Er jeg for pylret? (Børnehave)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Som pædagog er jeg self helt enig i at der ik ka være for mange pædagoger, omkring vores børn.

Men 2 pædagoger og en medhjælper til 20 børn, er altså en fin normering, i min verden. Og måske de er så heldige at de indimellem har en pæd studerende, hvilket gir 4 voksende på 1 stue.

Nu har jeg valgt at arbejde indenfor specialområdet, og der mener jeg til gengæld at man tit er for få pædagoger.

Heldigvis for mig, arbejder jeg et sted hvor vi arbejder 1 til 1, så ka vist heller ik tillade mig at klage på det punkt. Vh Stine 

Hej du. 

Jeg skrev at de som regel er 3 pædagoger på stuen. Og faktisk 22 børn lige pt. Men her på det sidste er de kun 2 pædagoger og ingen medhjælpere. Det synes jeg er for lidt til så mange børn. Hvorfor det også ekstra bekymrer mig. De stakkels pædagoger kan ikke være alle steder på samme tid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2018

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Nu vil jeg nødigt spore trådstarters tråd helt af sporet men vil alligevel gerne svare. 

Helt ærligt skræmmer dig mig at en pædagog synes en normering på 3 til 20 børn er god. Vi ved jo begge at der kun er 3 i perioden 9-12 ca. Resten af tiden er der 1 eller 2 og fra 12-14 er de på legeplads hvor de voksne afholder pauser og der derfor kun er så få voksne at de kan hjælpe og gribe ind men ikke sætte lege igang, hyggesnakke og bare være sammen med børnene. 

Hvor meget reel voksen kontakt giver den normering? min erfaring siger mig at der ikke er tid til at sidde alene med lille Ida og høre om hvad hun har på hjertet, give lille Peter den ekstra omsorg han lige trænger til, læse en bog med 3 piger uden forstyrrelse mv.

Når undersøgelser viser at en gennemsnitlig pædagog er alene med 17 børn en time synes jeg det skriger til himlen at normeringerne er vanvittige og præcis derfor jeg priser mig lykkelig over at mine børn ikke udsættes for det. 

Men det er jo en anden diskussion omend virkelig spændende, for personligt har jeg utrolig svært ved at forstå at danske forældre bare accepterer det. 

Så enig med dig 

Anmeld Citér

25. januar 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Godmorgen, 

Jeg har brug for at vende noget med jer herinde og høre jeres mening. 

Min søn er på en stue hvor der er børn i 2-4 års alderen. Der er ca. 20 børn og som regel 3 pædagoger. Børnene bliver ofte delt op i grupper og sat i gang med at lave noget. Og det er dejligt. 

Mit "problem" ligger så i at stuen har en legestue med en madras og en klatrevæg. Når jeg henter min søn, så finder jeg ham ofte i legestuen sammen med 5-6 andre børn (3-4 år), hvor døren til legestuen er lukket og børnene er uden opsyn. 

Jeg kan ikke lade være med at frygte at børnene falder ned fra klatrevæggen, da jeg ofte finder dem halvt hængene fordi de forsøger at klatre ovenpå hinanden. Og ja, der er en madras de kan falde på, men madrassen går kun til halvdelen af klatrevæggen så de kan i princippet også falde på gulvet. 

Jeg overvejer at fortælle dem om mine observationer og bekymringer. Jeg ved også godt de er pressede og at de faktisk ofte kun er 2 pædagoger med så mange børn. Og nogle gange virker det også som om at de bare "lukker dem inde" for at få lidt fred og ro.

Hvad siger I? Burde jeg påtale det eller er jeg for pylret? 

Jeg ville ikke påtale det - jeg synes det er dejligt de har lov til at være et sted hbor de kan være fri for de voksne. Er der en der falder skal de andre børn nok hente en voksen 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mariehøne123 skriver:

2 pædagoger til 20 børn er ikke en fin normering! Det er desværre standarden i Danmark men Fint er det godt nok ikke. I mine øjne er det urimelige arbejdsvilkår for pædagoger og en endnu mere urimelig hverdag for børn, hvor der dels opstår farlige situationer og dels slet ikke giver den opmærksomhed børn har brug for. 

