Gennem mit arbejde i vuggestue og børnehave, så kan jeg ikke undgå at se hvad slags mad børnene har med i deres madpakker.
Ligeså snart at vuggestue børnene får "grønt lys" til at spise andet end flydende og grødagtige produkter, så sker der dét hos nogle, at de får en madpakke med som er mere appetitvækkende end min til tider er ! Men størstedelen (65-75%) får den mere traditionelle madpakke med fra 1950erne, hvilket hos nogle forældre er dovenskab (undertegnet incl.) og hos andre er det et spørgsmål om dén madkultur åbenbart er den som man helst vil overdrage sine (stakkels) børn. Jeg kan jo som voksen "bare" ændre indholdet i min madpakke med noget lækkert ! Dét kan jeres børn jo ikke bare lige gøre !
Jeg opfordrer tit børnehavebørnene til at snakke med mor og specielt far om at få noget mere lækkert med i madpakken. På et eller andet tidspunkt, så skifter deres madønsker, men det er tit at deres forældre ikke aner uråd og derfor på 2. år tror at deres lille skattebasse stadig ælsker leverpostej, spegepølse og rullepølse !
Hvis "sandheden" skal frem omkring de 3 madder, så ryger en kedelig mad hurtigere i skraldespanden end at den bliver returneret til en "sur" mor eller far som åbenbart i nogle tilfælde betragter det uartigt at deres barn ikke har spist al deres mad !
Børnene kigger meget på hinandens madpakker og igennem årene har det hændt at et par børn har sneget sig ud i køleskabene for at spise af de andre børns madpakke lækkerier... 
Et råd:
Hvis lille Signe eller Henrik ælsker leverpostej i 1,5 års alderen, så betyder det ikke at den samme leverpostejmad er lige så lækker at skulle spise når barnet går i 3. klasse, hvilket også alt for tit ses !
Anmeld
Citér