Kan jeg få min datter døbt hvis vi går fra hinande

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. december 2017

ChesireKitty

Profilbillede for ChesireKitty

Da min datter blev døbt, havde far endnu ikke skrevet under på Faderskabspapirerne. Min datter var på det tidspunkt 4 måneder. Han sagde godt nok, at han ikke ville have hende døbt, men samtidig nægtede han at skrive under på papirer og det endte med at han blev slæbt i retten og der skulle tages DNA prøve.

Jeg fik hende døbt og da hun ikke, rent officielt, havde en far endnu, skulle han ikke skrive under.

Jeg synes ikke selv at jeg gjorde noget forkert i at få hende døbt imod farens ønske, men det er der nok andre der gør.

Da min søn blev født, var vi ikke sikre på at han ville overleve. Min mand blev slet ikke spurgt hvovidt han var okay med det eller ej, hverken jeg eller han skulle skrive under på nogle paipirer og det var mere eller mindre bare mig der råbte til en sygeplejerske at hun skulle få fat på præsten NU!, da jeg begyndte at få presseveer. Jeg havde i forvejen snakket med præsten om det, så hun var forberedt på at hun skulle lave en nøddåb hvis/når min søn kom til verden, men min mand var ikke med til denne samtale, fordi han var på arbejde/var hjemme ved min datter mens ejg var indlagt på svangerskabsafdelingen.

Han er heldigvis okay og da han senere skulle fremstilles i kirken (hvor vi som forældre skulle "godkende" dåben og afgive vores løfte), skulle vi begge skrive under og så videre.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

31. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
LoveEnough skriver:

Da min datter blev døbt, havde far endnu ikke skrevet under på Faderskabspapirerne. Min datter var på det tidspunkt 4 måneder. Han sagde godt nok, at han ikke ville have hende døbt, men samtidig nægtede han at skrive under på papirer og det endte med at han blev slæbt i retten og der skulle tages DNA prøve.

Jeg fik hende døbt og da hun ikke, rent officielt, havde en far endnu, skulle han ikke skrive under.

Jeg synes ikke selv at jeg gjorde noget forkert i at få hende døbt imod farens ønske, men det er der nok andre der gør.

Da min søn blev født, var vi ikke sikre på at han ville overleve. Min mand blev slet ikke spurgt hvovidt han var okay med det eller ej, hverken jeg eller han skulle skrive under på nogle paipirer og det var mere eller mindre bare mig der råbte til en sygeplejerske at hun skulle få fat på præsten NU!, da jeg begyndte at få presseveer. Jeg havde i forvejen snakket med præsten om det, så hun var forberedt på at hun skulle lave en nøddåb hvis/når min søn kom til verden, men min mand var ikke med til denne samtale, fordi han var på arbejde/var hjemme ved min datter mens ejg var indlagt på svangerskabsafdelingen.

Han er heldigvis okay og da han senere skulle fremstilles i kirken (hvor vi som forældre skulle "godkende" dåben og afgive vores løfte), skulle vi begge skrive under og så videre.

Hmm, det er vel egentlig ikke mod farens ønske, da faren havde valgt ikke at være far.

Men jeg ville da være meget imod det i ts´s tilfælde, hvor der er en far der ønsker at være far og som ts skal samarbejde med som forældre resten af livet. 

Jeg ville skisma da også blive sur hvis min mand meldte mine børn ind i Moon bevægelsen eller tog dem på kurser i scientology - men jeg ville jeg ikke anerkende dem som mine børn (er en smule sværere for en kvinde ) så har jeg jo ikke noget at skulle have sagt - det er jo efter min mening ikke mine børn. 

Anmeld Citér

31. december 2017

Mortilah

Profilbillede for Mortilah
lineog4 skriver:

MIne børn er ikke døbt og det har været vigtigt for mig de ikke er - havde min mand døbt børnene bag min ryg havde jeg blevet edderspændt rasende. Ja det er en kort ceremoni, men for mig har den betydning, faktisk en stor betydning - den betyder nemlig, at man siger ja til at tro og opdrage i den kristne tro som den er tolket af den danske Folkekirke. Det er en ceremoni der betyder meget for en masse mennesker og de mennesker skal man respektere bandt andet ved at sige ja på et oplyst og tilvalgt grundlag.

