hun er også ret klejn i det hele taget  

Noget helt andet: må man ikke se et billede af din søde lille killing?

Anmeld Citér

7. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tullemoar skriver:

Det er nu omvendt. Vådfoder hjælper faktisk med  der ikke er blærebetændelse osv. Det er netop væske, og det er nogle katte enormt dårligt til at drikke men det kommer selvf. An på, hvad man giver af vådfoder selvf. 

Hvor har du det andet fra?

Vi har fået det samme at vide af vores dyrlæge. Undgå helst vådfoder og giv tørfoder som passer til steriliseret kat - hvis det er det man har.

Anmeld Citér

7. august 2018

Tullemoar

IenFart skriver:

Vi har fået det samme at vide af vores dyrlæge. Undgå helst vådfoder og giv tørfoder som passer til steriliseret kat - hvis det er det man har.

Det lyder underligt. 

Jeg har opdrættet katte, og har derfor været i “katteverdenen” nogle år, og der er det almen kendt at vådfoder er godt men man skal selvf. Give tørfoder også. Dvs  de fleste giver tørfoder som primær mad, og så vådfoder engang imellem  

https://www.agria.dk/kat/artikel/pasning-og-pleje/hvad-skal-katten-spise-for-at-have-det-godt/

er lige det eneste link jeg lige kan finde pt. 

De 2 dyrlæger jeg har brugt, har også sagt vådfoder er godt  

når det så er sagt, så skal man selvf. Også kigge på dyret! Det er simpelthen forskelligt hvordan de reagerer ligesom mennesker. 

Vores katte herhjemme trives fx. Kun med Royal canin, selvom jeg gerne ville ovre på et andet mærke. 

Nå det var vist et sidespor 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.