Sansemotoriske spiseproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2018

ønskebørn74

Sprit25 skriver:

Hej 

Min datter på 4 har altid været småtspisende og er generelt ikke meget for at prøve nyt mad. Hun siger, at hun kan mærke det smager ulækkert. 

Jeg har lige opdaget sansemotoriske spiseproblemer. Andre der har børn med de spiseproblemer som kan guide mig lidt

Vores søn på 4,5 år er slemt ramt. Jeg er ikke så tit på herinde. Min mail er l_osther@hotmail.com

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2018

Kurt_H

Sprit25 skriver:

Det er bare ikke nok længere ikke at gøre et problem ud af det. Fordi det er et enormt problem. Hun spiser kun det samme; nuggets, pommes, pasta, lasagne(helst uden kødsovs), boller i karry (uden ris) rugbrød. Det er et problem og vi er nød til at reagerer på det nu

Hvad er problemet ? Nuggets med fritter er da én "ret" som mange børn spiser. Pasta kan jo kombineres med "rå" ærter, gulerødder e.l.

Hvordan spiser man lasagne uden kødsovs, når hovedbestanddelen er kødsovs og pastapladerne er blandet ind imellem ?

For mig at se, så er et af "problemerne" ikke dit barns "kræsne" tendenser... men den madkultur som I tillader hende at dyrke.

Havde det været min datter/søn, så ville jeg lære dem et par "uvaner" som man senere kan pille af dem... bla. grov mos "boller i karry med risene", finskær lasagnen så pastaen er sværere at spise solo... Overordnet set virker det som om problemet hedder "sovs"... hvilket er en "almindelig" børneting som har sin periode... Sovs kan være en kaloriebombe som man senere kan få mange andre problemer med, så "cut" ned på sovsen og lad hende "nøjes" pastaen/risene og kødet. Nogle børn kan se det som et uoverskuelig måltid, hvis sovsen skal spises. Sovs bliver hurtigst koldt og smager ofte meget anderledes som kold.

Anmeld Citér

11. maj 2018

Kurt_H

Mort3 skriver:

Hejsa, 

Jeg har ikke prøvet selv at have børn med dette problem. Men min søster var sådan som barn. Hun var ekstrem sensitiv ift., hvad der kom i hendes mund. Hun nægtede at smage på noget. Hun levede af toastbrød med honning eller lys pålægschokolade og Kellogs Cornflakes. Hun spiste også rugbrød med hamberyg. Rugbrødet skulle være helt uden kerner.

Det stod på i maaaaaange år, og det var en kæmpe frustration for alle. Både min søster, som vidste hun "var bøvlet"  mine forældre som var dybt bekymrede. Når vi blev inviteret til fødselsdage/fester havde alle andre familiemedlemmer jo også en mening, og det var noget pjat osv. Mine forældre synes jeg ikke var så gode til at få sagt, den er lukket her og sådan er det, og så skulle de have smurt toastbrød hjemmefra til hende, så hun ikke sad og var sulten, når værterne ikke ville vise hensynet. 

De var ved lægen med problemet, og han sagde, jeg er sikker på, at det holder op på et tidspunkt. Bare giv hende det, som hun vil have.

Det gjorde de. 

I dag er min søster 35 og spiser stort set alt og er meget eksperimenterende med mad. Det eneste hun stadig ikke kan med er kerner i brød. Så det er bondebrød og lyst brød. Men ellers kaster hun sig ud i hvad som helst. 

Om du kan bruge det til noget ved jeg ikke

Christina 

Den med kernerne kan jeg hurtigt tilslutte mig, fordi som voksen (og følsom), så har kernerne i noget rugbrødet en grim tendens til at "sætte sig fast" i halsen, hvilket kan være en yderst ubehagelig oplevelse og føles kvælende. Husk på at kernerne jo ikke er mindre bare fordi det er et barn som spiser rugbrødet !

Børn kan jo ikke sætte ord på alle situationer, så her kan barnet hurtigt komme til kort, men bruger sit medfødte instinkt som siger at det ikke er spiseligt når det sætter sig fast i halsen !

Anmeld Citér

11. maj 2018

Kurt_H

ønskebørn74 skriver:

Vores søn på 4,5 år er slemt ramt. Jeg er ikke så tit på herinde. Min mail er l_osther@hotmail.com

Slemt ramt ? Hvad er den mere præcise definition af det ? Spiser han slet ikke ?

Anmeld Citér

11. maj 2018

Kurt_H

Gennem mit arbejde i vuggestue og børnehave, så kan jeg ikke undgå at se hvad slags mad børnene har med i deres madpakker.

Ligeså snart at vuggestue børnene får "grønt lys" til at spise andet end flydende og grødagtige produkter, så sker der dét hos nogle, at de får en madpakke med som er mere appetitvækkende end min til tider er ! Men størstedelen (65-75%) får den mere traditionelle madpakke med fra 1950erne, hvilket hos nogle forældre er dovenskab (undertegnet incl.) og hos andre er det et spørgsmål om dén madkultur åbenbart er den som man helst vil overdrage sine (stakkels) børn. Jeg kan jo som voksen "bare" ændre indholdet i min madpakke med noget lækkert ! Dét kan jeres børn jo ikke bare lige gøre !

