God formiddag.
Det gik lige op for mig, at der kun er 14 dage til, at min søn skal starte i dagpleje.
Puha... det er alt, alt for lidt. Jeg vil helst bare have ham herhjemme. Jeg nyder dagene med ham. Han er en skøn dreng, jeg er vild med ham og selvom barslen ikke var særlig sjov i starten, fordi han aldrig sov, så er det blevet så godt nu. Jeg har slet ikke lyst til, at det skal stoppe.
Min søn er bange for fremmede og græder så snart at nogen holder ham, selv hvis det er mormor og jeg står lige ved siden af. Det hjælper da heldigvis, hvis han ikke kan se mig og det må jeg jo trøste mig med. Omvendt er han også meget interesseret i fremmede - især andre børn - men han er meget sky og det er vigtigt for ham, at han selv tager initiativ. Han bliver skræmt og ulykkelig, hvis f.eks. bedstemor prikker ham på næsten for sjov.
Heldigvis har jeg mødt hans dagplejer og jeg kan rigtig godt lide hende og synes, at hun havde et godt tag på min søn. Han turde selv kravle hen til hende, fordi hun havde spændende legetøj.
Vi havde en dum fødsel, som endte i AKS og i de første mange måneder efter fødslen, kunne jeg slet ikke holde ud, at der var andre, der holdt ham. Det er blevet bedre, nu hvor han er stor, og ligesom selv han sige fra - da han var lille, ville de jo alle bare holde ham og jeg kunne jo se på ham, at det gjorde ham utryg, mens de stod der og dikkede. Ja, jeg er nok lidt en løvemor. Jeg lod ham aldrig gå på omgang til familiefester eller noget som helst.
Han er aldrig blevet passet, dels pga. min modvilje mod det og dels fordi familien bor så langt væk, at det ikke giver mening, at de lige kigger efter ham en times tid. Desuden har bedsteforældrene også haft travlt - ens bedsteforældre er jo ikke pensionister med masser af fritid. De arbejder også. Ja, den ene bedstemor har endda stadig selv sine egne hjemmeboende børn.
Samtidig er min søn så forbandet sart. Hvis bare vi har haft gæster et par timer, så farer han rundt med hektiske røde kinder, sutter på sin underlæbe og bliver fuldstændig stresset. Siden fødslen er han blevet overstimuleret af de mindste ting. En tur i Netto, min søster på besøg eller det værste: familiefester. Dengang var det skrigeri og uro. Nu går han ligesom "ind i sig selv", hvor han bare farer rundt og bliver så urolig, at man ikke kan holde ham og han undgår øjenkontakt. Det er svært at "finde ind til ham" igen, når han når det punkt (men det kan lade sig gøre - man skal gå afsides, pusle ham, læse og synge for ham, dæmpet eller naturlig belysning og meeeget ro!). Jeg tør slet ikke tænke på, hvad sådan en dag hos dagplejen vil gøre ved ham og han sarte sind...
Skal jeg hente sådan en overstimuleret lille gut hver eneste dag?
Øv altså, jeg vil slet ikke have, at han skal starte i dagpleje. Jeg vil have ham hjemme hos mig. Stort set alle andre mødre, jeg taler med, de glæder sig bare til at få ungen passet. Sådan har jeg det slet ikke. Overhovedet. Jeg frygter det vitterligt. Jeg føler, at jeg svigter min søn stort. Nu har han været hjemme i dejlig tryghed siden sin fødsel og er blevet en glad og veludviklet dreng, som altid har haft sin mor eller far lige indenfor rækkevidde. Og så pludselig, så skal jeg forlade ham hos en fremmed. Jeg vil bare have ham her hos mig. Han har ikke brug for at komme ud. Han keder sig ikke herhjemme - jeg kan sagtens underholde ham. Vi ser jo også andre børn i løbet af ugen, går ture, på legeplads osv. Jeg kan mærke, at han bliver stimuleret lige præcis som han skal herhjemme - han har ikke brug for at komme ud udviklingsmæssigt. Det er bare fordi, samfundet siger, at jeg skal - og økonomisk kan det ikke lade sig gøre at gå hjemme med ham.
Jeg kan slet ikke have det...
Er der andre, der har haft det lige sådan? Hvordan kom I over det?