I den givne situation ville jeg også foreslå en større madras samt vende problemet med lederen/pædagoger og hvis jeg observerede farlige situationer ville jeg straks gøre opmærksom på det, evt tage et billede og vise det gør ofte mere indtryk og er sværere at bortforklare. 

Jeg er enig med dig ift. normeringen- det er ikke en fin normering. Når den ene forbereder frugt, skifter bleer, rydder op efter frugtspisning osv er der EN voksen til 20 børn. Det er ellers typisk der børnene har brug for opmærksomhed - det er på dette tidspunkt de begynder at blive trætte, savne deres mor eller far og hvor kunne det være rart hvis man var lidt flere om eftermiddagen også. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

StineW79 skriver:

Som pædagog er jeg self helt enig i at der ik ka være for mange pædagoger, omkring vores børn.

Men 2 pædagoger og en medhjælper til 20 børn, er altså en fin normering, i min verden. Og måske de er så heldige at de indimellem har en pæd studerende, hvilket gir 4 voksende på 1 stue.

Nu har jeg valgt at arbejde indenfor specialområdet, og der mener jeg til gengæld at man tit er for få pædagoger.

Heldigvis for mig, arbejder jeg et sted hvor vi arbejder 1 til 1, så ka vist heller ik tillade mig at klage på det punkt. Vh Stine 

Men oftest er der kun 2 fra kl. 13/14 stykker. Og det synes jeg er alt andet end fint. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mariehøne123 skriver:

Nu vil jeg nødigt spore trådstarters tråd helt af sporet men vil alligevel gerne svare. 

Helt ærligt skræmmer dig mig at en pædagog synes en normering på 3 til 20 børn er god. Vi ved jo begge at der kun er 3 i perioden 9-12 ca. Resten af tiden er der 1 eller 2 og fra 12-14 er de på legeplads hvor de voksne afholder pauser og der derfor kun er så få voksne at de kan hjælpe og gribe ind men ikke sætte lege igang, hyggesnakke og bare være sammen med børnene. 

Hvor meget reel voksen kontakt giver den normering? min erfaring siger mig at der ikke er tid til at sidde alene med lille Ida og høre om hvad hun har på hjertet, give lille Peter den ekstra omsorg han lige trænger til, læse en bog med 3 piger uden forstyrrelse mv.

Når undersøgelser viser at en gennemsnitlig pædagog er alene med 17 børn en time synes jeg det skriger til himlen at normeringerne er vanvittige og præcis derfor jeg priser mig lykkelig over at mine børn ikke udsættes for det. 

Men det er jo en anden diskussion omend virkelig spændende, for personligt har jeg utrolig svært ved at forstå at danske forældre bare accepterer det. 

Jeg er så enig med dig. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Newsence

Mariehøne123 skriver:

2 pædagoger til 20 børn er ikke en fin normering! Det er desværre standarden i Danmark men Fint er det godt nok ikke. I mine øjne er det urimelige arbejdsvilkår for pædagoger og en endnu mere urimelig hverdag for børn, hvor der dels opstår farlige situationer og dels slet ikke giver den opmærksomhed børn har brug for. 

I den givne situation ville jeg også foreslå en større madras samt vende problemet med lederen/pædagoger og hvis jeg observerede farlige situationer ville jeg straks gøre opmærksom på det, evt tage et billede og vise det gør ofte mere indtryk og er sværere at bortforklare. 