Da min datter svævede mellem liv og død, spurgte de jeg lyver ikke hvs jeg siger 20 gange, om vi nu var sikre på, at hun ikke skulle døbes - og vi holdt ved hele vejen. Vi er højst kultur kristne, hvis vi overhovedet er det. Og for ig, hvis der er en Gud så vil et lille barn altid få plads dåb eller ej - og hvorfor skulle jeg ændre min tilgang alene fordi min datter skulle dø? Jeg er selv medlem af folkekirken (min mand er ikke, jeg vil gerne betale til den kulturinstitution folkekirken er, for jeg mener den giver en del tilbage) og vores datter kunne derfor blive begravet fra kirken - og præsten var da heldigvis enig med mig i, at dåben ikke var den afgørende (ellers var jeg nok også gået min vej, jeg var i forvejen en vred mor som havde krav om: ingen engle, ingen lad de små børn komme til mig, ingen Gud kalder de bedste til sig osv, og salmer var jeg bare vrede på).

Så jo dåben er vigtig for os der ikke vil døbe, for som du netop skriver man kan ikke udøve. 

Hej Line, 

jeg kan godt se der ligger noget mere bag det hos dig. Det forstår jeg- og hvis jeg vidste at far her hos os- ville føle sådan som du gør, så ville jeg Finde en anden løsning.

I min situation var det anderledes. For her var der helt andre grunde til at vi ikke blev mødt med kravet om samtykke. Ikke at far decideret var imod. Men kirken gik med til det uden samtykke. Far har selv meldt sig ud af kirken og for ham er det “bare et par sætninger og lidt vand”. 

Anmeld Citér

2. januar

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H
Morfrakøbenhavn skriver:

Tusind tak for svar.

jeg forstår din reaktion, jeg ville selv tænke det samme med så ny en baby

vi havde en kæmpe diskussion for 3 uger siden hvor jeg gjorde det forbi, men vi fik talt og havde en dejlig weekend. Nu er vi allerede tilbage.

vi skændes konstant, og vi irriterer bare hinanden grænseløst.

han har altid gået meget i byen hvilket ham sagde ville blive mindre når baby kom men det skete ikke.

vi har et langt forløb med fertilitetsbehandling bag os, derefter fulgte en hård graviditet som sluttede med et kejsersnit.

vires sexliv eksisterer ikke, og jeg har ærligt ikke lyst og har ikke haft det længe. De sidste 1-2 år har de få gange fra min side kun været af pligt, og hans har kun være af behov da jeg ved han ikke tænder på mig grundet alle mine ekstra kg siden vi mødtes.

måske det kunne løses ned prof hjælp men det vil han ikke, og min datter skal IKKE vokse op i så uharmonisk et hjem :/

Av for den da... Det er ikke godt at skulle sige bye bye så tidligt, men hvis du virkelig har det så skidt og ligefrem sover på en sofa med en baby, SÅ vil jeg råde dig til at smutte imens han stadig ikke er fysisk reagerende... hvis han har de tendenser !

At kvinder kaster med alt indenfor rækkevidde er jo en anden sag... manden kan jo bare dukke sig... og "fryde" sig over at hun smadre nipsetingene på reolen i stedet...

Anmeld Citér

2. januar

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Nu synes jeg godt nok,der er stor forskel,på at praktisere en religion,og få kastet 3 dråber vand i panden på lille tut,for at få sit navn.

I min søns klasse blev alle konfirmeret,og det samme i min egen klasse.

Nej vi er ikke aktiv troende,men vores kultur her i dk er baseret på de kristne værdier.

Anmeld Citér

2. januar

lineog4

Mod
Mor_til_3_unger skriver:

Nu synes jeg godt nok,der er stor forskel,på at praktisere en religion,og få kastet 3 dråber vand i panden på lille tut,for at få sit navn.

I min søns klasse blev alle konfirmeret,og det samme i min egen klasse.

Nej vi er ikke aktiv troende,men vores kultur her i dk er baseret på de kristne værdier.

Det kan godt være der er en forskel for dig. For mig er de kirkelige riter nogle man skal respektere, og derfor går jeg ikke ind i kirken og lover at opdrage mit barn i folkekirkens kristne tro når jeg ved jeg ikke vil gøre det. 

Jeg vælger at lære mine børn, at de skal respektere folks forskellighed og mangfoldigheden og deres tro. Og jeg håber andre gør det samme, så mine børn ikke bare fordi de ikke er døbt skal føle sig anderledes - at opleve drillerier og flovhed over det, tænker jeg må komme fra forældrene til de børn som ikke er "anderledes". Og ja som skrevet tidligere så selv en lille provins by som Roskilde, så var det 1/4 af eleverne der ikke blev konfirmeret af forskellige årsager - de var to der fravalgte og de andre havde andre grunde. 

