hej helene.
jeg har et spørgsmål som jeg håber du kan være mig behjælpelig med.
jeg har en datter på 6 år som jeg har været alene med siden 12 graviditets uge. hun har aldrig haft kontakt til sin biologiske far, og vores veje skiltes ikke på en behagelig måde, og jeg har derfor levet med hemmelig add. og nummer siden da. jeg har også været nødsagt til at flytte et par gange. eg bor nu sammen med min mand, som min datter kender som og kalder far, selv om hun dog ved han ikke er biologisk. jeg har været utrolig bange for at søge den fulde forældremyndighed, for jeg har for alt i verden ville undgå ham, men jeg har nu søgt den for at få det hele ud af verden. mit spørgsmål er så: hvor gode chancer har jeg for at få den, og hvis han søger samvær, hvilket han nok gør i den forbindelse for at irritere mig, ville han så få det ?
mvh.
Helenes svar
Kære du
Den fælles forældremyndighed kan ophæves, “hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke er i stand til at samarbejde til barnets bedste“. De relativt strenge krav for ophævelse af fælles forældremyndighed blev gjort mindre strenge den 1. oktober 2012, og der stilles derfor ikke længere ligeså strenge krav til ophævelse af den fælles forældremyndighed. Man lægger dog stadig vægt på, om der er det man kalder tungtvejende grunde til ophævelse af den fælles forældremyndighed. Det kan være et højt konfliktniveau, manglende kommunikation, vold og overgreb, misbrug af alkohol og euforiserende stoffer, psykisk sygdom, manglende interesse fra samværsforælderen, uenighed om væsentlige beslutninger vedrørende barnet (skolevalg, pas, religion, lægelige indgreb) og samarbejdschikane. Jeg vil gerne give dig en mere konkret vurdering. Hvis du ønsker det, er du velkommen til at kontakte mig på mail htr@tvc.dk eller telefon 5373 7179.
Læs evt. mere om forældremyndighed her (en artikel fra mit firma): https://tvc.dk/nyheder/2018/ophaevelse-af-faelles-foraeldremyndighed/
Vedrørende samværet: når kontakten har været afbrudt i en længere årrække, har man efter gældende praksis som udgangspunkt fortabt retten til samvær. Det er praksis, fordi man her går ud fra, at barnet har fået andre familiemæssige relationer, herunder med en evt. stedfar, og at det derfor vil være urimeligt for barnet at skulle forholde sig til en biologisk forælder, som barnet egentlig ikke kender. Du har derfor mulighed for at afslå hans eventuelle ønske om samvær, også under et evt. møde i Statsforvaltningen. Det vil så være Statsforvaltningen, der i sidste ende skal træffe afgørelse om det.
Ønsker man eller barnet, at der skal være samvær trods flere års fravær, vil jeg råde til, at man beder den anden forælder om at fremsende en ansøgning om fastsættelse af samvær til statsforvaltningen, der vil kunne tilbyde børnesagkyndig rådgivning og afholdelse af børnesamtale, hvis barnet er omkring 6/7 års alderen, for på den måde at finde en god samværsløsning.
Solskinshilsner fra
Helene Treschow
Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter
Se Helenes hjemmeside: TVC Advokatfirma