Helt slut med sut, hvornår og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2018

MajaMu

Love Angel skriver:

hej med jer derude

for det første håber jeg at jeg har placeret den her tråd i den rigtig kategori.

vi har en datter på 3 år og 5 måneder. Det er efterhånden mange måneder siden hun bliv afvænnet med sut om DAGEN. Så hun kun har den om natten. Og det har hun stadig. 

Vi er i tvivl herhjemme hvornår sutten skal helt væk, også om natten. 

Så vil meget gerne høre fra jer der har allerede fjernet sutten helt, hvor gamle var jeres børn da sutten var helt væk?og hvordan gjorde i det? Og hvor længe tog det med de hårde nætter?

Og jer der er igang med at fjerne sutten helt ,hvor gamle er jeres børn nu? Når i er igang? Og hvordan gør i?

Og jer der ikke er begyndt endnu med at fjerne sutten helt. Hvor gamle er jeres børn? 

Gerne svar fra dem der har børn over de 3 år og stadig bruger sut. Og eller også dem der afvænner helt fra sut allerede før 3 års alderen. 

På forhånd tak

Ps. Der kan svares på flere svar muligheder til dem med flere børn

Vi har netop taget sutten helt fra vores datter som lige er blevet 3 år. Hun var til tandlæge som sagde slut med sut, da hendes bid og gane var ved at tage skade af sutten. Dette på trods af hun kun sov med sut da vi i efteråret tog sutten fra hende i dagtimerne. På vej hjem fra tandlægen talte jeg med min datter om, at tandlægen havde sagt hun ikke skulle bruge sut mere. Og det forstod hun og accepterede hun. Så allerede om aftenen blev hun puttet uden sut. Det tog en halv time, men allerede dagen efter spurgte hun ikke længere efter sin sut. Det er nu en uge siden og sutterne er afleveret til girafferne i zoo og hun har ikke spurgt efter sin sut siden. Så hun var klar selvom jeg overhovedet ikke forventede det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2018

Vaya

Love Angel skriver:

Ked at læse dit oplevelse. Og er 3 års alderen virkelig sidste udkald for ikke at skade barnets tænder?

så er vi da virkelig bagud.

må simpelthen snakke med min mand. Og lad ham se de her beskeder i alle herinde har skrevet. 

Forresten her igår sagde min mand at vores datter har jo kun sutten det første halve time lige indtil hun falder i søvn så taber hun den. Og om det så skadelig når det kun en halv time hver dag, at hun har den?

Jeg har ikke læst hele tråden, så måske du har fået svar. Da vi var ved tandlægen med vores på 2,5 år, fik vi at vide, at 5 min med sut om dagen var nok til at holde et suttebid åbent 

Om der var skræmmetaktik ved jeg ikke, men det sagde hun. Vi tager kampen op her i vinterferien, for her er der også mellemrum mellem tænderne, og tænderne stritter lidt ud. 

Anmeld Citér

31. januar 2018

Manna

(læs til sidst: Han fik gaven dagen efter og han har slet ikke spurgt efter den siden. Hverken her eller hos dagplejen. Vildt nemt. Jeg ærger mig over at jeg ikke gjorde det før. Min søn har et stort temperament og jeg er højgravid og døjer med nattesøvnen. Derfor havde jeg ikke orket det, hvis jeg ikke havde læst din tråd. Tak ��) 

Jeg blev inspireret af din tråd.

vores søn er 2 år og 9 mdr. Han har ikke brugt sut om dagen siden i sommers. For to dage siden tog jeg sutterne og sagde at han fik en gave, når han ikke sov m sut mere. Der ville han af med dem med det samme ☺ og have gaven. Han grd og skældte mig ud i 1,5 time

Anmeld Citér

31. januar 2018

Ciss

Begge mine stoppede helt af sig selv ved 8 måneder.

Totalt stop!

Det var på den tid den ældste begynte at sove hele natten, og så var behovet bare væk. Fra før af havde hun aldrig fået lov til at sove med sutten, kun falde i søvn med den.

