unge forældre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2018

Loa

Mor og meget mere skriver:

Og så skal jeg da tilføje, meget væsentligt, at jeg grundlæggende ikke mener, det er en god idé at få barn som teenager. Slet ikke som 15- eller 16-årig. Der er SÅ meget endnu at lære, både om sig selv og om livet, og i den alder er man stadig i en rivende udvikling mentalt.

At få barn så ung betyder, at der er døre, som lukkes og døre, som bliver meget vanskeligere at åbne. Og “familiedøren” kan åbnes både 5 og 10 år senere - det er jo ikke et “Nu eller aldrig”. 

Det handler om modenhed, tilsidesættelse af egne behov, uddannelse, økonomi, ungdomsliv, selvstændighed, trygge rammer - og om at tænke mange, mange år frem; ikke kun tænke på en baby, men på et helt børne- og ungdomsliv, man forpligter sig til at tage ansvar for. 

Præcis.

Tror rigtig RIGTIG mange unge (siger bestemt ikke det gælder TS) der KUN tænker nuttet baby og babytøj når de vælger at blive tidligt gravide og bestemt ikke tænker på en skrigende 5 årig eller trodsig 13 årig eller en 17 årig på stoffer eller som selv er blevet gravid.

Siger ikke det behøver bliver worst case scenario, MEN det sker jo, og er man så rustet til det... Jeg fik min første to uger før jeg fyldte 25 og shit jeg er blevet overrasket mange gange og MANGE ting...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2018

Carina:-)

Og så skal jeg da tilføje, meget væsentligt, at jeg grundlæggende ikke mener, det er en god idé at få barn som teenager. Slet ikke som 15- eller 16-årig. Der er SÅ meget endnu at lære, både om sig selv og om livet, og i den alder er man stadig i en rivende udvikling mentalt.

At få barn så ung betyder, at der er døre, som lukkes og døre, som bliver meget vanskeligere at åbne. Og “familiedøren” kan åbnes både 5 og 10 år senere - det er jo ikke et “Nu eller aldrig”. 

Det handler om modenhed, tilsidesættelse af egne behov, uddannelse, økonomi, ungdomsliv, selvstændighed, trygge rammer - og om at tænke mange, mange år frem; ikke kun tænke på en baby, men på et helt børne- og ungdomsliv, man forpligter sig til at tage ansvar for. 

Ja du har evig ret

Min store datter sagde det også her for kort tid siden

Ingen tvivl om vi var elsket . Men jeg vidste allerede som lille pige at jeg ALDRIG ville have  børn tidligt.

Så noget rigtigt har jeg da gjort 

Anmeld Citér

23. februar 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Men dér tænker jeg, at temmelig mange af dem, der får børn tidligt, alligevel ikke har planer og drømme om en længerevarende, videregående uddannelse. At hvis man har som mål og plan at læse medicin eller religionsvidenskab, så vil man være mere tilbøjelig til dels ikke at planlægge at blive gravid tidligt, dels at få en abort, hvis uheldet er ude. 

Og så er der lidt hønen eller ægget over det - jeg havde efter gymnasiet en brændende lyst til at blive mor inden alt for mange år, og da jeg vægtede det så højt, var det medvirkende til, at jeg valgte universitetet fra og tog fire år på lærerseminariet i stedet. Absolut ikke som et trist kompromis - jeg elskede studiet og er verdens gladeste skolelærer - men ud fra tanker om, hvordan jeg bedst så mig selv forene ønsket om børn og uddannelse. Da jeg så først var i gang med studiet, blev jeg helt afgjort også inspireret af mine mange medstuderende, der fik børn undervejs, så jeg valgte at få mit første barn midtvejs i studiet, 22 år gammel. 

Når jeg møder gamle elever, der har fået børn meget tidligt, er det yderst sjældent dem, jeg ville have spået, skulle have en universitetsuddannelse alligevel. Jeg mødte en undtagelse forleden - hun er 27, antropolog og mor til en 5-årig - men generelt er det et andet billede. 

Men faktum er at man kan beskytte sig nok så meget og stadig ende som mor før end planlagt. 

Synes desværre du generaliserer lidt i dit svar om at man oftest bliver mor tidligt hvis man som udgangspunkt ikke ønsker en lang uddannelse! 

Jeg kommer fra en social belastet familie og INGEN troede på min evner indenfor uddannelse, jeg havde en drøm om at blive anklager og jeg beskyttede mig med både p-piller og kondom og endte som ung mor alligevel. Jeg var 20 og først der fandt man ud af at p-piller nærmest havde modsat effekt på mig. 

Alle mente mit barn ville blive taget for en pige som mig kunne da ikke varetage et barn ud fra de forudsætninger jeg havde haft hjemmefra. 

Jeg blev ikke anklager, men til gengæld har jeg en finansøkonom og snart er jeg færdig som social og sundhedsassistent fordi jeg fandt ud af at kontorarbejde slet ikke var for mig, og ikke mindst har jeg stadig mit barn. 

Nogengange er det dem man forventer mindst af der opnår mest, netop fordi man kæmper af røv til for at bevise det modsatte af hvad folk tror! 

Derudover er nogen af dem jeg gik i folkeskole og gymnasiet med endt med erhvervsuddannelser eller slet ingen uddannelser trods helt andre forventninger til dem. 

Kan kun sige at man ikke skal dømme bogen ud fra omslaget! 

