Anonym skriver:
Tak for dit svar- ret fint beskrevet. Hvilke spørgsmål er det så fx din datter kan svare på?
Det er eksempelvis spørgsmål som “har du leget med Peter?” (Også ved jeg, at hun nok har leget med ham, for ham leger hun ofte med)
så kan jeg sige “jeg så en flot tegning. Har du tegnet den i dag?” Hun svarer så ja, uanset om det var i dag eller for 1 uge siden, da tid er noget abstrakt noget, som først tillæres med alderen.
Måske kan du selv huske at tiden som barn kunne føles alt for lang eller alt for kort. For man har ikke en tidsfornemmelse. Men som voksen går tiden meget hurtigere fordi man får automatiseret en masse processer og derfor ikke bruger energi på at huske de komplicerede “bevægelser” eller sortere sanseindtryk, så man ved om man faktisk kan lide pasta eller ej.
Det er konkret - det kan man se og føle. Men et barn under 7 har ingen erfaring med noget som sådan. De oplever igen og igen og tager ved lære af hver gang, hvor det gør du ikke. Der skal noget specielt til, før du tillærer dig noget
1. Du skal anse det for at være nødvendigt (det gør dit barn med alle ting)
2. Du skal opleve det du selv har gjort før som problematisk (det skal et barn ikke, for de ser ikke sig selv som problematiske, de er altid i centrum og forsøger at efterligne og mimikere og så bagefter finde ud af om de brød sig om det, )
Derfor kan de ikke sortere i dine spørgsmål. De forstår dem ikke helt rigtigt som dig, der har erfaringer med 10.000.000.000 gange og måder tingene kan ses eller forståes på. Derfor, bliver det for ukonkret, så svarer de ikke, svarer noget der kunne ligne (og tilfældigheder vil, at det er noget har gjort den dag) eller de løber væk /griner for at skåne sig selv mod en pinlig situation, hvor de kan mærke, at de skulle have gjort noget, de ikke kunne regne ud.
Derfor griner små børn ofte, når de bliver skældt ud. De griner, fordi de forsøger at sige
“se hvor sød jeg er. Du kan godt lide når jeg griner - men jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Vær sød ved mig”
så spørgsmål - til små børn - og store børn faktisk skal være konkrete. Deres erfaringer begrænsede og sanserne overstimulerede - og evner til at forstå og genkalde noget, som for dem er abstrakt, er ekstremt svært 
du kan forvente at den 2-3 årige kan svare på “hvad er det? Det er en bil” (i forskellig variationer i forhold til sproglig udvikling)
den 2 1/2årige kan MÅsKE svare på”har du tegnet et hus i dag?Jeg så en flot tegning”
din datter lyd fuldstændig normal og skøn :-)