Bruger du madplaner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.015 visninger
31 svar
18 synes godt om
14. marts 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor

bruger du madplaner ?

og hvordan gør du fysisk ? 

Har du en blok, en tavle, en app, en liste på din telefon 

Min blog og shop

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

MoarMoar

Profilbillede for MoarMoar

Ja, i perioder, når vi har travle perioder på job og fritiden. Jeg laver gerne madplan for 14 dage af gangen og køber stort ind i weekenden til den kommende uge. Så skal vi kun gøre et lille indkøb i løbet af ugen. 

Jeg skriver bare madplanen på et stykke papir. Jeg følge ikke planen nøje, kun at jeg ved vi skal have de retter i løbet af uge. Fx. Der står kødsovs torsdag, men vi får det mandag da vi havde lyst til det der. Så spiser vi bare mandagens mad om torsdag :-) 

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

MoarMoar skriver:

Ja, i perioder, når vi har travle perioder på job og fritiden. Jeg laver gerne madplan for 14 dage af gangen og køber stort ind i weekenden til den kommende uge. Så skal vi kun gøre et lille indkøb i løbet af ugen. 

Jeg skriver bare madplanen på et stykke papir. Jeg følge ikke planen nøje, kun at jeg ved vi skal have de retter i løbet af uge. Fx. Der står kødsovs torsdag, men vi får det mandag da vi havde lyst til det der. Så spiser vi bare mandagens mad om torsdag :-) 

laver du variation i hvad det er i skal have, sørger for at bruge et helt hvidkål over flere dage fx og brug af rester til næste/kommende dag ? eller tager du den HELT on the fly ?

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

100%anonym

Nej men har ofte påtænkt at begynde på det da det er billigere for madbudgettet  

jeg er bare rigtig dårlig til at finde på mad flere dage i træk. Plejer at mærke efter hvad jeg har lyst til den pågældende dag og handler ind efter det. Det er bare en dyr måde at handle på. 

Så følger lige med på sidelinien til gode ideer 

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

100%anonym skriver:

Nej men har ofte påtænkt at begynde på det da det er billigere for madbudgettet  

jeg er bare rigtig dårlig til at finde på mad flere dage i træk. Plejer at mærke efter hvad jeg har lyst til den pågældende dag og handler ind efter det. Det er bare en dyr måde at handle på. 

Så følger lige med på sidelinien til gode ideer 

det skal du også være HELT velkommen til 

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

Bissen

Profilbillede for Bissen
serinasmor skriver:

bruger du madplaner ?

og hvordan gør du fysisk ? 

Har du en blok, en tavle, en app, en liste på din telefon 

Ja altid  

skriver den på en seddel som hænger på køleskabet. Og så handler jeg stort ind i weekenden.

vi handler måske lidt småting en enkelt dag i løbet af ugen. Mere frugt, grønt og mælk. 

Vi får ofte rester på dage hvor vi har mere travlt. Så det planlægger vi efter. Vi får rester 1-2 gange i løbet af ugen. 

Vi bruger ofte karolines køkken app til madinspiration eller “sense”-gruppen på facebook. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

Bissen skriver:

Ja altid  

skriver den på en seddel som hænger på køleskabet. Og så handler jeg stort ind i weekenden.

vi handler måske lidt småting en enkelt dag i løbet af ugen. Mere frugt, grønt og mælk. 

Vi får ofte rester på dage hvor vi har mere travlt. Så det planlægger vi efter. Vi får rester 1-2 gange i løbet af ugen. 

Vi bruger ofte karolines køkken app til madinspiration eller “sense”-gruppen på facebook. 

Laver du hele madplanen på én gang ? 

eller lidt mere "dryssende" hen over ugen?

Og laver du planer for rester ? fx et helt hvidkålshovede

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. marts 2018

Bissen

Profilbillede for Bissen
serinasmor skriver:

Laver du hele madplanen på én gang ? 

eller lidt mere "dryssende" hen over ugen?

