Til jer med børn på 2 1/2..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.267 visninger
18 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juni 2018

Anonym trådstarter

Til alle jer med børn på 2 1/2 håber i kan berolige mig, jeg har nemlig en tilbagevendende bekymring omkring min datter. 

Hun er nemlig ikke rigtig i stand til at besvare spørgsmål omkring hvad hun har lavet eller hvor hun har været. Hvis jeg for eksempel spørger "hvor har du været henne idag" er svaret oftest tilfældigt. Det samme hvis jeg spørger hvem hun har leget med i dagplejen". Selvom jeg prøver at hjælpe ved at sige har du leget med dukker idag så kan hun godt finde på at sige ja selvom hun ikke har feks. det er som om hun rent kognitivt ikke kan forstå spørgsmålene... 

hun har ellers et stort ordforråd og snakker i lange sætninger og når hun snakker "frit", men det bekymrer mig at hun ikke kan snakke om fortid... 

kan jeres det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2018

klokkeblomsten85

Anonym skriver:

Til alle jer med børn på 2 1/2 håber i kan berolige mig, jeg har nemlig en tilbagevendende bekymring omkring min datter. 

Hun er nemlig ikke rigtig i stand til at besvare spørgsmål omkring hvad hun har lavet eller hvor hun har været. Hvis jeg for eksempel spørger "hvor har du været henne idag" er svaret oftest tilfældigt. Det samme hvis jeg spørger hvem hun har leget med i dagplejen". Selvom jeg prøver at hjælpe ved at sige har du leget med dukker idag så kan hun godt finde på at sige ja selvom hun ikke har feks. det er som om hun rent kognitivt ikke kan forstå spørgsmålene... 

hun har ellers et stort ordforråd og snakker i lange sætninger og når hun snakker "frit", men det bekymrer mig at hun ikke kan snakke om fortid... 

kan jeres det?

Min datter svarer hellere ikke på det når man spøger hende. Pædagogerne siger at det er meget normalt. 

Anmeld Citér

1. juni 2018

anna111

Profilbillede for anna111

Nej på ingen måde det er deres hjerner slet ikke udviklet til ! 

Min datter på 4 år er først lige begyndt at kunne fortælle hvad de har lavet i løbet af dagen men hun kan stadig fortælle at igår lavede vi.. selv om det måske er flere uger siden. 

Anmeld Citér

1. juni 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Det kan de slet ikke i den alder. Det er for abstrakt. Min knægt på 2,5 er ganske meget fremmelig sprogligt, men kan bestemt heller ikke svare på sådan noget. Fx har han altid spist æg til frokost, hvis vi spørger ham 

Anmeld Citér

1. juni 2018

Soonmom

Børnehavebørn har svært ved at svare på hvad de har lavet i dag? - det er et ret svært spørgsmål. - kræver hukommelse og rækkefølgetænkning og det kan børn på 2,5 slet ikke... Jeg har da også selv svært ved at svare når folk har spurgt hvad man har lavet i weekenden ��

Min dreng på knap 2,5 kan ikke engang sige bil endnu (han er så også bagud sprogligt, men alligevel, synes det er høje krav du stiller) 

Anmeld Citér

1. juni 2018

Babilooo

Der har næsten være fuldstændig samme spm enten her eller på minmave inden for denne måned.

du stiller voldsomt høje krav. Din datter virker tvært imod fremmelig. 

Anmeld Citér

1. juni 2018

300515

Min datter kan godt lidt. Hun kan godt svare på hvad hun har lavet og hvem hun har lavet det med. Fx at hun har leget med dukker med karoline. Eller at de har været på tur. Men hun kan også godt finde på at forveksle dagene, hvis hun har oplevet noget fedt. Hun kan ikke dageme endnu, så alt hvad der er sket tidligere end i dag,  er sket i går. Hun er iøvrigt lige blevet 3 for 2 dage siden og har kunnet det siden lidt før jul. Hun bliver bedre og bedre til det, men kan også godt finde på at svare noget andet end det de reelt har lavet eller svare nej, hvis man fx spørger om hun har xxx. Som regel betyder det, at det ikke har været mega sjovt eller noget hun lige har bidt mærke i. Fx kan hun aldrig svare på hvad hun har fået at spise til frokost. Vores datter har en rigtig god hukommelse og kan let huske og snakke om ting, der er sket for over 1 år siden.

Anmeld Citér

1. juni 2018

Anonym

Med mit barn skete der en markant ændring ift hvad der blev fortalt om dagen og hvordan der blev svaret da hun stoppede med middagsluren. Hun sagde "jeg ved det ikke" til alt, vores kommunikation degraderede meget når hun blev hentet. Og når hun er træt, kan man, nu hvor hun er 4, stadig mærke det på hendes evne til at forklare ting og fortælle. Det kunne måske også have en betydning.

Anmeld Citér

1. juni 2018

Anonym

Jeg tænker, du måske kunne have gavn af at læse nogle bøger om børns udvikling. Det virker som om, dine forventninger er ikke bare lidt, men en hel del off i forhold til, hvad man på nogen måde kan forvente af et barn på din datters alder (som andre siger - mange børnehavebørn ville ikke kunne svare på de spørgsmål, du fortæller om).

Det er dels stressende for dig, men det er heller ikke gavnligt for din datters selvværd, hvis (når) hun bemærker, at du har forventninger til hende, som hun ikke kan leve op til. 

Hvis din datter gik i en vuggestue, ville jeg også foreslå dig at spørge pædagogerne, hvis du er i tvivl om, hvad børn normalt kan i en given alder - det kan jeg så læse, at hun ikke gør, men når hun engang om ikke så lang tid skal i børnehave, vil jeg i hvert fald foreslå, at du bruger personalet til at få justeret dine forventninger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.