Børn og bmi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Synes du BMI til børn er ok?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.160 visninger
21 svar
33 synes godt om
26. februar

Miti's mama

Profilbillede for Miti's mama

Min ældste datter havde sundhedsplejersken på besøg den anden dag i forbindelse med et 3 års tjek. Det var et rigtig godt besøg, men jeg blev en smule harm da hun tog kurverne frem.

"ja, hun ligger lidt over middel med højden, og lidt over middel i vægt. Og her på næste side kan du se at det betyder hendes BMI ligger lidt i den høje ende, dog stadig inde for normalen"

Hvorfor bruger man BMI til børn!?! BMI er opfundet som en generel rettesnor for vesteuropæiske kvinder i 20erne, og er aldrig ment som et præcisionsværktøj! Jeg bliver sgi harm over at se det.

Er det ikke at invitere et usundt forhold til vægt fra en meget tidlig alder?

Det skal siges at mine piger er 50% Polynesiere, så de passer ikke ind i skalaen.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

26. februar

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Jeg synes det er en god rettesnor.
Nu ved jeg ikke helt hvorfor du mener at man ikke kan bruge den fordi din datter er 50 % polynesiere?

BMI for børn er jo tilpasset børn. - Og højde og drøjte skal jo passe sammen uanset, så det er da en fin rettesnor.

Der er jo ikke noget galt med om barnet er over eller under gennemsnittet - så længe det passer sammen

Anmeld Citér

26. februar

Miti's mama

Fordi at mennesker rundt om i verden ikke har den samme kropsbygning. Tag en Filipiner, en Nordmand, en Kenyaner, en Tongan og en Peruvianer. De vil ikke have samme kropbygning/højde/drøjde, til trods for at de er gennemsnitlige. 

Nu er polynesiere generelt bredere end gennemsnittet, rent knoglestruktur mæssigt. 

Anmeld Citér

26. februar

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jo jeg synes det er fuldstændig ligegyldigt med et barns BMI. Hvis din datter ligger over middel med højde og over middel med vægt så passer det jo fint sammen

Nej børn skal ikke være overvægtige og det skal man være obs på, men de skal heller ikke alle være ens og passe i samme kassesystem.. Man kan sagtens se på et barn om det er overvægtigt eller om det blot er et større barn

Din datter lyder helt normalt

Anmeld Citér

26. februar

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Miti's mama skriver:

Fordi at mennesker rundt om i verden ikke har den samme kropsbygning. Tag en Filipiner, en Nordmand, en Kenyaner, en Tongan og en Peruvianer. De vil ikke have samme kropbygning/højde/drøjde, til trods for at de er gennemsnitlige. 

Nu er polynesiere generelt bredere end gennemsnittet, rent knoglestruktur mæssigt. 

Men det tage sp jo også hensyn til.

Min dreng er på den nederste kurve i højde, men jeg er kun 150 cm, så det giver jo mening og derfor ingen bekymringer omkring det

Anmeld Citér

26. februar

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

BMI er en rettesnor ja. Men der er mange andre forhold der er vigtige at tage højde for.

Du kan sagtens have et normalt BMI, men alt for meget fedt siddende omkring organerne, som er frygtelig usundt. = Tyndfed

Eller forhøjet BMI - uden at være overvægtig(høj muskelmasse)

Jeg er enig med trådstarter i, at der ikke er grund til at påvirke børn omkring vægt, BMI og højde. Uanset nationalitet. Selvfølgelig skal der tales om evt. overvægt/undervægt. Men i dette tilfælde ligger barnet jo stadig inden for normalområdet, hvilket gør at jeg ikke synes der vil være grund til at tale om forhøjet BMI.

Anmeld Citér

26. februar

Miti's mama

Soonmom skriver:

Men det tage sp jo også hensyn til.

Min dreng er på den nederste kurve i højde, men jeg er kun 150 cm, så det giver jo mening og derfor ingen bekymringer omkring det

Tror det komme meget an på SP. Jeg fik at vide at jeg skulle holde lidt øje med hendes vægt (selvom hun absolut ikke er overvægtig), da kurven jo viste det var højt.

Min moster er gift med en mand fra Peru, og hendes ældste datter er 9 år. Hun har været til særligt møde med SP fordi at hendes BMi også ligger i den høje ende af skalaen. Til trods for at hun heller ikke er spor overvægtig.

Min anden moster har en datter på samme alder, hvor begge forældre er danske. Her ligger datteren modsat kurven, og i den synligt undervægtige del. Her har de fået ros??

Er BMI ret meget værd?

Anmeld Citér

26. februar

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra

BMI er et godt redskab også til børn.

Man har jo mulighed for at slå BMI-vejledning op for forskellige etniske grupper, men derudover må det jo være et skøn, når barnet ikke er enten kaukasisk eller polynesisk.

Det er langt LANGT nemmere at forebygge overvægt end at behandle, så godt at SP holder øje.

Anmeld Citér

26. februar

Allenavnevartaget

Jeg blev også en smule overrasket da vi var til4 års tjek ved lægen med vores datter, og vi fik et papir med BMI på. Det blev dog ikke kommenteret, men dog stadig noteret ned. 

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi allerede skal putte kropsidealer i dem når de er børn. Kan man ikke bare se på barnet og vurdere om han eller hun er harmonisk at se på. 

Jeg har i forvejen en datter på snart 5 år, der i perioder snakker om "at træne" så hun ikke bliver tyk. Aner ikke hvor hun får det fra, men havde en sundhedsplejerske eller lign stået og fortalt at hun altså vejede lidt for meget, så var det da først gået helt galt.

Anmeld Citér

26. februar

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
Miti's mama skriver:

Tror det komme meget an på SP. Jeg fik at vide at jeg skulle holde lidt øje med hendes vægt (selvom hun absolut ikke er overvægtig), da kurven jo viste det var højt.

Min moster er gift med en mand fra Peru, og hendes ældste datter er 9 år. Hun har været til særligt møde med SP fordi at hendes BMi også ligger i den høje ende af skalaen. Til trods for at hun heller ikke er spor overvægtig.

Min anden moster har en datter på samme alder, hvor begge forældre er danske. Her ligger datteren modsat kurven, og i den synligt undervægtige del. Her har de fået ros??

Er BMI ret meget værd?

Ved ikke om der er sket et skift de sidste år med øget fokus på vægten, eller om jeg bare havde en sundhedsplejerske der var ligeglad.

Min dreng der nu er 10 år var en tung dreng, som i tung.... Jeg spurgte da han var 2 år om hvad u hvis han blev tyk -havde en tynd småt spisende datter og var nervøs for jeg skulle begrænse ham mens jeg skulle nøde hende. Min sp sagde, at hun slet ikke ville tale om vægten før han var 4 år, for før det var fedt godt for de små.

Han var så en helt almindelig dreng i vægt da han var 4 og nu er han tynd, ikke så tynd som storesøster var for han er mere firkantet bygget, menn tynd... Og hvor er jeg glad for hun ikke hoppede med på min frygt for fedt, men i stedt fik mig talt ned og lod ham spise som han havde behov for (nu er han småt spisende og jeg ville ønske mig tilbage til den gang han spiste ALT.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+