Og laver du planer for rester ? fx et helt hvidkålshovede

Ja jeg laver typisk madplanen samtidig med indkøbsliste om morgenen, hvor vi så handler om formiddagen. Nej tænker ikke så meget over at få brugt rester, men både min mad og jeg har madpakke med så får altid brugt det grønne alligevel. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg laver for en uge ad gangen i et Excel ark på Ipad. Jeg har en slags "fast" overordnet madplan der fungerer som back up eller inspiration om man vil. Den er nok svær at forklare lige her, men tager højde for meget grønt samt variation af maden (& vores arbejdstider). Den er delt op i farver:

- om mandagen skulle vi gerne spise suppe (hvis der ikke lige er alt for mange rester fra weekenden). Der findes et hav af gode suppe opskrifter, så selvom det er det samme hver uge, er det alligevel ikke det samme.

- tirsdag spiser vi fast rester, og hvis der ikke er nogen, får vi rugbrød med en lille lun ting, fx stegt torskerogn.

- om onsdagen hvor jeg er tidligt hjemme og har tid til at lave mad, får vi ofte lasagne. Men man kan jo ligesom med suppen lave både rød, grøn, hvid & orange lasagne (og variere med at bruge pasta istedet for lasagneplader), så derfor bliver det sjældent ensformigt.

- torsdag hedder den overordnede faste ret risotto /bygotto

- fredag = fisk

- lørdag = international (skift mellem græsk, spansk, mexicansk, thai, wok osv)

- søndag = fast food (skift mellem hjemmelavet pizza, burger, pita osv)

Vi får så en grøntsagskasse en gang om ugen (fredag), og så laver jeg madplan mere eller mindre ud fra hvad vi har modtaget med den faste madplan i baghovedet. Vi snakker selvfølgelig om hvad vi kunne have lyst til, og kommer der en specifik ide, skriver jeg den ind i arket, og så får vi det en dag - men måske først ugen efter, hvis det ikke lige passer ind.

Anmeld Citér

14. marts 2018

serinasmor

Lomm skriver:

Jeg laver for en uge ad gangen i et Excel ark på Ipad. Jeg har en slags "fast" overordnet madplan der fungerer som back up eller inspiration om man vil. Den er nok svær at forklare lige her, men tager højde for meget grønt samt variation af maden (& vores arbejdstider). Den er delt op i farver:

- om mandagen skulle vi gerne spise suppe (hvis der ikke lige er alt for mange rester fra weekenden). Der findes et hav af gode suppe opskrifter, så selvom det er det samme hver uge, er det alligevel ikke det samme.

- tirsdag spiser vi fast rester, og hvis der ikke er nogen, får vi rugbrød med en lille lun ting, fx stegt torskerogn.

- om onsdagen hvor jeg er tidligt hjemme og har tid til at lave mad, får vi ofte lasagne. Men man kan jo ligesom med suppen lave både rød, grøn, hvid & orange lasagne (og variere med at bruge pasta istedet for lasagneplader), så derfor bliver det sjældent ensformigt.

- torsdag hedder den overordnede faste ret risotto /bygotto

- fredag = fisk

- lørdag = international (skift mellem græsk, spansk, mexicansk, thai, wok osv)

- søndag = fast food (skift mellem hjemmelavet pizza, burger, pita osv)

Vi får så en grøntsagskasse en gang om ugen (fredag), og så laver jeg madplan mere eller mindre ud fra hvad vi har modtaget med den faste madplan i baghovedet. Vi snakker selvfølgelig om hvad vi kunne have lyst til, og kommer der en specifik ide, skriver jeg den ind i arket, og så får vi det en dag - men måske først ugen efter, hvis det ikke lige passer ind.

interessant tilgang 

bruger du så rester som 'genopvarmning af samme ret' eller til en ny ret baseret på rest?

Min blog og shop

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.