Jeg tror, at jeg ville starte med at gøre mig klart, hvad jeg håbede at få ud af en udredning. Det kan selvfølgelig være en fordel med en diagnose i forhold til medicinering og terapi, men også en ulempe, fordi man for evigt er stemplet i sundhedssystemet, skal betale mere for forsikringer osv.
Jeg er selv diagnosticeret med personlighedsforstyrrelse, og ærligt talt, så synes jeg ikke det gjorde hverken fra eller til i forhold til behandling - det var nøjagtigt det samme tilbud som før (antidepressiv medicin og psykolog).
Men personlighedsforstyrrelse er vist også est af alt en "skraldespandsdiagnose", som man får, hvis de ikke kan finde andet, men godt kan se at noget er galt.
Det er en del år siden jeg blev udredt, og i dag passer diagnosen slet ikke på mig længere. Jeg tror ikke selv på, at jeg nogensinde har haft en personlighedsforstyrrelse, jeg er "bare" særlig sensitiv, og har behov for at tage nogle særlige hensyn til mig selv i hverdagen.
Men selv om jeg har været rask og medicinfri i årevis, føler jeg mig stadig stemplet i sundhedssystemet, og irriterer mig ofte. Og så skal jeg betale langt mere for forsikringer end andre 
Anmeld
Citér