Er jeg for pylret? (Børnehave)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.863 visninger
22 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2018

Anonym trådstarter

Godmorgen, 

Jeg har brug for at vende noget med jer herinde og høre jeres mening. 

Min søn er på en stue hvor der er børn i 2-4 års alderen. Der er ca. 20 børn og som regel 3 pædagoger. Børnene bliver ofte delt op i grupper og sat i gang med at lave noget. Og det er dejligt. 

Mit "problem" ligger så i at stuen har en legestue med en madras og en klatrevæg. Når jeg henter min søn, så finder jeg ham ofte i legestuen sammen med 5-6 andre børn (3-4 år), hvor døren til legestuen er lukket og børnene er uden opsyn. 

Jeg kan ikke lade være med at frygte at børnene falder ned fra klatrevæggen, da jeg ofte finder dem halvt hængene fordi de forsøger at klatre ovenpå hinanden. Og ja, der er en madras de kan falde på, men madrassen går kun til halvdelen af klatrevæggen så de kan i princippet også falde på gulvet. 

Jeg overvejer at fortælle dem om mine observationer og bekymringer. Jeg ved også godt de er pressede og at de faktisk ofte kun er 2 pædagoger med så mange børn. Og nogle gange virker det også som om at de bare "lukker dem inde" for at få lidt fred og ro.

Hvad siger I? Burde jeg påtale det eller er jeg for pylret? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg ville ku forslå dem, en større madrass, også ville jeg gøre mere ved det.

2 pædagoger til 20, er faktisk fin og normal normering, også en medhjælper, så der er heller ik noget at komme efter.

I den børnehave mine går i, har de en hel sal i kælderen, hvor der må være 4-5 børn ned alene. De voksne ved hvem der er dernede, men ellers leger de i fred, for "ireterrende" voksne. Bare dejligt! Vh Stine 

Anmeld Citér

25. januar 2018

lineog4

De havde det samme i mine børns børnehave og de første par gange gav det et sug i maven, og så blev det hverdag. De elskede blå sal som den hed og der var regler for hvor mange der måtte være, men de var netop altid uden voksne (de brugte den også til andet hvor der så var voksne).

især min yngste elskede den og var der hver dag.

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

De har også sådan et rum i min søns børnehave og døren skal være lukket for alle de hvin og høje lyde de laver når de tumler er ikke til at holde id i længden �� der er Fog et rundt vindue i døren så man lige kan holde øje når man går forbi uden at forstyrre deres leg og det fungere fint. Der er klatrevæg og puderum derinde

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
StineW79 skriver:

Jeg ville ku forslå dem, en større madrass, også ville jeg gøre mere ved det.

2 pædagoger til 20, er faktisk fin og normal normering, også en medhjælper, så der er heller ik noget at komme efter.

I den børnehave mine går i, har de en hel sal i kælderen, hvor der må være 4-5 børn ned alene. De voksne ved hvem der er dernede, men ellers leger de i fred, for "ireterrende" voksne. Bare dejligt! Vh Stine 

2 pædagoger til 20 børn er ikke en fin normering! Det er desværre standarden i Danmark men Fint er det godt nok ikke. I mine øjne er det urimelige arbejdsvilkår for pædagoger og en endnu mere urimelig hverdag for børn, hvor der dels opstår farlige situationer og dels slet ikke giver den opmærksomhed børn har brug for. 

I den givne situation ville jeg også foreslå en større madras samt vende problemet med lederen/pædagoger og hvis jeg observerede farlige situationer ville jeg straks gøre opmærksom på det, evt tage et billede og vise det gør ofte mere indtryk og er sværere at bortforklare. 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Abracadabra

På klatrestativer er der da heller ikke voksenopsyn konstant? Og dér er bestemt heller ingen madras, man kan falde på. Jeg har svært ved at se den store forskel.