Jeg er en middelaldrende kvinde og selv i min klasse den gang var der en håndfuld der ikke blev konfirmeret og vi var også 3 der ikke var døbt - så det er vist ikke helt så mærkelig og uacceptabelt. 

Vorea kultur her i DK er blandt andet baseret på de kristne værdier (som så igen også er baseret på noget), men de er så sandelig også baseret på amerikanske især inden for de sidste 30 år bare tænk på halloween, julemanden som rød og meget mere. Så er det baseret på italiensk kultur og ikke mindst katolisismen og meget meget mere. (Også overtro, asatro og og og go). Baby dåben er et levn ikke fra kristendommen (Jesus bliver født som voksen, Paulus og senere kristne blev det samme), det er derimod et levn fra en tid, hvor mange nyfødte døde - de fleste blev døbt før de blev tre døgn, fordi starten på 4. Døgn var det kritiske (babys eget kredsløb er vist nok helt funktionsdygtigt og derfor vil flere børn med hjertefejl dø på dette tidspunkt), derfor skyndte man sig at døbe så barnet var en del af samfundet (et levn fra overtroen hvor er barn der ikke var en del kunne blive "ond", man skyndte sig også at døbe pga skiftlinger, en trold kunne ikke bytte barnet ud hvis det var kristent døbt). 

Men nu er jeg også heldige for vi er sådan en blandingsfamilie, hvor vi ikke er så danske igen, så vi tør godt gøre noget udansk og vælge dåben fra  

Anmeld Citér

2. januar

Hck

Profilbillede for Hck
Mor_til_3_unger skriver:

Jeg synes det er uacceptabelt ,at man som voksen vil modsætte sig en dåb,så man tvinger sin 15 årig til at blive døbt for øjene af sine klassekammerater,for at kunne blive konfirmeret.

Hvor mange af jer der er imod dåb,tænker 15år frem i tiden,og jeres pode måske står som den eneste ,i klasse,og ikke kan/skal konfirmeres?

Nu behøver man faktisk ikke at blive døbt for øjnene af sine klassekammararter, det kan sagtens forgå en ganske almindelig søndag formiddag uden andre end de faste kirkegængere tilstede.

jeg tror, at det efterhånden er helt naturligt for de fleste børn, at man også kan blive døbt senere end spædbarns årene og at der ikke bliver følt nogen skam ved det.

Anmeld Citér

2. januar

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H
lineog4 skriver:

Det kan godt være der er en forskel for dig. For mig er de kirkelige riter nogle man skal respektere, og derfor går jeg ikke ind i kirken og lover at opdrage mit barn i folkekirkens kristne tro når jeg ved jeg ikke vil gøre det. 

Jeg vælger at lære mine børn, at de skal respektere folks forskellighed og mangfoldigheden og deres tro. Og jeg håber andre gør det samme, så mine børn ikke bare fordi de ikke er døbt skal føle sig anderledes - at opleve drillerier og flovhed over det, tænker jeg må komme fra forældrene til de børn som ikke er "anderledes". Og ja som skrevet tidligere så selv en lille provins by som Roskilde, så var det 1/4 af eleverne der ikke blev konfirmeret af forskellige årsager - de var to der fravalgte og de andre havde andre grunde. 

Jeg er en middelaldrende kvinde og selv i min klasse den gang var der en håndfuld der ikke blev konfirmeret og vi var også 3 der ikke var døbt - så det er vist ikke helt så mærkelig og uacceptabelt. 

Vorea kultur her i DK er blandt andet baseret på de kristne værdier (som så igen også er baseret på noget), men de er så sandelig også baseret på amerikanske især inden for de sidste 30 år bare tænk på halloween, julemanden som rød og meget mere. Så er det baseret på italiensk kultur og ikke mindst katolisismen og meget meget mere. (Også overtro, asatro og og og go). Baby dåben er et levn ikke fra kristendommen (Jesus bliver født som voksen, Paulus og senere kristne blev det samme), det er derimod et levn fra en tid, hvor mange nyfødte døde - de fleste blev døbt før de blev tre døgn, fordi starten på 4. Døgn var det kritiske (babys eget kredsløb er vist nok helt funktionsdygtigt og derfor vil flere børn med hjertefejl dø på dette tidspunkt), derfor skyndte man sig at døbe så barnet var en del af samfundet (et levn fra overtroen hvor er barn der ikke var en del kunne blive "ond", man skyndte sig også at døbe pga skiftlinger, en trold kunne ikke bytte barnet ud hvis det var kristent døbt). 

