Børn og bmi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2018

Abracadabra

lineog4 skriver:

Ved ikke om der er sket et skift de sidste år med øget fokus på vægten, eller om jeg bare havde en sundhedsplejerske der var ligeglad.

Min dreng der nu er 10 år var en tung dreng, som i tung.... Jeg spurgte da han var 2 år om hvad u hvis han blev tyk -havde en tynd småt spisende datter og var nervøs for jeg skulle begrænse ham mens jeg skulle nøde hende. Min sp sagde, at hun slet ikke ville tale om vægten før han var 4 år, for før det var fedt godt for de små.

Han var så en helt almindelig dreng i vægt da han var 4 og nu er han tynd, ikke så tynd som storesøster var for han er mere firkantet bygget, menn tynd... Og hvor er jeg glad for hun ikke hoppede med på min frygt for fedt, men i stedt fik mig talt ned og lod ham spise som han havde behov for (nu er han småt spisende og jeg ville ønske mig tilbage til den gang han spiste ALT.

Det var ikke bare fordi hun ikke hoppede med på din frygt... Det var fordi, at hun med sin faglighed vidste, at 1-2 årige børn godt må være runde, men 4-6 årige børn skal være relativt magre. Sådan er BMI-kurven for børn - dén kendte hun og rådgav ud fra sin faglighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2018

Abracadabra

Allenavnevartaget skriver:

Jeg blev også en smule overrasket da vi var til4 års tjek ved lægen med vores datter, og vi fik et papir med BMI på. Det blev dog ikke kommenteret, men dog stadig noteret ned. 

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi allerede skal putte kropsidealer i dem når de er børn. Kan man ikke bare se på barnet og vurdere om han eller hun er harmonisk at se på. 

Jeg har i forvejen en datter på snart 5 år, der i perioder snakker om "at træne" så hun ikke bliver tyk. Aner ikke hvor hun får det fra, men havde en sundhedsplejerske eller lign stået og fortalt at hun altså vejede lidt for meget, så var det da først gået helt galt.

Det handler jo ikke om idealer eller udseende. Overvægt handler ikke om æstetik! Overvægt er en sygdom, og det er sundhedsplejerskens og lægens opgave at forebygge sygdom. 

Anmeld Citér

26. februar 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Miti's mama skriver:

Min ældste datter havde sundhedsplejersken på besøg den anden dag i forbindelse med et 3 års tjek. Det var et rigtig godt besøg, men jeg blev en smule harm da hun tog kurverne frem.

"ja, hun ligger lidt over middel med højden, og lidt over middel i vægt. Og her på næste side kan du se at det betyder hendes BMI ligger lidt i den høje ende, dog stadig inde for normalen"

Hvorfor bruger man BMI til børn!?! BMI er opfundet som en generel rettesnor for vesteuropæiske kvinder i 20erne, og er aldrig ment som et præcisionsværktøj! Jeg bliver sgi harm over at se det.

Er det ikke at invitere et usundt forhold til vægt fra en meget tidlig alder?

Det skal siges at mine piger er 50% Polynesiere, så de passer ikke ind i skalaen.

Min datter på 7 netop idag (hurra hurra ) - var til sp i skolen for første gang i sidste måned - hvor hun blev vurderet til overvægtig til sværovervægtig  Hun er 131,5 cm høj og vejer 31 kg...- hun er en robust pige, men på ingen måder tyk  - der er ingen deller eller topmave og hun elsker at være fysisk aktiv ! Heldigvis fik hun ikke sp’ens ord med, for det kunne da ha’ været kønt  

//Mette

Anmeld Citér

26. februar 2018

Allenavnevartaget

Abracadabra skriver:

Det handler jo ikke om idealer eller udseende. Overvægt handler ikke om æstetik! Overvægt er en sygdom, og det er sundhedsplejerskens og lægens opgave at forebygge sygdom. 

Men BMI kan være så misvisende, og især for børn er det hurtigt ødelæggende for dem. Jeg har oplevet slanke piger med synlige ribben, blive kaldt overvægtige af fagpersonale, fordi deres BMI fortalte det. - Hvad blev der af at kigge på barnet og ud fra det bestemme om der skal gøres noget?

Desuden er der noget helt skævt med de flestes BMI, da ingen kan sættes i en kasse på den måde. Mange skal helt ned og have udstikkes e hofteben og kraveben, for at have et sundt BMI. Flere atleter mm. har et BMI i den høje ende, grundet muskelmasse. Jeg er selv almindelig bygget, passer str M i tøj men tager jeg blot to kg. På, så siger mit BMI overvægtig. 