Anmeld Citér

25. januar 2018

StineW79

Abracadabra skriver:

På klatrestativer er der da heller ikke voksenopsyn konstant? Og dér er bestemt heller ingen madras, man kan falde på. Jeg har svært ved at se den store forskel.

Ved klatrestativer er der et krav om et bestem type underlag. Det skal være "støddæmpende" hvilket sand feks er. Så på den måde lander man ik så hårdt. Vh Stine 

Anmeld Citér

25. januar 2018

StineW79

Mariehøne123 skriver:

2 pædagoger til 20 børn er ikke en fin normering! Det er desværre standarden i Danmark men Fint er det godt nok ikke. I mine øjne er det urimelige arbejdsvilkår for pædagoger og en endnu mere urimelig hverdag for børn, hvor der dels opstår farlige situationer og dels slet ikke giver den opmærksomhed børn har brug for. 

I den givne situation ville jeg også foreslå en større madras samt vende problemet med lederen/pædagoger og hvis jeg observerede farlige situationer ville jeg straks gøre opmærksom på det, evt tage et billede og vise det gør ofte mere indtryk og er sværere at bortforklare. 

Som pædagog er jeg self helt enig i at der ik ka være for mange pædagoger, omkring vores børn.

Men 2 pædagoger og en medhjælper til 20 børn, er altså en fin normering, i min verden. Og måske de er så heldige at de indimellem har en pæd studerende, hvilket gir 4 voksende på 1 stue.

Nu har jeg valgt at arbejde indenfor specialområdet, og der mener jeg til gengæld at man tit er for få pædagoger.

Heldigvis for mig, arbejder jeg et sted hvor vi arbejder 1 til 1, så ka vist heller ik tillade mig at klage på det punkt. Vh Stine 

Anmeld Citér

25. januar 2018

Soonmom

Jeg ville ikke være så nervøs, højst opfordrer til et bedre faldunderlag, men så ikke mere.

hvis en falder ned, henter de andre jo en voksen, og der er vel højst en brækket arm hvis man er virkelig uheldig

Anmeld Citér

25. januar 2018

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
StineW79 skriver:

Som pædagog er jeg self helt enig i at der ik ka være for mange pædagoger, omkring vores børn.

Men 2 pædagoger og en medhjælper til 20 børn, er altså en fin normering, i min verden. Og måske de er så heldige at de indimellem har en pæd studerende, hvilket gir 4 voksende på 1 stue.

Nu har jeg valgt at arbejde indenfor specialområdet, og der mener jeg til gengæld at man tit er for få pædagoger.

Heldigvis for mig, arbejder jeg et sted hvor vi arbejder 1 til 1, så ka vist heller ik tillade mig at klage på det punkt. Vh Stine 

Nu vil jeg nødigt spore trådstarters tråd helt af sporet men vil alligevel gerne svare. 

Helt ærligt skræmmer dig mig at en pædagog synes en normering på 3 til 20 børn er god. Vi ved jo begge at der kun er 3 i perioden 9-12 ca. Resten af tiden er der 1 eller 2 og fra 12-14 er de på legeplads hvor de voksne afholder pauser og der derfor kun er så få voksne at de kan hjælpe og gribe ind men ikke sætte lege igang, hyggesnakke og bare være sammen med børnene. 

Hvor meget reel voksen kontakt giver den normering? min erfaring siger mig at der ikke er tid til at sidde alene med lille Ida og høre om hvad hun har på hjertet, give lille Peter den ekstra omsorg han lige trænger til, læse en bog med 3 piger uden forstyrrelse mv.

Når undersøgelser viser at en gennemsnitlig pædagog er alene med 17 børn en time synes jeg det skriger til himlen at normeringerne er vanvittige og præcis derfor jeg priser mig lykkelig over at mine børn ikke udsættes for det. 

Men det er jo en anden diskussion omend virkelig spændende, for personligt har jeg utrolig svært ved at forstå at danske forældre bare accepterer det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.