Anmeld Citér

23. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men faktum er at man kan beskytte sig nok så meget og stadig ende som mor før end planlagt. 

Synes desværre du generaliserer lidt i dit svar om at man oftest bliver mor tidligt hvis man som udgangspunkt ikke ønsker en lang uddannelse! 

Jeg kommer fra en social belastet familie og INGEN troede på min evner indenfor uddannelse, jeg havde en drøm om at blive anklager og jeg beskyttede mig med både p-piller og kondom og endte som ung mor alligevel. Jeg var 20 og først der fandt man ud af at p-piller nærmest havde modsat effekt på mig. 

Alle mente mit barn ville blive taget for en pige som mig kunne da ikke varetage et barn ud fra de forudsætninger jeg havde haft hjemmefra. 

Jeg blev ikke anklager, men til gengæld har jeg en finansøkonom og snart er jeg færdig som social og sundhedsassistent fordi jeg fandt ud af at kontorarbejde slet ikke var for mig, og ikke mindst har jeg stadig mit barn. 

Nogengange er det dem man forventer mindst af der opnår mest, netop fordi man kæmper af røv til for at bevise det modsatte af hvad folk tror! 

Derudover er nogen af dem jeg gik i folkeskole og gymnasiet med endt med erhvervsuddannelser eller slet ingen uddannelser trods helt andre forventninger til dem. 

Kan kun sige at man ikke skal dømme bogen ud fra omslaget! 

Så læser du mit indlæg forkert. Jeg forsøger blot at nuancere billedet i det svar, jeg citerer, ved at sige, det ikke udelukkende er sådan, at barnet forhindrer langvarig uddannelse, men at det også kan være manglende planer om langvarig uddannelse, der er medvirkende til, at så mange unge mødre ikke får en sådan.

Og så skriver jeg “generelt” - og at der selvfølgelig er undtagelser. Din historie kan man jo ikke på nogen måde generalisere ud fra - hvorimod Abracadabras udsagn er statistisk korrekt. 

Anmeld Citér

24. februar 2018

Jj1709

Loa skriver:

14????? 

Hvordan er det nærmest overhovedet muligt.......

Jeps, 14... 

Jeg tænker ikke, at jeg behøver skrive hvordan det var muligt? ;-) 

Men storken var ikke indblandet... 

Anmeld Citér

24. februar 2018

Anonym trådstarter

Jj1709 skriver:

Jeps, 14... 

Må jeg spørge hvor gammel du er i dag?��

Anmeld Citér

24. februar 2018

Loa

Jj1709 skriver:

Jeps, 14... 

Haha nej..... 

Jeg tænker bare tilbage da jeg var 13 og stadig legede med Barbie 

Anmeld Citér

24. februar 2018

Jj1709

Anonym skriver:

Må jeg spørge hvor gammel du er i dag?��

Jeg er 26 idag 

Anmeld Citér

24. februar 2018

Jj1709

Loa skriver:

Haha nej..... 

Jeg tænker bare tilbage da jeg var 13 og stadig legede med Barbie 

Ja den har jeg hørt før.. 

Men jeg var enormt udviklet mentalt i forhold til min alder..  

Anmeld Citér

27. februar 2018

Anonym

Hvis jeg blev spurgt om det som 17-20 årig, vil jeg hele klart sige nej. Den gang var jeg i gang med højt uddannelse, flyttede til udlandet bagefter og tog en ny universitets uddannelse.

Som 29 årig har jeg mødt en rigtig mand til at have børn sammen. Vi oplevede lige pludseligt at det ikke var så nemt at få børn. Det blev til barnløshed i 6 år og alle de ting som uddannelse, et godt job og et fint hus føltes ligegyldige lige pludseligt. Vil aldrig ønske nogle den fertilitets helvede jeg har være igennem.. Der optagede jeg første gang i mit liv at ikke alt i livet kan planlægges.. Vi var gennem 3 adoptions faser og blev godkendt. Jeg blev lige pludselig gravid selv. Vi var lykkelige. Jeg har født en dejlig søn og 2 år efter finder jeg ud at min mand den gang har haft dobbelt liv siden min graviditet. Han har også gjort en anden kvinde gravid i vores ægteskab og jeg blev udsat for vold fra ham efterfølgende, fordi jeg ikke ville acceptere at han skulle flytte vores barn 100 km fra mig. Sådan sluttede eventyret og et helvede begyndte igen. Har adskillige retssag om vores så højt ønskede søn og fortsat chikane og trusler fra eksmanden allerede i 3 år.

Jeg har heldigvis en dejlig kæreste nu og fik et lille barn med ham, helt uventet på beskyttelse. Det var hård oplevelse at optage graviditeten midt i alt det kaos. Men kunne ikke finde på at lave en abort efter den periode med barnløshed. Og en lille er bare dejlig trods en hård start med kolik i flere måneder og uendelig chikane fra eksmanden.

Jeg mener børn er den største gave i livet man kan få og selv om vi mennesker er vante til at have styr på og planlægge det meste, findes der noget der hedder skæbne, som kan dreje livet i en helt anden retning..

Livet har i hvert fald lært mig at ikke alt kan planlægges.. Desværre..

Jeg synes man skal lytte til sin mavefornemmelse og det er en beslutning som skal drøftes med familien.. Det er jo dig der skal have dette barn..

Ønsker dig held og lykke uanset hvad du beslutter dig til..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.