Lillebror fik feber omtrent på den tid, og der blev han bare rigtig sur på sutten. Måske smagte den mærkeligt eller han var mere tørstig end normalt eller noget. Den blev spyttet ud med eftertryk gang på gang, og han blev rasende om vi forsøgte at give ham den. Så da droppede vi den glat. Efter det nægtede han at bruge sutten, selvom han tydeligvis savnede effekten af den om aftenen, og når han vågnede om natten. Det to vel ca 2 nætter med ekstra pylring ved sengetid og om natten, men så var det glemt.

Ingen af dem ønskede at bruge sut senere, og det var problemfrit i vuggestuen.

Anmeld Citér

31. januar 2018

Mor til F

Min datter stoppede med sut da hun var lige knapt 2,5 år gammel. De første to nætter var ikke sjove, men så var det overstået! ��

Anmeld Citér

31. januar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter blev 3 til december. Vi regner med at tage den nu her snart. Hun snakker selv meget om det.

Vi fik at vide af tandlægen, at ved 3 års alderen skulle man til at tænke på det. Hun sagde, at det var simpelthen SÅ forskelligt, hvordan børns tænder reagerede på den sut (jeg aner ikke om det er rigtigt??) 

Men jeg synes, hun er ved at være for stor til sutten, og når hun selv nævner at julemanden skal have sutten, så er det ved at være tid. Vi regner med at samle alle sutter, hænge dem på et suttetræ og så får hun en bette gave

Anmeld Citér

1. februar 2018

Kurt_H

Lillefis90 skriver:

Min datter blev 3 til december. Vi regner med at tage den nu her snart. Hun snakker selv meget om det.

Vi fik at vide af tandlægen, at ved 3 års alderen skulle man til at tænke på det. Hun sagde, at det var simpelthen SÅ forskelligt, hvordan børns tænder reagerede på den sut (jeg aner ikke om det er rigtigt??) 

Men jeg synes, hun er ved at være for stor til sutten, og når hun selv nævner at julemanden skal have sutten, så er det ved at være tid. Vi regner med at samle alle sutter, hænge dem på et suttetræ og så får hun en bette gave

Tandlæger kan rigtigt nok ikke lide sutten pga. tænderne...

De første er jo "kun" mælketænder, så jeg ville ikke være så bekymret. Der er jo børn som af forskellige grunde ikke lige kan undvære deres sut.

Men af hensyn til en trøster når noget er øv, så er en "sutteklud/bamse" IN for tiden. Den kan barnet evt. sidde med i sofaen og tag en time-out !

Om det er bedre kan diskuteres ! Den skal jo også væk en dag ! 

Anmeld Citér

1. februar 2018

MissØ

Rockertand skriver:

Hos os følger vi tandlægernes anbefaling, der siger 2.5 år, allersenest 3 år.

Vores tandlæge anbefaler senest når de er 4 år ift. at tænderne så stadig kan nå at rette sig ind. Vores datter stoppede da hun var 4 år og 1 md. og hun havde meget fremadstående fortænder og de har rettede sig helt ind i løbet af et halvt års tid. Hun er 6 år nu

Anmeld Citér

1. februar 2018

Rockertand

MissØ skriver:

Vores tandlæge anbefaler senest når de er 4 år ift. at tænderne så stadig kan nå at rette sig ind. Vores datter stoppede da hun var 4 år og 1 md. og hun havde meget fremadstående fortænder og de har rettede sig helt ind i løbet af et halvt års tid. Hun er 6 år nu

Tandlægeforeningen anbefaler 3 år, så det må være din tandlæges personlige mening.

Anmeld Citér

1. februar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Kurt_H skriver:

Tandlæger kan rigtigt nok ikke lide sutten pga. tænderne...

De første er jo "kun" mælketænder, så jeg ville ikke være så bekymret. Der er jo børn som af forskellige grunde ikke lige kan undvære deres sut.

Men af hensyn til en trøster når noget er øv, så er en "sutteklud/bamse" IN for tiden. Den kan barnet evt. sidde med i sofaen og tag en time-out !

Om det er bedre kan diskuteres ! Den skal jo også væk en dag ! 

Jeg synes, at det ville være dumt at erstatte sutten med noget andet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.