Bruger du madplaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor
Mom skriver:

Hej,

Vi har lavet madplaner i godt og vel 10 år efterhånden.

Vi har en stor whiteboardtavle i køkkenet, hvor alle ugedage står øverst på langs, og ned ad er så vores navne, et felt med aftensmad og et felt med eventuelt. På den måde kan alle mand se hvad vi hver især har af aftaler og hvad vi skal spise i løbet af ugen

Det lyder som en praktisk løsning  

Min blog og shop

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

MoarMoar

Profilbillede for MoarMoar
serinasmor skriver:

laver du variation i hvad det er i skal have, sørger for at bruge et helt hvidkål over flere dage fx og brug af rester til næste/kommende dag ? eller tager du den HELT on the fly ?

Ja, jeg laver planen så jeg får brugt grønsager op eller evt. Rester. Jeg synes jeg udnytter grønsager bedre når jeg laver en madplan = mindre madspild :-) 

Anmeld Citér

14. marts 2018

MummiT

Profilbillede for MummiT
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kommer lillesøster

Jeg laver ikke decideret madplaner, det er jeg simpelthen for dårlig til. Men jeg køber stort ind på nettet først på måneden, så fryseren er fyldt, og jeg kun skal handle hvis vi løber tør for noget, eller der er noget jeg har glemt. 

Jeg lavet tit sådan lidt "ugens tema"-mad. F.eks. når jeg laver en portion kødsovs så har jeg til 2 dage hvor vi får pasta med kødsovs + en stor lasange (nogle gange er der til en mini lasange også). I lasangen er der mad til 4-5 dage (1 voksen og 1 barn). Jeg synes det er ultra fedt at kunne nøjes med at lave mad 1-3 gange om ugen, og så kunne bruge tiden på at hygge med min datter i stedet. 

Det kunne også være at jeg laver 1-2 tærter og lidt forskelligt salat. 

Når jeg handler køber jeg meget varieret. Jeg sørger at der altid er hakket kød, medister og noget kylling. Samt noget mere spændende/lækkert kød, mulighed for vegetariske retter og et par færdigretter. 

Så er der både til de dage hvor jeg har lyst til at kredse lidt ekstra om maden og forkæle os, og til de dage hvor det bare skal være "ind i ovnen og servér"- mad. Og til alt derimellem. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

hmmm ... 

Jeg bliver nok aldrig whiteboard på væggen typen 

Er der nogle af jer der har en lidt mere æstetisk løsning til jeres madplaner?

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

MummiT skriver:

Jeg laver ikke decideret madplaner, det er jeg simpelthen for dårlig til. Men jeg køber stort ind på nettet først på måneden, så fryseren er fyldt, og jeg kun skal handle hvis vi løber tør for noget, eller der er noget jeg har glemt. 

Jeg lavet tit sådan lidt "ugens tema"-mad. F.eks. når jeg laver en portion kødsovs så har jeg til 2 dage hvor vi får pasta med kødsovs + en stor lasange (nogle gange er der til en mini lasange også). I lasangen er der mad til 4-5 dage (1 voksen og 1 barn). Jeg synes det er ultra fedt at kunne nøjes med at lave mad 1-3 gange om ugen, og så kunne bruge tiden på at hygge med min datter i stedet. 

Det kunne også være at jeg laver 1-2 tærter og lidt forskelligt salat. 

Når jeg handler køber jeg meget varieret. Jeg sørger at der altid er hakket kød, medister og noget kylling. Samt noget mere spændende/lækkert kød, mulighed for vegetariske retter og et par færdigretter. 

Så er der både til de dage hvor jeg har lyst til at kredse lidt ekstra om maden og forkæle os, og til de dage hvor det bare skal være "ind i ovnen og servér"- mad. Og til alt derimellem. 

HVis det virker for dig - så er det jo også liiiige det der skal til  

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
serinasmor skriver:

hmmm ... 

Jeg bliver nok aldrig whiteboard på væggen typen 

Er der nogle af jer der har en lidt mere æstetisk løsning til jeres madplaner?

Min veninde har sådan et clip-board og så en helvedes masse kopier af et skema hun ha lavet i word tror jeg. Der er dage på hvor der står hvad de skal have, og en indkøbsseddel. Så kan hun tage den med ud og handle og sætte dem tilbage på clip-boardet igen bagefter. 

Ala det her, hun har bare lavet en pænere og mere udførlig skabelon evt Google madplan skabelon, så kommer der nogen frem. Hvis det her altså kunne være en løsning for dig

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

15. marts 2018

B&J

Profilbillede for B&J
Smil og du får et smil tilbage
serinasmor skriver:

skriver I det så ned på en blok eller en meget stor tavle ? eller har I det digitalt et sted?

Bare en blok med A4 ark med linjer 

Anmeld Citér

15. marts 2018

Tin

Profilbillede for Tin
serinasmor skriver:

bruger du madplaner ?

og hvordan gør du fysisk ? 

Har du en blok, en tavle, en app, en liste på din telefon 

Jep. Hver fredag laver jeg plan fra søndag til og med lørdag. Jeg skriver indkøbsliste og min mand handler. Han er så god til at finde tilbud.

Vi har whiteboard i køkkenet. Vores ene søn er autist og mad og tidspunkter er vigtigt for ham. Derfor har vi planen synlig. Vi handler altid ind for en uge ad gangen og jeg planlægger altid efter hvor travlt vi har den pågældende dag.

Jeg finder gerne nye retter fra uge til uge - men pga sønikke er hver anden dag baseret på hvad han godt kan lide.

Det fungerer super godt og vi har gjort det i nok 5 år ihvertfald. Synes det er skønt ikke at skulle tage stilling til mad hver dag. Jeg ved hvad jeg skal lave og hvad der skal op af fryseren .

Anmeld Citér

15. marts 2018

januar16

Profilbillede for januar16

Ja. Vi skriver den bare på en blok.

Hvis vi er gode laver vi madplan for op til 3 uger ad gangen (fordi det passer med antal linjer). For tiden bliver det sig kun for en uge.

Så skriver vi ind hvis der er dage hvor en eller alle ikke spiser hjemme.

Vi sørger gerne for at en ret holder til to dage i hverdagene, og handler det meste ind til ugen i weekenden. 

Hygger gerne en aften hvor vi sidder med opskriftbøger og bliver inspireret. Ellers prøver at skrive ned hvis der er noget vi kommer på i løbet af ugen. 

Anmeld Citér

15. marts 2018

Malene76

Profilbillede for Malene76

Jeg laver madplan i weekenden. Vi laver 5 retter til en uges tid. De står ikke på en bestemt dag, vi tager bare det mad vi gider lige den dag. 

Jeg inspireres meget af den blog der hedder madforfattigrøve. Hun handler ind to  voksne og to børn efter Remas tilbud for under 300 kr. i ugen. Vi følger ikke hendes madplan slavisk men bruger den som inspiration. Det er fantastisk. Hun har madplanen klar lørdag formiddag og så kan man handle tilbudene i Rema fra om søndagen. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.