Hvornår er en fødsel hurtig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2018

Benjamins'mor

Debatten har sikkert været i gang før, men jeg har gået og spekuleret over, hvornår en fødsel egentlig er en hurtig fødsel.

Min spekulation bunder i, at min veninde har født sit første barn for få uger siden. Når nogen spørger hende, hvordan fødslen gik, så svarer hun at den gik "sindssygt stærkt". Fra hun fik veer til barnet er født gik der 16 timer, og hun var i aktiv fødsel i 8-9 af de timer. 

Min anden veninde er gravid igen, og hun er helt sikker på ikke at kunne nå på fødegangen, fordi sidste fødsel tog 9 timer fra første ve. Hun ved ikke, hvornår hun var i aktiv fødsel, da de blev afvist i telefonen og først kom ind, da hun var 8 cm åben.

Selvfølgelig er der forskel på individuelle oplevelser, og det skal heller ikke være en konkurrence om, hvem der kan føde hurtigst. 

Hvad er jeres mening om/opfattelse af, hvad en hurtig fødsel er?

Jeg vil mene mine fødsler var hurtige, men hvor grænsen går er jeg selv i tvivl om.

Med lillesøster fik jeg første ve 17.55 og hun er født 20.22, altså efter knap 2,5 time fra første ve.

Storebrors fødsel blev sat i gang med vedrop, det blev sat i kl. 16 og han er født 19.42. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2018

Mommy2be

Jeg mener at have læst at en fødsel i gennemsnit tager 10 timer fra første ve til barnet er født. Så alt under 10 timer må vel være hurtigt, men alt er jo relativt

Min egen tog ca. 9 timer fra de første veer

Anmeld Citér

8. maj 2018

Mette25

Min første fødsel tog knap 5 timer. De tog vandet kl 12.10 (havde ikke veer eller andet inden)og han er født 16.59 er spændt på 2 fødsel til juli.

Anmeld Citér

8. maj 2018

lineog4

hvis man selv synes den var hurtig så var den vel det - at man så nok ikke med en 16 timers fødsel skal ligge søvnløs om natten om man kan nå fødegangen er en anden historie.

Min første fødsel tog en evighed, men fra jeg var i aktiv fødsel dvs. var 4 fingre åben til jeg fødte tog den 8 timer og jeg synes det var enormt lang tid. Og taler om den som en lang fødsel.

Med nummer to aner jeg ikke, hvor længe den har varet - kiggede ikke på uret ved første ve, men ved jeg nåede at stå i et brusebad der hjemme, have en mand der krævede jeg tog med ellers ringede han efter ambulancen, så måske lidt under en time - bor 5 minutter fra hospitalet og fødte 40 minutter efter jeg ankom. Så nok max 3 timer.

De to andre fødsler er lidt anderledes da den ene henholdsvis startede ved jeg fik prikket vandet og den anden med stikpille. De tog begge fra første ve mindre end 3 timer.

Umiddelbart tænker jeg de sidste 3 fødsler var hurtige, men ikke så jeg var nervøs for om jeg kunne nå fødegangen.

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

LM2402 skriver:

Det var godt nok hurtigt! Det kan umuligt have været sjovt at være i for din svigerinde  

Det var en blandet følelse. Hun var egentlig glad for at det gik aå hurtigt. For så slap hun jo for smerterne ved fødslen og fik hurtigt sin datter i armene. Men konsekvensen var et megt stort blodtab så hun skulle have transfusion. 

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

Hvis jeg skal komme med er bud, så vil jeg mene at fødsler på under 4-5 timer er hurtige fødsler.

min sidste fødsel varede 25 min, vi tog selv i mod ham på gulvet på badeværelset og dette vil jeg betegne som en LYN fødsel.

ærligt så kan jeg ikke lade være med at grine lidt når folk mener de har oplevet en lynfødsel når de har født på 3-4-5 timer. Hurtig fødsel ja, men ikke lynfødsel. 

Men det er jo rigtig meget et individuelt vurderingsspørgsmål.

Anmeld Citér

8. maj 2018

CC79

Jeg har altid taget taget udgangspunkt i når vandet gik så følte jeg reelt jeg gik i fødsel. Den længste gang tog det 23 timer fra vandet gik og det syntes jeg var lang tid. Så gik der 14 timer og 16 timer fra vandafgang med to af mine andre børn og det syntes jeg var en rimelig tid og det føltes som et godt tidsinterval. Med min sidste gik der lige under 5 timer fra vandafgang og det føltes som en hurtig fødsel men der havde jeg altså mange veer i dagene op til det skete så kroppen var nok meget moden til at føde. Så ja tror det er meget individuelt hvordan man oplever det ift hvordan processen forløber, hvordan ens veer virker mv. 

Anmeld Citér

8. maj 2018

Christabelle

Fra mit vand gik: 30 timer

Fra første ve: 4 timer

Mit vand gik lørdag morgen, fik ikke en eneste ve og skulle så ind søndag morgen og have drop. Det blev sat i gang kl 9 og hun var ude 12.59. 

Jeg regner som regel kun de 4 timer som den tid min fødsel varede.

Anmeld Citér

8. maj 2018

God-mor

Debatten har sikkert været i gang før, men jeg har gået og spekuleret over, hvornår en fødsel egentlig er en hurtig fødsel.

Min spekulation bunder i, at min veninde har født sit første barn for få uger siden. Når nogen spørger hende, hvordan fødslen gik, så svarer hun at den gik "sindssygt stærkt". Fra hun fik veer til barnet er født gik der 16 timer, og hun var i aktiv fødsel i 8-9 af de timer. 

Min anden veninde er gravid igen, og hun er helt sikker på ikke at kunne nå på fødegangen, fordi sidste fødsel tog 9 timer fra første ve. Hun ved ikke, hvornår hun var i aktiv fødsel, da de blev afvist i telefonen og først kom ind, da hun var 8 cm åben.

Selvfølgelig er der forskel på individuelle oplevelser, og det skal heller ikke være en konkurrence om, hvem der kan føde hurtigst. 

Hvad er jeres mening om/opfattelse af, hvad en hurtig fødsel er?

Jeg føler at min 2. fødsel gik hurtigt. Kom på sygehuset kl. 03 med veer og 05 var han født  

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

Alt under 10 timer fra aktiv fødsel (4 cm+veer) 

Alt under 5 timer er ekstremt hurtigt. 

Alt i mellem 10.5-24 timer er normalt 

Alt i mellem 24-30 timer er en lang fødsel 

Og alt over 30 timer er ekstremt lang fødsel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.