Pas nu på med det med billeder. Det kan for mange forældre være yderst grænseoverskridende at andre forældre tager billeder af deres børn i institutionen.

til TS

Normeringen kan man altid diskutere men jeg er selv pædagog og jeg vil sige at et sådan rum hvor de voksne ikke glor en over skuderen er en rigtig god ide. Er du bekymret for fald kan du jo i samarbejde med pædagogerne lave en indsamling til en større madres da det ikke er sikkert inst. Har midler. Deres økonomi er yderst presset for tiden. 

At skrive at de bliver lukket derind for fred syntes jeg er meget forkert. Her tænker du det værste om pædagogerne og du burde i min verden have taget en nysgerrig tilgang og spurgt dem istedet for at gisne negative ting om nogle mennesker der er presset i forvejen og sikkert gør deres bedste og mon ikke de har en god pædagogisk overvejelse og forklaring mht til det rum.

Personligt mener jeg vi i dag pylre  for meget om vores børn. Jeg klatrede i træet og i alt muligt uden sikkerhedsnet. Jeg mener vi fratager børnene noget vigtigt i at pakke dem ind i vat. MEN  giver det dig ondt i maven syntes jeg du skal fokusere på madrassen og IKKE på dine negative tolkninger om pædagogerne. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg synes ikke det lyder slemt. Det har de også i min datters bh, og jeg er ikke bekymret  

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Newsence skriver:

Pas nu på med det med billeder. Det kan for mange forældre være yderst grænseoverskridende at andre forældre tager billeder af deres børn i institutionen.

til TS

Normeringen kan man altid diskutere men jeg er selv pædagog og jeg vil sige at et sådan rum hvor de voksne ikke glor en over skuderen er en rigtig god ide. Er du bekymret for fald kan du jo i samarbejde med pædagogerne lave en indsamling til en større madres da det ikke er sikkert inst. Har midler. Deres økonomi er yderst presset for tiden. 

At skrive at de bliver lukket derind for fred syntes jeg er meget forkert. Her tænker du det værste om pædagogerne og du burde i min verden have taget en nysgerrig tilgang og spurgt dem istedet for at gisne negative ting om nogle mennesker der er presset i forvejen og sikkert gør deres bedste og mon ikke de har en god pædagogisk overvejelse og forklaring mht til det rum.

Personligt mener jeg vi i dag pylre  for meget om vores børn. Jeg klatrede i træet og i alt muligt uden sikkerhedsnet. Jeg mener vi fratager børnene noget vigtigt i at pakke dem ind i vat. MEN  giver det dig ondt i maven syntes jeg du skal fokusere på madrassen og IKKE på dine negative tolkninger om pædagogerne. 

Med billeder mente jeg ikke de skulle på facebook kun til overfor pædagoger/ledelse at dokumentere hvis der er farlige situationer. 

Jeg oplevede hver gang jeg hentede at alle pædagoger på legepladsen sad sammen og skvadrede og drak kaffe uden ledelsen greb ind, derfor valgte jeg at tage 2 billeder med 20 min mellemrum hvor de sad præcis samme sted og viste til ledelsen og slettede dem selvfølgelig bagefter men jeg oplever desværre at mange ledere i institutioner ikke er deres rolle moden og her var det sgu svært for lederen at bortforklare, det hjalp lidt. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Anonym

ja, jeg mener du er for pylret, og de kan langt mere i den alder end du tror, de kan godt selv mærke på deres grænser når de ikke kan komme højere op, og de kan godt frygte at falde. 

I min børnehave havde vi et træ, hvor nederste gren nok var maks 1 meter højt oppe, men for os var det jo nok flere meter, og vi elskede at få lov til at kunne hive os op i det. Vi havde også et større træ, der var der klart en regel om at vi maks måtte kravle op til 4 gren eller noget. Vi havde et gammelt skib i sandkassen hvor vi også næsten kunne kravle helt op på taget, hvis vi var høje og stærke nok, men princippet er, vi lærte vores egne kræfter at kende. 

Tro på pædagogerne ville ændre det hvis de virkelig så et problem I den klatrevæg og lukket dør.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.