Mor og meget mere skriver:
Men dér tænker jeg, at temmelig mange af dem, der får børn tidligt, alligevel ikke har planer og drømme om en længerevarende, videregående uddannelse. At hvis man har som mål og plan at læse medicin eller religionsvidenskab, så vil man være mere tilbøjelig til dels ikke at planlægge at blive gravid tidligt, dels at få en abort, hvis uheldet er ude.
Og så er der lidt hønen eller ægget over det - jeg havde efter gymnasiet en brændende lyst til at blive mor inden alt for mange år, og da jeg vægtede det så højt, var det medvirkende til, at jeg valgte universitetet fra og tog fire år på lærerseminariet i stedet. Absolut ikke som et trist kompromis - jeg elskede studiet og er verdens gladeste skolelærer - men ud fra tanker om, hvordan jeg bedst så mig selv forene ønsket om børn og uddannelse. Da jeg så først var i gang med studiet, blev jeg helt afgjort også inspireret af mine mange medstuderende, der fik børn undervejs, så jeg valgte at få mit første barn midtvejs i studiet, 22 år gammel.
Når jeg møder gamle elever, der har fået børn meget tidligt, er det yderst sjældent dem, jeg ville have spået, skulle have en universitetsuddannelse alligevel. Jeg mødte en undtagelse forleden - hun er 27, antropolog og mor til en 5-årig - men generelt er det et andet billede.
Og så skal jeg da tilføje, meget væsentligt, at jeg grundlæggende ikke mener, det er en god idé at få barn som teenager. Slet ikke som 15- eller 16-årig. Der er SÅ meget endnu at lære, både om sig selv og om livet, og i den alder er man stadig i en rivende udvikling mentalt.
At få barn så ung betyder, at der er døre, som lukkes og døre, som bliver meget vanskeligere at åbne. Og “familiedøren” kan åbnes både 5 og 10 år senere - det er jo ikke et “Nu eller aldrig”.
Det handler om modenhed, tilsidesættelse af egne behov, uddannelse, økonomi, ungdomsliv, selvstændighed, trygge rammer - og om at tænke mange, mange år frem; ikke kun tænke på en baby, men på et helt børne- og ungdomsliv, man forpligter sig til at tage ansvar for.