Men nu er jeg også heldige for vi er sådan en blandingsfamilie, hvor vi ikke er så danske igen, så vi tør godt gøre noget udansk og vælge dåben fra  

Jeg var ikke klar over at det er udansk at vælge dåben fra...

Ja, selvfølgelig skal man respektere den kristne tro og kirkens riter.

Om man er pære-dansk eller er en frugtcocktail har da heller ingen betydning... men man skal da som minimum integrer sig og ikke være destruktiv i sin adfærd.

Jeg har svært ved at tro at noget land i verden kan sige at de ikke har ændret på nogle af deres traditioner over årene. At Danmark så har travlt med at tage det hele til sig, så man ikke bliver mobbet er noget helt andet.

Anmeld Citér

2. januar

lineog4

Mod

Jeg var ikke klar over at det er udansk at vælge dåben fra...

Ja, selvfølgelig skal man respektere den kristne tro og kirkens riter.

Om man er pære-dansk eller er en frugtcocktail har da heller ingen betydning... men man skal da som minimum integrer sig og ikke være destruktiv i sin adfærd.

Jeg har svært ved at tro at noget land i verden kan sige at de ikke har ændret på nogle af deres traditioner over årene. At Danmark så har travlt med at tage det hele til sig, så man ikke bliver mobbet er noget helt andet.

Jeg tænker såmænd heller ikke det er udansk at vælge dåben fra, men det gjorde den jeg svarede 

Jeg har intet skrevet on at være destruktiv eller for den sags skyld ikke integreret. Jeg er såmænd bare gift med en italiener, der taler dansk med den skønneste dårlige grammatik, drikker øl, tænker som en dansk håndværker men nægter kaffe fra en kaffemaskine, aldrig bader i vand der er under 23 grader men ejer op til flere regnjakker. Han elsker flæskesteg højere end mig, men skal også helst have pasta hver dag.

Og jeg undres over, at bare fordi man skriver man er er blandet ægteskab, så formodes det at man er tæt på fundamentalist, uintegreret og destruktiv 

Men ja at gifte sig uden foe sin comfort zone gør noget ved rummeligheden og ens familieliv og børn bliver måske ikke så kerne danske som andres. Mine børn har fx alle kigger forundret når de var hjemme hos andre der i deres legekøkken hev en kaffemaskine op, for de anede ikke hvad den skulle bruges til. Mine børn ved man kan bo på mange måder og vi ikke altid forstår alt hvad der bliver sagt, men det bare er sjovt og ikke forkert. De ved at rugbrød ikke er en nødvendighed for overlevelse, og man kan spise sødt til morgenmad uden alle tænder falder ud og man ligner en strandet hval. De har fået lov at spise pålæg uden brød og kan endda finde på at hælde olivenolie på, for dem er ostehapser lig store humbler parmesan og nå ja så elsker de frikadeller, jule aften og Rasmus Seebach - hvad er det vi er så bange for og hvorfor kræve assimilation og ikke koeksistens - jeg personlig er glad for at have oplevet at danskhed ikke er der eneste saliggørende og vi ikke har sandheden om rugbrød og barnevogne 

Anmeld Citér

3. januar

Sprit25

Profilbillede for Sprit25
Mor_til_3_unger skriver:

Jeg synes det er uacceptabelt ,at man som voksen vil modsætte sig en dåb,så man tvinger sin 15 årig til at blive døbt for øjene af sine klassekammerater,for at kunne blive konfirmeret.

Hvor mange af jer der er imod dåb,tænker 15år frem i tiden,og jeres pode måske står som den eneste ,i klasse,og ikke kan/skal konfirmeres?

Uacceptabelt ligefrem? 

“Den bedste gave du kan give dine børn, er det frie valg” citat Simon Juul. Det lever vi efter hjemme hos os. 

Mine børn er ikke døbt og det skyldes tre ting

1: min mand er gammel vidne. Der er dåben a really Big Thing. Det gælder for livet og hvis du vælger den fra vælger du familien fra. Kort og godt. 

2: vi tror på det frie valg. Vi tror på oplyste valg. Vi tror ikke på at gøre hvad andre gør bare fordi. 

3: sjovt. Jeg synes det er endnu mere uacceptabelt at få sine børn døbt også ikke leve efter det man lover i kirken. Det er da om muligt latterliggørelse af en ellers smuk tradition? 

»Der kan ikke være nogen tydeligere åbenbaring af et samfunds sjæl end den måde, hvorpå det behandler dets børn«. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+