Piger og deres tøj!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.804 visninger
20 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juni 2018

Anonym trådstarter

For pokker - jeg er ved at få grå hår altså! 

Jeg ved jeg ikke er den eneste, men hvordan F***** håndterer i andre de små divaer og selvstændige piger, der selv vil bestemme hvad tøj de skal have på? Som kan skifte tøj flere gange om dagen og som den ene da synes kjole er det bedste i verden - den anden shorts og t-shirts??

Hun får lov til at få medbestemmelse, efter forholdene, men hun skifter mening i løbet af 5 min. om morgenen, og så mister jeg bare tålmodigheden - specielt om morgenen (og ja, så kunne man tage det om aftenen, men som sagt skifter hun mening konstant).

Vi har efterhånden indset at pigen selv skal med ud og købe tøj, men det er som om det ikke altid hjælper... Vi har ikke en rig onkel der fylder vores bankbog, så når bedsterne i bedste mening køber en smule tøj (som er virkelig fint), så vil jeg også have at hun skal bruge det. 

Åh, det er nok bare mig der skal slappe af, og her efter hun er sendt glad afsted, så tænker jeg også, pyt - pigen fik tøj på og hun er glad... meeeen.... 

PS. hvad sker der lige for at det er et hit med to forskellige strømper?? 
PPS. Åh gud og hun er kun 5 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2018

serinasmor

Min dengang-diva er nu fyldt 8 

Her startede det allerede da hun var 2 år - Da hun blev 5 så slap vi tøjlerne og lod hende selv bestemme så længe det ikke var for koldt eller for varmt ... 

Nu hvor hun er 8 år får hun også lov selv at mærke efter hvor koldt eller varmt det er ... 

Hvis hun vil have vinterjakke på i heden, så fortæller jeg hende at det er en dårlig ide - det samme med shorts i snevejr. 

Men ellers bestemmer hun - og hun ser nogle gange tovlig ud stadig - ikke bare uens strømper (det er ret normalt herhjemme for far gør det med vilje) men ofte kjoler med bukser eller shorts 

men HAY - hvis det er det fede og det de unge vil have 

Anmeld Citér

7. juni 2018

(august)

Hjemme hos os vælger de også tøj selv også har vi haft nok diskussioner til at de ved at jeg bestemmer om det er for koldt eller for varmt tøj, men jeg går som udgangspunkt ikke op i om det matcher. 

Den store pige, knap 8, kan gå helt i spåner hvis ikke det matcher 100%. 

Den mellemste, 6, hun går overhovedet ikke op i om det matcher, men hun ved hvis vi skal noget, så bestemmer jeg, men til hverdag styrer hun det selv. 

Den lille, knap 4, hun får mere hjælp til tøjet og hun får valget mellem to sæt, men oftest har hun  hun selv valgt inden vi når der til, men der har vi godt nok også en del kampe. 

Anmeld Citér

7. juni 2018

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Min dengang-diva er nu fyldt 8 

Her startede det allerede da hun var 2 år - Da hun blev 5 så slap vi tøjlerne og lod hende selv bestemme så længe det ikke var for koldt eller for varmt ... 

Nu hvor hun er 8 år får hun også lov selv at mærke efter hvor koldt eller varmt det er ... 

Hvis hun vil have vinterjakke på i heden, så fortæller jeg hende at det er en dårlig ide - det samme med shorts i snevejr. 

Men ellers bestemmer hun - og hun ser nogle gange tovlig ud stadig - ikke bare uens strømper (det er ret normalt herhjemme for far gør det med vilje) men ofte kjoler med bukser eller shorts 

men HAY - hvis det er det fede og det de unge vil have 

Haha ej men præcis! Og ja, hvad sker der for en sommerkjole sammen med shorts? Der har vi også været...

Nu har hun så fået nogle korte leggins, som hun kan have på sammen med kjolerne, men nej, så skal det være t-shirts til  - ej men man blir' så træt  

Tror det ligeså meget er mig, der skal slappe af og slippe kontrollen, men åh hvor er det svært... Har virkelig forsøgt, for det har stået på i et par år nu... men jeg arbejder stadig 

Anmeld Citér

7. juni 2018

Anonym trådstarter

(august) skriver:

Hjemme hos os vælger de også tøj selv også har vi haft nok diskussioner til at de ved at jeg bestemmer om det er for koldt eller for varmt tøj, men jeg går som udgangspunkt ikke op i om det matcher. 

Den store pige, knap 8, kan gå helt i spåner hvis ikke det matcher 100%. 

Den mellemste, 6, hun går overhovedet ikke op i om det matcher, men hun ved hvis vi skal noget, så bestemmer jeg, men til hverdag styrer hun det selv. 

Den lille, knap 4, hun får mere hjælp til tøjet og hun får valget mellem to sæt, men oftest har hun  hun selv valgt inden vi når der til, men der har vi godt nok også en del kampe. 

