Bruger du madplaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2018

SanneNielsen

Vi laver madplan. Vi har en bog som vi skriver i hver uge. Vi laver for en uge ad gangen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

okay. Vi har også nogle faste dage..

ved os er det 

mandag. Rugbrødsmad med Forsklige pålægger 

trisdag. er det suppe dage. (elsker supper og vi har en del opskrifter på supper. ellers er jeg god til at finde på en ) 

onsdag. er min tidlig dag. så der laver en Zimmer mad samme kogt ret. med masser af grønsager 

torsdag. Lang dag. Rugbrødsmadder. med rester

fredag. fisk med grønsager  

lørdag. work med lidt kød. eller noget med kød til 

søndag. ris dag alt fra alm ris til risotto med alt muligt

Det har jeg sådan nogen faste tema på dagene. Jeg handler ind for hele ugen om søndagen. Vi forsøger herhjemme at spise  sådan masser af grøntsager . lidt kød . masser ag fisk. lidt pasta og lidt paster samt kartofler . sådan at vi hjælper vores miljø på en god  måde og vi får en varieret kost alt rester fra aftensmad tager jeg med som madpakke. Jeg spiser også rugbrød til morgenmad. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
serinasmor skriver:

bruger du madplaner ?

og hvordan gør du fysisk ? 

Har du en blok, en tavle, en app, en liste på din telefon 

Hej,

Vi har lavet madplaner i godt og vel 10 år efterhånden.

Vi har en stor whiteboardtavle i køkkenet, hvor alle ugedage står øverst på langs, og ned ad er så vores navne, et felt med aftensmad og et felt med eventuelt. På den måde kan alle mand se hvad vi hver især har af aftaler og hvad vi skal spise i løbet af ugen

Anmeld Citér

14. marts 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm
serinasmor skriver:

interessant tilgang 

bruger du så rester som 'genopvarmning af samme ret' eller til en ny ret baseret på rest?

Som regel blot opvarmet, rester bruges tirsdag hvor vi er for sent hjemme til at kunne nå at lave mad, samt til madpakke.

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

ja.

Men slet ikke så omfattende som andre her  

jeg kigger i fryser, køler og skabe og danner et overblik over hvad vi har i forvejen, og så finder jeg på retter til en hel uge - hvor jeg medtænker fx at få brugt hele hvidkålet, at nogen retter er nok til 2 dage osv. Pengene er små, så jeg går meget op i at få så meget ud af varerne som muligt og helst ikke ende med at smide noget ud. 

Så handler jeg til hele ugen og så er det faktisk det. Retterne har jeg i mit hoved og så er det ikke så fast hvilken dag vi lige får hvad. Det kan være der er en dag vi bare er trætte, så tager vi en af retterne der er hurtigst at få bikset sammen. Eller hvis jeg ved vi kommer sent hjem onsdag, så sørger jeg for at vi laver den ret der holder til 2 dage om tirsdagen. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Puust

Vi laver en madplan for søndag til torsdag om søndagen og handler ind der til ugen.

onsdag og torsdag skal ungerne til sport og der spiser vi tidligt så der skal maden være hurtig at tilberede.

vi har ikke overordnet tema for dagene, finder bare på hvad vil lige kan komme på og har lyst til.

men laver vi spaghetti kødsovs, ved vi der altid er rester nok til at få som fyld på pizza dagen efter, så tænker vi resterne ind i en anden ret eller tager med på arbejde.

fredag og lørdag er altid efter lyst, skal vi ud får vi gæster eller lignende. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mom of Two

Vi laver madplan hver søndag for den kommende uge. Vi gennemgår altid hvad vi har i fryseren som kan bruges. Vi planlægger rester til de dage der er lidt travlere end ellers. Fx kan vi så lave flæskesteg dagen før og så få flæskestegssandwich dagen efter. Får vi den ene dag pisabrød er der oftest rigeligt salat tilbage til at vi dagen efter kan få pastasalat med flutes, eller pandekager med fyld. Det planlægger vi selvfølgelig ud fra for at gøre det billigere. En pose Pommesfritter holder til to portioner og det planlægges så også i samme uge så fryseren ikke bliver overfyldt.

Søndag handler vi til mandag, tirsdag og onsdag og torsdag handler vi til torsdag, fredag og lørdag /søndag (vi spiser gerne hos enten mine eller min mands forældre end af weekenddagene)

er der rester tilbage fryses de enten ned til senere brug, eller i portioner til frokost manden kan tage med på arbejde. (Fx kan rester efter boller i karry 3-4 gange give en hel portion aftensmad til alle).

Vi har madplanen på en tavle i køkkenet, og på fryseren hænger en mindre tavle hvor vi skriver ned hvad kød og færdige retter vi har der.

Anmeld Citér

14. marts 2018

B&J

Profilbillede for B&J
Smil og du får et smil tilbage

Altid og meget gerne en måbede af gangen ud fra tilbud i aviserne og ud fra mad vi har i fryseren skabe og skuffer på den måde får vi spist resterne så vi ikke smider meget mad ud vi sparer penge og vi spiser meget forskelligt 

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor
B&J skriver:

Altid og meget gerne en måbede af gangen ud fra tilbud i aviserne og ud fra mad vi har i fryseren skabe og skuffer på den måde får vi spist resterne så vi ikke smider meget mad ud vi sparer penge og vi spiser meget forskelligt 

skriver I det så ned på en blok eller en meget stor tavle ? eller har I det digitalt et sted?

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor
Mom of Two skriver:

Vi laver madplan hver søndag for den kommende uge. Vi gennemgår altid hvad vi har i fryseren som kan bruges. Vi planlægger rester til de dage der er lidt travlere end ellers. Fx kan vi så lave flæskesteg dagen før og så få flæskestegssandwich dagen efter. Får vi den ene dag pisabrød er der oftest rigeligt salat tilbage til at vi dagen efter kan få pastasalat med flutes, eller pandekager med fyld. Det planlægger vi selvfølgelig ud fra for at gøre det billigere. En pose Pommesfritter holder til to portioner og det planlægges så også i samme uge så fryseren ikke bliver overfyldt.

Søndag handler vi til mandag, tirsdag og onsdag og torsdag handler vi til torsdag, fredag og lørdag /søndag (vi spiser gerne hos enten mine eller min mands forældre end af weekenddagene)

er der rester tilbage fryses de enten ned til senere brug, eller i portioner til frokost manden kan tage med på arbejde. (Fx kan rester efter boller i karry 3-4 gange give en hel portion aftensmad til alle).

Vi har madplanen på en tavle i køkkenet, og på fryseren hænger en mindre tavle hvor vi skriver ned hvad kød og færdige retter vi har der.

Det lyder til, at I har fået en ret god rutine.  

Flæskestegssandwich

Min blog og shop

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.