Eksperthjælp: Det er helt normalt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.275 visninger
0 svar
1 synes godt om
8. maj 2018

Trine Andreasen

Hejsa! Jeg har et soørgsmål angående den sproglige udvikling. Min den mindste er lige knap 2 1/2. Han bruger høreapparat og har gjort det i et år nu.
Han snakker egentlig fint for alderen tror jeg, og bruger sommetider 4-5 ords sætninger men mest 2-3 ords sætninger. Han har også et stort ordforråd- ingenting der.
Det der undrer os forældre lidt er at han har svært ved at besvare spørgsmål. Han kan godt svare på spørgsmål omhandlede ting som han kan se for sig her og nu fx: hvad spiser du, hvad laver du, hvem er det osv. Men hvis vi feks spørger: hvor har du været henne, hvad lavede du i dagplejen, hvem legede du med idag osv så forstår han ikke at svare.
Det er svært at huske, men jeg mindes godt jeg kunne føre en sådan samtale med min ældste i den alder og kan mærke det efterhånden bekymrer mig lidt at han umiddelbart ikke forstår hvad jeg spørger ham om... eller i hvert fald ikke evner at svare selvom han egentlig jo har ordforrådet til det.
Hvad tænker du? Hvornår kan man forvente at de kan besvare sådanne spørgsmål? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham på vej?

Trines svar

Kære du   

Tak for dit spørgsmål. Det lyder som en dejlig dreng du har. Og hvor er det godt at høre at han er så fin med sproglig selvom han har høreapparat.  

I det du beskriver så lyder han til at være rigtig godt med rent sprogligt.   

Men jeg kan godt forstå at du undre dig over at han ikke kan svare på spørgsmål om hvad der er sket.  

Men det er helt normalt.  

Børn er umiddelbare.  De lever i nuet og derfor er deres abstraktion niveau heller ikke så stort. Det vil altså sige at han kun ved hvad er der sker lige nu. At kunne huske tilbage bare en time kræver at han har udviklet kognitive færdigheder. Disse færdigheder bliver udviklet i den tidlige barndom fra omkring 2 års alderen og helt frem til teenagealderen hvor den på magisk vis forsvinder et par år.  

Det der er vigtigt at huske på er, at børn er forskellige og særlig drenge er som udgangspunkt langsommere i deres udvikling og derfor kan de virke mere umodne end piger samme alder.  

Men du kan heldigvis hjælp din søn på vej.  

I stedet for at stille spørgsmål der kræver at han skal huske mange timer tilbage, så prøv med ledende spørgsmål.  

Jeg så at Peter var i dagplejen, legede du med ham?  

I dag er det mandag og der plejer i at være på tur, var du det i dag?  

Du kan også spørge dagpleje om hun vil skrive en sms om hvad de har lavet, hvad de har spist og hvem han har leget med. Så kan du via den spørge ind til de ting han har oplevet og på den måde hjælpe ham med han kognitive udvikling.  

Jeg håber det giver mening ellers er du meget velkommen til at skrive igen.  

Mange hilsner   

Trine  

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.