Det med om det er for koldt eller varmt, der forsøger jeg virkelig også at holde fast - for det er mit ansvar som forælder, men der har vi virkelig også mange diskussioner... Men som regel finder vi et kompromis, som begge kvinder er ok med  

Anmeld Citér

7. juni 2018

Anonym

Jeg kan trøste dig med at drenge kan være ligeså slemme. Min knægt på 2,10 er ligeså stædig. 

Han får valget mellem 2 sæt tøj. Og siger han nej til begge så vælger jeg også må han blive sur. 

Anmeld Citér

7. juni 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kan trøste dig med at drenge kan være ligeså slemme. Min knægt på 2,10 er ligeså stædig. 

Han får valget mellem 2 sæt tøj. Og siger han nej til begge så vælger jeg også må han blive sur. 

Jeg har også en dreng på 7 år, og det er og har aldrig været i nærheden af at være ligesom min datter... 

Han har eller har altid haft en mening, men aldrig som med min datter. Han kan godt have en favorit t-shirt eller trøje, og han kan godt li' at have en pæn skjorte på, hvis vi skal noget, men han forstår også hvis det ikke lige passer hvis han skal på legepladsen.
Plus, med drenge er det som regel lidt mere simpelt, og det er sjældent at der er noget der bare slet ikke passer sammen. Og jeg tror aldrig han har nægtet at tage noget på, han er meget nemmere at snakke med om det.

Anmeld Citér

7. juni 2018

Meyer

Profilbillede for Meyer

Alle mine tre piger har selv bestem fra de var to år. De havde ikke noget de ikke måtte tage på. Og jeg må sige at jeg ikke gå voldsom op i om det lige passer sammen.Desuden var det ikke en kamp jeg gad tag.

I dag er der de 13, 12 og 10 år, og de er gode til at sammensætte deres tøj.

Anmeld Citér

7. juni 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Haha ej men præcis! Og ja, hvad sker der for en sommerkjole sammen med shorts? Der har vi også været...

Nu har hun så fået nogle korte leggins, som hun kan have på sammen med kjolerne, men nej, så skal det være t-shirts til  - ej men man blir' så træt  

Tror det ligeså meget er mig, der skal slappe af og slippe kontrollen, men åh hvor er det svært... Har virkelig forsøgt, for det har stået på i et par år nu... men jeg arbejder stadig 

Jeg begyndte at se sådan på det, at hvis hun ikke fik lov til at eksperimentere når hun havde lysten, så ville jeg muligvis dræbe kreativiteten 

Derudover så synes jeg VIRKELIG ikke jeg havde lyst til at have en kamp hver morgen, fordi mor og datter ikke har samme idé om hvad der matcher og passer sammen 

Vi fik alle sammen roligere morgener efter vi tog beslutningen om, at hun var stor nok til selv at bestemme. 

Vi kan stadig foreslå mængden af tøj - fx en trøje om morgenen som kan tages af når det bliver lidt varmere. Eller jeg synes det vil være en god ide at tage strømper på ... men hun styrer det selv - og mærker dårlige valg på egen krop. Og det tror jeg faktisk er sundt. 

Men ja - en del af opgaven som børnene bliver større er jo også at vænne sig til at give en lille smule slip 

Anmeld Citér

7. juni 2018

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Jeg begyndte at se sådan på det, at hvis hun ikke fik lov til at eksperimentere når hun havde lysten, så ville jeg muligvis dræbe kreativiteten 

Derudover så synes jeg VIRKELIG ikke jeg havde lyst til at have en kamp hver morgen, fordi mor og datter ikke har samme idé om hvad der matcher og passer sammen 

Vi fik alle sammen roligere morgener efter vi tog beslutningen om, at hun var stor nok til selv at bestemme. 

Vi kan stadig foreslå mængden af tøj - fx en trøje om morgenen som kan tages af når det bliver lidt varmere. Eller jeg synes det vil være en god ide at tage strømper på ... men hun styrer det selv - og mærker dårlige valg på egen krop. Og det tror jeg faktisk er sundt. 

Men ja - en del af opgaven som børnene bliver større er jo også at vænne sig til at give en lille smule slip 

Du rammer totalt mine tanker - for det første du skriver med at dræbe hendes kreativitet var (igen) præcis mine tanker her til morges. Jeg vil ikke være den der begrænser hende, lukker ned for alle hendes skøre ideer, de skal jo netop dyrkes og støttes  

Jeg er selv vokset om med en "nej"- hat, og en "ej men hvad tænker de andre nu om mig" - og jeg vil være SÅ ked af at give det videre - at begrænse min børn og ikke lade dem gå deres egen vej. 

Ej, nu bliver det pludselig til meget mere end bare tøj  Men tak for dine svar, jeg vil helt sikkert vende tilbage og læse dem igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.