Kære du!
Først og fremmest: hvor er det pissesejt, at du har erkendt over for dig selv, at du er ude i et misbrug. Og at du i øvrigt rækker ud efter hjælp - for det er jo faktisk det, du gør, når du skriver i et forum som dette.
Det, som er vigtigt at forholde sig til i forhold til ethvert misbrug, er det bagvedliggende. At finde frem til den egentlige grund til, hvorfor man har behov for at flygte ved fx at drikke. Når du tænker tilbage, hvad var det så, der i første omgang drev dig til at drikke? Var du stresset, deprimeret, ked af noget bestemt eller bare træt af din hverdag?
Jeg har selv været ude i et alkoholmisbrug, dog ikke så langvarigt. Det stod på mens jeg var studerende, og jeg var i start 20'erne. Mens det stod på, oplevede jeg det mest som et frirum. Jeg røg i samme periode meget hash, og kombinationen af de to ting gav mig adgang til en sanseverden, hvor jeg virkelig fik brugt min kreativitet. Når jeg var påvirket, skrev jeg rigtig mange digte (det blev senere til en udgivelse), malede, spillede musik og svælgede i melankolien. Det "rum", jeg befandt mig i, når jeg var i den tilstand, holder jeg stadig meget af, men det er ikke længere et sted, jeg besøger særlig tit, fordi det for mig ofte bare hænger sammen med rusen. Mens jeg var ude i mit misbrug, fik jeg det vendt til noget positivt (syntes jeg dengang), fordi det jo gjorde, at jeg kunne udfolde mig på denne måde. Men samtidig ødelagde det også en masse, fordi jeg ikke kunne passe min hverdag. Jeg forsømte mit studie og endte med at droppe ud, jeg var ked af det når jeg ikke var påvirket, og jeg isolerede mig rigtig meget.
Det endte med, at jeg erkendte for mig selv, at jeg havde et problem, hvorefter jeg gik til min læge og fik en henvisning til psykiatrien. Mit misbrug bundede i virkeligheden i min depression og min angst, og sidenhen har jeg lært at arbejde med mine diagnoser, så de ikke får lov at styre mit liv. At søge ud i et misbrug er lidt som at stille en spand under et hul i taget, men hvis du finder frem til den oprindelige grund til dit misbrug, kan du i stedet få lappet hullet.
Derfor vil jeg råde dig til at få snakket med din mand. Jeg ved godt, at det er forfærdeligt svært, når nu du har holdt dit misbrug skjult så længe. Men han vil helt sikkert synes, at du er modig at bede om hjælp, og mon ikke han også vil støtte dig i dit videre forløb? Derefter synes jeg, du skal kontakte din læge. Uanset hvad det handler om, kan du via din læge blive ledt videre hen til det sted, der er relevant for netop dig og din situation.
Husk, at der ingen skam er i at bede om hjælp til at komme ud af dit misbrug. Du er stærk, netop fordi du tør sige det højt og bede om hjælp! Du skylder både dine børn, din familie og ikke mindst dig selv at blive fri af dit misbrug. Og det ved jeg, at du kan - du har nemlig allerede gjort det allersværeste i den proces, som er at erkende sit problem over for sig selv. Ønsker dig alt det bedste