Jeg er helt med på at vi skal forebygge fedme, men vi skal fa..... også forebygge spiseforstyrrelser. Så istedet for at putte folk i kasser ud fra en række tal, så burde fagfolk kigge på barnet (eller den voksne) og ud fra det vurdere om der skal gribes ind. 

Anmeld Citér

26. februar 2018

Abracadabra

MKBP skriver:

Min datter på 7 netop idag (hurra hurra ) - var til sp i skolen for første gang i sidste måned - hvor hun blev vurderet til overvægtig til sværovervægtig  Hun er 131,5 cm høj og vejer 31 kg...- hun er en robust pige, men på ingen måder tyk  - der er ingen deller eller topmave og hun elsker at være fysisk aktiv ! Heldigvis fik hun ikke sp’ens ord med, for det kunne da ha’ været kønt  

//Mette

Det er helt utrolig almindeligt, at forældrene ikke kan se, at deres barn er overvægtigt. Desværre. 

Fik I noget rådgivning?

Anmeld Citér

26. februar 2018

Abracadabra

Men BMI kan være så misvisende, og især for børn er det hurtigt ødelæggende for dem. Jeg har oplevet slanke piger med synlige ribben, blive kaldt overvægtige af fagpersonale, fordi deres BMI fortalte det. - Hvad blev der af at kigge på barnet og ud fra det bestemme om der skal gøres noget?

Desuden er der noget helt skævt med de flestes BMI, da ingen kan sættes i en kasse på den måde. Mange skal helt ned og have udstikkes e hofteben og kraveben, for at have et sundt BMI. Flere atleter mm. har et BMI i den høje ende, grundet muskelmasse. Jeg er selv almindelig bygget, passer str M i tøj men tager jeg blot to kg. På, så siger mit BMI overvægtig. 

Jeg er helt med på at vi skal forebygge fedme, men vi skal fa..... også forebygge spiseforstyrrelser. Så istedet for at putte folk i kasser ud fra en række tal, så burde fagfolk kigge på barnet (eller den voksne) og ud fra det vurdere om der skal gribes ind. 

Har du nogle data på de magre piger, som er blevet kaldt overvægtige af fagfolk? For umiddelbart lyder det mærkeligt. Grænserne er ret brede...

De færreste børn er i øvrigt så muskuløse, at BMI ikke kan bruges. Og så er man ikke i tvivl.

Det er meget muligt, at man kun skal se på børnene og vurdere en evt. overvægt ud fra udseende, men de færreste forældre har et realistisk syn på deres børn, derfor er retningslinjer meget nødvendige.

Anmeld Citér

26. februar 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Abracadabra skriver:

Det er helt utrolig almindeligt, at forældrene ikke kan se, at deres barn er overvægtigt. Desværre. 

Fik I noget rådgivning?

Hun er ikke overvægtig  - hun er helt normal, med grov knoglebygning, som hendes mor  Ja - rådgivningen lød på at hun blot skulle vokse i højden, uden at tage på  - så det sørge vi for 

Anmeld Citér

26. februar 2018

Miti's mama

Det er lige præcis min frygt. Både min søster og jeg har været igennem spiseforstyrrelser gennem teenageårene og 20erne, og det startede altsammen på SP kontor. Hendes BMI blev skønnet for høj og min for lav. Og det til trods for at vi så mere eller mindre ens ud. Den SP vi havde kørte konstant på det, så det blev rigtig banket ind i hovedet på en. Nej tak.

Anmeld Citér

26. februar 2018

A-1995

Jeg tænker umiddelbart BMI er en god rettesnor men at man selvfølgelig skal kigge på barnet. Mine to drenge er helt forskellig af bygning. Den store på 4 er ret bredskuldret og har brede knogler hvis man kan sige det sådan. Samtidig er han ekstremt muskuløs især i benene- han er enormt aktiv. Han er på ingen måde tyk men ligger i toppen af normalen hvis man tjekker hans BMI (100 cm og 17 kg)

lillebror på 2 til gengæld er smal af bygning så han vejer bare mindre. Ikke fordi han har mindre fedt end den store (eller jo er lavere) men ganske simpelt fordi han knoglemasse er anderledes. Han ligger i nedre del af normalområdet (90 cm og 13.5 kg)

så jeg tror det er en fin rettesnor men jeg tror og håber at de flestesundhedsplejersker og læger samtidig kigger på barnet ☺️

Anmeld Citér

26. februar 2018

Abracadabra

MKBP skriver:

Hun er ikke overvægtig  - hun er helt normal, med grov knoglebygning, som hendes mor  Ja - rådgivningen lød på at hun blot skulle vokse i højden, uden at tage på  - så det sørge vi for 

Det lyder jo fint! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.