Mor_til_3_unger skriver:
Nu synes jeg godt nok,der er stor forskel,på at praktisere en religion,og få kastet 3 dråber vand i panden på lille tut,for at få sit navn.
I min søns klasse blev alle konfirmeret,og det samme i min egen klasse.
Nej vi er ikke aktiv troende,men vores kultur her i dk er baseret på de kristne værdier.
Det kan godt være der er en forskel for dig. For mig er de kirkelige riter nogle man skal respektere, og derfor går jeg ikke ind i kirken og lover at opdrage mit barn i folkekirkens kristne tro når jeg ved jeg ikke vil gøre det.
Jeg vælger at lære mine børn, at de skal respektere folks forskellighed og mangfoldigheden og deres tro. Og jeg håber andre gør det samme, så mine børn ikke bare fordi de ikke er døbt skal føle sig anderledes - at opleve drillerier og flovhed over det, tænker jeg må komme fra forældrene til de børn som ikke er "anderledes". Og ja som skrevet tidligere så selv en lille provins by som Roskilde, så var det 1/4 af eleverne der ikke blev konfirmeret af forskellige årsager - de var to der fravalgte og de andre havde andre grunde.
Jeg er en middelaldrende kvinde og selv i min klasse den gang var der en håndfuld der ikke blev konfirmeret og vi var også 3 der ikke var døbt - så det er vist ikke helt så mærkelig og uacceptabelt.
Vorea kultur her i DK er blandt andet baseret på de kristne værdier (som så igen også er baseret på noget), men de er så sandelig også baseret på amerikanske især inden for de sidste 30 år bare tænk på halloween, julemanden som rød og meget mere. Så er det baseret på italiensk kultur og ikke mindst katolisismen og meget meget mere. (Også overtro, asatro og og og go). Baby dåben er et levn ikke fra kristendommen (Jesus bliver født som voksen, Paulus og senere kristne blev det samme), det er derimod et levn fra en tid, hvor mange nyfødte døde - de fleste blev døbt før de blev tre døgn, fordi starten på 4. Døgn var det kritiske (babys eget kredsløb er vist nok helt funktionsdygtigt og derfor vil flere børn med hjertefejl dø på dette tidspunkt), derfor skyndte man sig at døbe så barnet var en del af samfundet (et levn fra overtroen hvor er barn der ikke var en del kunne blive "ond", man skyndte sig også at døbe pga skiftlinger, en trold kunne ikke bytte barnet ud hvis det var kristent døbt).
Men nu er jeg også heldige for vi er sådan en blandingsfamilie, hvor vi ikke er så danske igen, så vi tør godt gøre noget udansk og vælge dåben fra