Ville i prøve at blive udredt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2018

Chraz

Kan du sætte ord på, hvad det er, du frygter ? - og hvad tænker du i forhold til dit job og dine børn ?

har skrevet svar lidt længere oppe. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

Chraz

PL skriver:

Hvis det "bare" er det, så tillykke med "diagnosen"  og velkommen til den dybere mere eftertænksomme del af befolkningen.
Du burde have det en del bedre nu, kun fordi du har et ord at sætte på, men der er stadig en del arbejde forude for dig.
Jeg vil gerne give dig nogle råd, og som med alle råd skal du tage dét du kan bruge og dét der gælder for dig og så smide alt andet væk.

I forhold til at få det bedre med sociale relationer (fester, møder, familie, venner og den slags) er det vigtigt at du kender dine egne grænser og at du selv respektere dine egne grænser. Ingen andre kender dine grænser medmindre du har fortalt dem hvad de er og så kan det være svært at respektere dem.
Du vil sikkert opleve at når du siger til dig selv at "jeg kan tage hjem når jeg vil" eller "det er ok at jeg lige holder en pause", så kan du være i de sociale situationer meget længere end du plejer.

Husk at du typisk oplader mental energi når du er alene og afslappet og aflader når du er sammen med andre eller stresset. Så sørg for at få lidt alene tid og brug den på at tænke på positive ting. Der er jo ingen andre der kan høre dine tanker, det er dine tanker til dig selv, så hvorfor bruge dem på noget negativt når du i stedet kan fortælle dig selv hvor sej du er.

Det er svært at få hjælp af en psykolog eller psykiater til det her, for de vil typisk lede efter ting der er tegn på sygdom eller unormalt og det du oplever er jo helt normalt, også selvom det ikke er alle mennesker der oplever det samme.

Husk at fortælle dine børn hvilken slags person du er og at det også er ok, det kan jo være at de er ligesom dig og det ville være ærgerligt hvis de skulle igennem det samme.

jeg fik virkelig en åbenbaring i hvert fald. Jeg har både læst om introvert personlighed, og særligt sensitiv. Og det var fuldstændig lige som at læse om mig selv. Og har fået min mand til at læse det også så jeg var sikker på at det ikke bare var noget jeg "bildte mig ind" og han sagde det samme. 

jeg kan nikke meget genkendende til det du siger med, at sige til sig selv man har lov til at tage hjem hvis det bliver for meget, for jeg siger det til mig selv næsten hver eneste dag. og så kan jeg alligevel klare mig igennem hele dagen. og jeg elsker de dage hvor jeg bare har en time for mig selv inden mand og børn kommer hjem. 

Jeg vil gerne takke dig utrolig meget for at have givet mig denne oplysning. Jeg havde aldrig hørt om det før du fortalte det. Nu kan jeg bedre lære at tage hensyn til mig selv fordi jeg kan forstå hvorfor jeg har det som jeg har det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.