Børnebidrag fra far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.909 visninger
33 svar
69 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. maj 2018

csigvard

Hej alle

I forbindelse med en debat på et andet forum, er jeg blevet nysgerrig efter folks mening..

Hvis man ved et uheld er blevet gravid, og faren ikke vil have noget med barnet at gøre, og moren vælger at beholde barnet, skal faren så stadig betale børnebidrag eller skal han fraskrives det ansvar?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2018

Mom

Profilbillede for Mom
csigvard skriver:

Hej alle

I forbindelse med en debat på et andet forum, er jeg blevet nysgerrig efter folks mening..

Hvis man ved et uheld er blevet gravid, og faren ikke vil have noget med barnet at gøre, og moren vælger at beholde barnet, skal faren så stadig betale børnebidrag eller skal han fraskrives det ansvar?

Hvis han vedkender sig faderskabet eller det bliver fastslået ved faderskabstest, så skal han betale.

Anmeld Citér

16. maj 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
csigvard skriver:

Hej alle

Jeg mener at han skal betale - for barnet har ikke haft et valg og det skal barnet ikke bøde for. 

Anmeld Citér

16. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvis det ka bevises at han er faren, så ska han betale.

Man ka jo så diskuteres om kvinder rent moralsk, ka tage en beslutning om at få et barn, mod farens ønske, et barn, som er blevet til ved et uheld, og som aldrig vil få noget med faren at gøre, om ik der burde ku laves undtagelser.

Self vil der altid være gråzoner, hvor det ka være svært at finde sandheden. 

Men syntes faktisk at der ka være tilfælde, hvor manden er blevet narret, og kvinden har valgt at få et barn, direkte mod mandes ønske, og der burde manden ku fritages, for at sku betale. Vh Stine 

Anmeld Citér

16. maj 2018

Justthinking

csigvard skriver:

Hej alle

Hvis du vælger at beholde barnet mod hans vilje, synes jeg ikke at du kan kræve at han betaler. Er det også dig der har skrevet på min-mave? I så fald synes jeg SLET ikke du kan tillade dig at forvente noget i og med at det var et one night stand og han protesterer. 

Men du SKAL rent lovmæssigt angive ham som far. Hvordan kan det være du vælger at beholde og ikke få en abort? Jeg spørger af ren nysgerrighed :-)

Anmeld Citér

16. maj 2018

csigvard

Justthinking skriver:

Hvis du vælger at beholde barnet mod hans vilje, synes jeg ikke at du kan kræve at han betaler. Er det også dig der har skrevet på min-mave? I så fald synes jeg SLET ikke du kan tillade dig at forvente noget i og med at det var et one night stand og han protesterer. 

Men du SKAL rent lovmæssigt angive ham som far. Hvordan kan det være du vælger at beholde og ikke få en abort? Jeg spørger af ren nysgerrighed :-)

Nej det er ikke mig.. Jeg har læst debatten, og så var jeg bare nysgerrig efter folks mening.. Jeg bor skam sammen med min kæreste og vores barn er planlagt

Anmeld Citér

16. maj 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes det er svært at udtale sig generelt om, for det kommer an på så mange ting.

Hvis der har været tale om samleje uden beskyttelse og begge parter er klar over det, så synes jeg ikke manden kan frasige sig ansvaret efterfølgende.

Hvis det er sket med beskyttelse som har svigtet, så synes jeg det er sværere. Der synes jeg som udgangspunkt ikke manden kan pålægges et ansvar hvis kvinden vælger at beholde mod hans vilje. Men der vil alligevel sikkert være variationer hvor jeg vil ende med at synes det modsatte, så det er virkelig svært. Hvis det for eksempel er sket i et parforhold - så vil jeg måske være mere tilbøjelig til at synes han skal betale bidrag mens hvis det var one-night stand så skal han bestemt ikke.

Anmeld Citér

16. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
csigvard skriver:

Hej alle

Ja, han skal betale, eftersom han uanset hvad har medvirket til, at graviditeten er en realitet. Barnet har ikke mindre brug for forsørgelse end planlagte børn, og som skatteyder skal jeg ikke bidrage til at finansiere resultatet af det uheld, som han har part i. 

Det er absolut moralsk betændt direkte at snyde en mand til at blive far, men hvis kravet om børnebidrag fra faren frafaldt, ville mænd kunne gøre kvinder på stribe gravide uden at stå til ansvar for det. 

Anmeld Citér

16. maj 2018

Justthinking

Mor og meget mere skriver:

Ja, han skal betale, eftersom han uanset hvad har medvirket til, at graviditeten er en realitet. Barnet har ikke mindre brug for forsørgelse end planlagte børn, og som skatteyder skal jeg ikke bidrage til at finansiere resultatet af det uheld, som han har part i. 

Det er absolut moralsk betændt direkte at snyde en mand til at blive far, men hvis kravet om børnebidrag fra faren frafaldt, ville mænd kunne gøre kvinder på stribe gravide uden at stå til ansvar for det. 

Men hvad hvis der er tale om et uheld trods beskyttelse, det er en man ikke kender (one night stand), og kvinden vil beholde det? Så er det da ikke fair at mandens økonomi måske skal rives fra hinanden eller at han skal tvinges til at agere far - bare fordi han gerne ville have uforpligtende sex...

Vi kvinder er meget hurtige til at sige "det er min krop, jeg skal ikke tvinges til abort", men hvad med de mænd der bliver pålagt at være far og dermed skal betale 1300 kr om måneden? Til et barn han måske ikke får lov til at se

Anmeld Citér

16. maj 2018

Anonym

Min personlige holdning er at det kommer an på situationen. 

Var barnet planlagt og forældrene så vælger at gå fra hinanden skal han betale. 

Sker det ved uheld hvor man ikke er i et forhold Eks en bytur bør faren også have rettigheder til at frasige sig faderskabet. Men så hele faderskabet. Ingen samvær, rettigheder i forhold til oplysninger omkring barnet mm. Ja det er pisse synd for barnet men moren vælger jo lige så meget som faren gør. Moren vælger at få et barn med en mand hun ved ikke vil være en del af barnets luv og så er det jo op til hende om hun vil udsætte et barn for det eller få abort. 

Kan det bevises at moren bevidst har snydt faren så hun blev gravid trods aftale om andet skal faren ikke betale. 

Luge som moren kan vælge en abort af mere eller mindre moralske grunde og ingen rynker på næsen af det burde faren også kunne vælge en abort. Ikke at han skal kunne bestemme om barnet skal leve eller ej men om han ønsker at være far for det barn både følelsesmæssigt som økonomisk. Jeg har aldrig forstået det der med at faren jo må tage ansvar og faren jo bare må betale fir sine valg. Det må moren vel også? Hun må vel også betale for sit valg om abort eller ikke abort når hun ved faren er imod. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.