Hvis dit barn trives, har våde bleer og er til stede, så kan jeg ikke se nogle alarmklokker, som skulle ringe. Han har fint nået sin fødselsvægt, lige som forskrifterne siger. Hvilke tegn mener din sp viser manglende ernæring?
Syntes det er ret hurtigt, at din sp har anbefalet erstatning. Da min dreng var 2 uger, havde han den foregående uge kun taget 20 gram på. Men der var ingen tegn på mistrivsel. Vi prøvede den følgende uge at holde ham lidt mere til ilden. Ammede forret, hovedret og dessert, når han faldt i søvn. Den følgende uge havde han taget knap 400 gram på. Min sp sagde, at ammebørn vokser i ryk, og at du under ingen omstændigheder kan bruge en enkelt vejning til at konstatere, at barnet ikke får nok næring.
Hvis du ønsker at amme, så skal du få reduceret og droppet den erstatning. Det er virkelig de færreste, som har haft succes med en kombi.
Du kan heller ikke bruge form eller fasthed på bryster som en rettesnor. Eller hvor meget du nu kan malke ud. Min dreng på 2 år blev fuldammet de første seks måneder. Herefter fast føde og suppleret med mælk. Da først mælken løb til, blev brysterne almindelig bløde. Jeg har aldrig haft behov for et eneste ammeindlæg. Og det har været begrænset hvad jeg kunne malke ud. Men ved et års undersøgelsen sagde vægten alligevel 12 kg. Så der har været fin mælk.
Anmeld
Citér