Jeg opfordrer tit børnehavebørnene til at snakke med mor og specielt far om at få noget mere lækkert med i madpakken. På et eller andet tidspunkt, så skifter deres madønsker, men det er tit at deres forældre ikke aner uråd og derfor på 2. år tror at deres lille skattebasse stadig ælsker leverpostej, spegepølse og rullepølse !

Hvis "sandheden" skal frem omkring de 3 madder, så ryger en kedelig mad hurtigere i skraldespanden end at den bliver returneret til en "sur" mor eller far som åbenbart i nogle tilfælde betragter det uartigt at deres barn ikke har spist al deres mad !

Børnene kigger meget på hinandens madpakker og igennem årene har det hændt at et par børn har sneget sig ud i køleskabene for at spise af de andre børns madpakke lækkerier...

Et råd:

Hvis lille Signe eller Henrik ælsker leverpostej i 1,5 års alderen, så betyder det ikke at den samme leverpostejmad er lige så lækker at skulle spise når barnet går i 3. klasse, hvilket også alt for tit ses !

Anmeld Citér

11. maj 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Sprit25 skriver:

Hej 

Min datter på 4 har altid været småtspisende og er generelt ikke meget for at prøve nyt mad. Hun siger, at hun kan mærke det smager ulækkert. 

Jeg har lige opdaget sansemotoriske spiseproblemer. Andre der har børn med de spiseproblemer som kan guide mig lidt

Min søn er udredt og han har sanse mæssige problemer over hele linjen.

Han er desuden autist(Det er der i de sanse mæssige udfordringer ligger)

Han er meget ridgid i hans tænke gang og tilgang til ændringer er lig nul!

Vi går pt til diætist pga hans udfordringer på spise siden. Han spiser kun hvede boller med kødpølse, ketshup og ristet løg!! Det er hans basis kost. Morgen,middag og aften. Og intet andet! Vores diætist er IKKE bekymret endnu. Han får vitaminer ved siden af og han udvikler sig ,er ikke ekstra træt og ud over d- vitamin og kalk mangel,  ser hans blodprøver fine ud. 

Med mindre din datter er svært undervægtig eller kraftig overvægtig pga hendes indgang til mad, så tænker jeg heller ikke at du behøves at tage den kamp. Det vigtig at tage de sanse mæssige udfordringer seriøst og anerkende at maden simpelthen smager 10 gange værer end hvis du og jeg ikke brød os om den - ihvertfald hvis det er sanse mæssige udfordringer,  og ikke bare kræsenhed. 

Ønsker du hende testet kan du igennem PPR få kontakt til en fys der kan teste for det eller din læge kan henvise til børneafdelingen der hvor I bor.

Anmeld Citér

11. maj 2018

Kurt_H

Tin skriver:

Min søn er udredt og han har sanse mæssige problemer over hele linjen.

Han er desuden autist(Det er der i de sanse mæssige udfordringer ligger)

Han er meget ridgid i hans tænke gang og tilgang til ændringer er lig nul!

Vi går pt til diætist pga hans udfordringer på spise siden. Han spiser kun hvede boller med kødpølse, ketshup og ristet løg!! Det er hans basis kost. Morgen,middag og aften. Og intet andet! Vores diætist er IKKE bekymret endnu. Han får vitaminer ved siden af og han udvikler sig ,er ikke ekstra træt og ud over d- vitamin og kalk mangel,  ser hans blodprøver fine ud. 

Med mindre din datter er svært undervægtig eller kraftig overvægtig pga hendes indgang til mad, så tænker jeg heller ikke at du behøves at tage den kamp. Det vigtig at tage de sanse mæssige udfordringer seriøst og anerkende at maden simpelthen smager 10 gange værer end hvis du og jeg ikke brød os om den - ihvertfald hvis det er sanse mæssige udfordringer,  og ikke bare kræsenhed. 

Ønsker du hende testet kan du igennem PPR få kontakt til en fys der kan teste for det eller din læge kan henvise til børneafdelingen der hvor I bor.

Det er ikke nødvendigvis autisme som ligger til grund for at nogle børn ikke vil spise udvalgte typer af mad !

Der findes desværre andre grunde som kan "skade" barnets udvikling eller mangel på samme !

Jeg skrev bla. at vi som voksne er dem der bestemmer sammensætningen af maden fra barnets 1. dag ! Dvs. at jo tidligere man "øver" alle typer af mad med sit barn, jo hurtigere og mere flydende får man indkørt hjemmets madvaner. Der er jo ingen børn, endnu, der er født med en spisemenu indbygget i hjernen !

