Hvad skal en på 2 1/2 kunne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.650 visninger
10 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. maj 2018

Anonym trådstarter

Min søn er 2,5 år og ret god sprogligt sådan i "fri snak". Han snakker i lange sætninger og har et kæmpe ordforråd. 

Men! Han kan ikke rigtig svare på spørgsmål. Eller det vil sige, han kan godt svare når jeg spørger hvad laver du, hvad vil du have at spise, hvad hedder du, hvem er det osv. 

Men hvis jeg spørger hvad han har lavet i dagplejen, hvad han har fået at spise i dagplejen, hvem han har leget med osv, så kan han ikke svare. Heller ikke selvom jeg kommer med hints. Han står helt af.

burde de ikke kunne det når de er knap 2 1/2?

kan jeres på samme alder det? 

Det undrer mig fordi at han jo ikke mangler ordene til det. Han forstår vist bare ikke helt spørgsmålet, eller kan ikke huske det???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2018

LSS

Anonym skriver:

Min søn er 2,5 år og ret god sprogligt sådan i "fri snak". Han snakker i lange sætninger og har et kæmpe ordforråd. 

Men! Han kan ikke rigtig svare på spørgsmål. Eller det vil sige, han kan godt svare når jeg spørger hvad laver du, hvad vil du have at spise, hvad hedder du, hvem er det osv. 

Men hvis jeg spørger hvad han har lavet i dagplejen, hvad han har fået at spise i dagplejen, hvem han har leget med osv, så kan han ikke svare. Heller ikke selvom jeg kommer med hints. Han står helt af.

Det undrer mig fordi at han jo ikke mangler ordene til det. Han forstår vist bare ikke helt spørgsmålet, eller kan ikke huske det???

Min søn på samme alder kan slet ikke snakke, jo få ord og absolut IKKE i sætninger. Til gengæld er han super god motorisk. Alle børn er forskellige og lære ting på forskellige tidspunkter. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Abracadabra

Man skal være MEGET større, før man kan svare på noget så abstrakt som 'hvad har du lavet i dag?'

Anmeld Citér

3. maj 2018

Christabelle

Min datter på 4 et halvt kan heller ikke altid svare på den slags spørgsmål. Hun svarer altid “det ved jeg ikke” eller “ingenting” når jeg spørger hvad hun har lavet, hvem hun har leget med el. lign.

Hun er rigtig god sprogligt, så er ret sikker på det er helt normalt... 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Soonmom

Hvad har du lavet i dag?

Kræver sprog, hukommelse og rækkefølge heraf. Det har selv børnehavebørn svært ved og hvis de har været i lalandia i weekenden har de det sikkert også når man spørger dem næste mandag hvad de har lavet i weekenden.

Så hvis en 2,5 årig kan svare på det spørgsmål og svare rigtigt er det meget fremme i skoene, som i MEGET.

Anmeld Citér

3. maj 2018

Anonym

Tror de færreste kan det i den alder. Dog kan min pige.

Hun husker godt. Spurgte hende “hvad lavede du hos dagplejen” “puslespil ... og danse. Danse med xxxx. xxxx go’ til danse”

hun havde været på tur med dagplejen. Og der svarede hun, at de havde set deres skeletter danse. (Det havde de så - de havde været på experimentariet) men det vidste jeg ikke... 

Men min søsters dreng på 3 år kan slet ikke. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Ena

Anonym skriver:

Det er fuldstændig normalt, at børn - også op i skolealderen - ikke kan svare på lige netop det spørgsmål. 

Det kan sammenlignes med, at du møder en bekendt på gaden, du ikke har set i et år, som spørger hvordan det går. Hvad skal man egentlig svare på det andet end: "fint, hvad med dig?" Det er komplet substansløst, fordi det er umuligt at svare på. 

Vær konkret, så får du svar. 

Anmeld Citér

3. maj 2018

Babilooo

Min søn på 41/2 og på 8 gider/kan ikke altid svare på sådan er spm med mindre set bliver konkretiseret - “hvem har du leget med i puderummet” osv.

stil konkrete spm

Anmeld Citér

3. maj 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Et kort svar til det sted du har sat spørgsmålstegn , nej alle dine spørgsmål kan du ikke forvente at han kan svare på,  måske han kan om 3 år 

Anmeld Citér

3. maj 2018

NRO

Min søn bnlev to år i januar, og han kan godt svare på den slags spørgsmål. Hans fætter på samme alder siger kun ord, taler aldrig i sætninger osv.. tror ikke, at der er noget at spekulere i. Mine tanker har i hvert fald aldrig tænkt at der var noget at bekymre sig om med hans søde fætter. Det er bare to forskellige børn.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.