Abracadabra skriver:
Det handler jo ikke om idealer eller udseende. Overvægt handler ikke om æstetik! Overvægt er en sygdom, og det er sundhedsplejerskens og lægens opgave at forebygge sygdom.
Men BMI kan være så misvisende, og især for børn er det hurtigt ødelæggende for dem. Jeg har oplevet slanke piger med synlige ribben, blive kaldt overvægtige af fagpersonale, fordi deres BMI fortalte det. - Hvad blev der af at kigge på barnet og ud fra det bestemme om der skal gøres noget?
Desuden er der noget helt skævt med de flestes BMI, da ingen kan sættes i en kasse på den måde. Mange skal helt ned og have udstikkes e hofteben og kraveben, for at have et sundt BMI. Flere atleter mm. har et BMI i den høje ende, grundet muskelmasse. Jeg er selv almindelig bygget, passer str M i tøj men tager jeg blot to kg. På, så siger mit BMI overvægtig.
Jeg er helt med på at vi skal forebygge fedme, men vi skal fa..... også forebygge spiseforstyrrelser. Så istedet for at putte folk i kasser ud fra en række tal, så burde fagfolk kigge på barnet (eller den voksne) og ud fra det vurdere om der skal gribes ind.
Anmeld
Citér