Jeg tror ikke det er overdrevet at børns smagssanser (i hjernecenterets opfattelsesoptik) er meget mere følsomt overfor selv den mindste ændring i forhold til den voksnes smagssanser som efterhånden har "vænnet" sig til at "sådan er det bare" og "du får ikke andet".

Anmeld Citér

11. maj 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Kurt_H skriver:

Det er ikke nødvendigvis autisme som ligger til grund for at nogle børn ikke vil spise udvalgte typer af mad !

Der findes desværre andre grunde som kan "skade" barnets udvikling eller mangel på samme !

Jeg skrev bla. at vi som voksne er dem der bestemmer sammensætningen af maden fra barnets 1. dag ! Dvs. at jo tidligere man "øver" alle typer af mad med sit barn, jo hurtigere og mere flydende får man indkørt hjemmets madvaner. Der er jo ingen børn, endnu, der er født med en spisemenu indbygget i hjernen !

Jeg tror ikke det er overdrevet at børns smagssanser (i hjernecenterets opfattelsesoptik) er meget mere følsomt overfor selv den mindste ændring i forhold til den voksnes smagssanser som efterhånden har "vænnet" sig til at "sådan er det bare" og "du får ikke andet".

Øhhhh nej!! Det har jeg hvis heller ikke skrevet nogle steder! Jeg skrev at min søns sanse mæssige udfordringer ligger inden for hans autisme diagnose og ikke som en egentlig sensitiv profil!! 

Jeg er klar over at at man kan være sensitiv uden autisme og om vendt! Jeg understregede blot at min situation måske ikke kan samlingens med TS,  men at jeg havde lignede udfordringer med vores søn!

Vores udfordringer er langt større, men derfor kan jeg jo godt bidrage i en tråd, med de trøstende ord vi fik fra vores diætist.

Anmeld Citér

11. maj 2018

Kurt_H

Tin skriver:

Øhhhh nej!! Det har jeg hvis heller ikke skrevet nogle steder! Jeg skrev at min søns sanse mæssige udfordringer ligger inden for hans autisme diagnose og ikke som en egentlig sensitiv profil!! 

Jeg er klar over at at man kan være sensitiv uden autisme og om vendt! Jeg understregede blot at min situation måske ikke kan samlingens med TS,  men at jeg havde lignede udfordringer med vores søn!

Vores udfordringer er langt større, men derfor kan jeg jo godt bidrage i en tråd, med de trøstende ord vi fik fra vores diætist.

Alle har ret til at bidrage. Jeg mener bestemt ikke, at dit bidrag malplaceret, fordi dét kan jeg ikke afgøre af indlysende grunde.

Jeg er muligvis bare lidt "overfølsom" overfor at et 100 år gammelt "problem" bliver begrundet til at være barnet som er forkert på den ! Om det er autisme eller ej som forstærker reaktionen hos nogle familier skal jeg ikke kunne sige.

Der er mig bekendt ikke nogen som har fået "hvedeboller med kødpølse, ketshup og ristet løg e.l." ind med modermælken...

Anmeld Citér

11. maj 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Kurt_H skriver:

Alle har ret til at bidrage. Jeg mener bestemt ikke, at dit bidrag malplaceret, fordi dét kan jeg ikke afgøre af indlysende grunde.

Jeg er muligvis bare lidt "overfølsom" overfor at et 100 år gammelt "problem" bliver begrundet til at være barnet som er forkert på den ! Om det er autisme eller ej som forstærker reaktionen hos nogle familier skal jeg ikke kunne sige.

Der er mig bekendt ikke nogen som har fået "hvedeboller med kødpølse, ketshup og ristet løg e.l." ind med modermælken...

Det har du fuldstændig ret i, men nogle børn er bare mere ridgide i deres opfattelse af verden end som så.

Langt hen ad vejen præger forældre selvfølgelig deres poders tilgang til livet og maden - men i nogle tilfælde ,nu snakker jeg ud fra egne erfaringer, går det ud over hvad selv de bedste og mest pædagogiske forældre kan magte. 

Altså vores dreng sortere sågar i farver - både hvad angår mad ,men også påklædning mv pga hans sansemæssige udfordringer , derfor ved jeg at det ikke bare er sort og hvidt!

Det du skriver om handler om almindelig kræsenhed, men går det ud over den linje, og kan kaldes sanse mæssige udfordringer, eller særlig sensitiv mv så bliver det lige lidt sværere at ændre med almindelig opdragelse og viden. Så skal der tænkes ud af boksen ...Og selv det er bare ikke altid nok.

Det er derfor jeg siger : er det en kamp TS føler det er nødvendig at tage pga sundhedsmæssige problemer- eller skal man måske afvente alderen? Skal der hjælp til udefra, eller er det nødvendig pt? Er det almindelig barnlig kræsenhed (der som regel går over med alderen) eller er det mere end det? Er barnet generet af konsistensen,farver , frygt for maden, eller hvad er det generelle problem for TS?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.