Kan jeg få min datter døbt hvis vi går fra hinande

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Fremad skriver:

Ja hvis man som sogn og præst ikke har styr på lovgivningen.

Jeg har været igennem møllen OG læst på lovgivningen der SKAL indhentes skriftlig tilladelse fra begge biologiske forældre også selvom de ikke har delt myndighed eller for den sags skyld ser barnet.

Mener du selv hvis de ikke har fælles forældremyndighed? Det kan da ikke være rigtigt, kan det? Hvis man selv har fuld forældremyndighed er det da mærkeligt man ikke selv bestemmer over dåb.. eller har jeg misforstået det helt? 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

30. december 2017

Fremad

Cherraly skriver:

Mener du selv hvis de ikke har fælles forældremyndighed? Det kan da ikke være rigtigt, kan det? Hvis man selv har fuld forældremyndighed er det da mærkeligt man ikke selv bestemmer over dåb.. eller har jeg misforstået det helt? 

Det et skam helt rigtig, selvom der ikke er delt eller nogensinde har været det SKAL der indhentes godkendelse til dåb ved den anden forælder..

At man har fuld myndighed er ikke ens betydende med man har eneret over hverken barn eller vigtig bestemmelser omkring barnet.

Anmeld Citér

30. december 2017

Cherraly

Fremad skriver:

Det et skam helt rigtig, selvom der ikke er delt eller nogensinde har været det SKAL der indhentes godkendelse til dåb ved den anden forælder..

At man har fuld myndighed er ikke ens betydende med man har eneret over hverken barn eller vigtig bestemmelser omkring barnet.

Okay, det var da spøjst. Må jeg spørge hvilke andre vigtige bestemmelser man så ikke har eneret over? Troede jo det er det fuld forældremyndighed indebærer, at man bestemmer hvor barnet bor, går i skole, fritid osv., i det den anden part ikke er forælder juridisk set og ikke skal tages i samråd eller kan bestemme. Men jeg ved faktisk intet om det, så det er helt nyt for mig. Og beklager, ville ikke afspore tråden.

Anmeld Citér

30. december 2017

L-mor

Profilbillede for L-mor
Cherraly skriver:

Okay, det var da spøjst. Må jeg spørge hvilke andre vigtige bestemmelser man så ikke har eneret over? Troede jo det er det fuld forældremyndighed indebærer, at man bestemmer hvor barnet bor, går i skole, fritid osv., i det den anden part ikke er forælder juridisk set og ikke skal tages i samråd eller kan bestemme. Men jeg ved faktisk intet om det, så det er helt nyt for mig. Og beklager, ville ikke afspore tråden.

Hvis den anden forælder ikke var forælder juridisk set, ville det jo svare til en bortadoption. Forældreskabet er ikke ophævet, fordi man ikke har forældremyndighed. Den anden forældres rettigheder og pligter er bl.a. fastlagt i forældreansvarsloven.

Anmeld Citér

30. december 2017

Newsence

Profilbillede for Newsence
stresset over kommune og a.kasse. Det vil bare ikke som jeg vil...

Nej det må du ikke og hvis faren bagefter går til SF og fortæller at det faktum at barnet er døbt er ham meget imod rent princip, så vil du se ret dårlig ud. Kommer der flere af den slags sager fra din side vil man til sidst kunne dømme at du ikke er den bedste til at varetage samarbejdet.

og helt ærligt finder jeg det yderst krænkende at overhoved overveje at få sit barn døbt uden en forældres samtykke. Prøv at vende den om.. Hvad hvis nu faren fik barnet ind i en tros retning med div ritualer helt uden at spørge dig. Ville du ikke føle dig dybt krænket? Godt være I har det skidt MEN han er og bliver barnets far og det skal altså respekteres fuldt ud på samme måde som du vil respekteres som mor..  og tænk på fremtiden. Hvorfor gøre de næste 18 år til helved for en dåb hvor du krænker hans følelser og hans far status.. 

Anmeld Citér

30. december 2017

Loa

Profilbillede for Loa
kan ikke ønske mig mere :)
Morfrakøbenhavn skriver:

Fordi vi elsker hinanden og ønskede os mere end noget andet et barn!

din kommentar må betyde du ikke har prøvet det på egen krop. For kanyler, hormoner, sorg, stress mm er en daglig del af det at være i behandling. Jeg gik til psykolog under forløbet da jeg havde det så svært. Så at jeg ingen sexlyst havde synes jeg egentlig er forståeligt. 

Jeg havde troet alt ville blive bedre psykisk når det lykkedes men det har sat sine spor og en hård og kompliceret graviditet gjorde det ikke bedre.

behandlingen gjorde jeg blev en skygge af mig selv, verden føltes grå

Nej jeg har ikke selv prøvet det.

Men udfra de andre indlæg du har skrevet, synes jeg ikke det lød som om det var super optimalt inden barnet. Derfor det undrede mig. Men hvis det “bare” er fertilitetsbehandlingen der har tærter på jer, hvorfor så tankerne om at give op nu?

Anmeld Citér

30. december 2017

Cherraly

L-mor skriver:

Hvis den anden forælder ikke var forælder juridisk set, ville det jo svare til en bortadoption. Forældreskabet er ikke ophævet, fordi man ikke har forældremyndighed. Den anden forældres rettigheder og pligter er bl.a. fastlagt i forældreansvarsloven.

Så blev jeg lidt klogere, håber jeg da.. Fra forældreansvarsloven.com: Hvis der er fælles forældremyndighed, skal forældrene være enige om væsentlige beslutninger vedrørende barnet, f.eks. skolevalg, religion, lægelige behandlinger, udstedelse af pas mv. ligesom begge forældre har ret til at deltage i forældremøder, skole- hjemsamtaler og sociale arrangementer i skole og fritidsordninger. Bopælsforælderen har dog flere rettigheder end samværsforælderen (læs mere vedr. barnets bopæl i venstremenuen). Hvis du har den fulde forældremyndighed over dit barn, bestemmer du selv ovennævnte væsentlige beslutninger vedrørende barnet, ligesom du selv bestemmer om du ønsker at flytte til udlandet med barnet.

Den part uden forældremyndighed har vist kun ret til samvær og orientering fra institutioner mm. Så det er ikke det rette ordvalg jeg brugte med ikke at være forælder juridisk set, det har du helt ret i. Men tæt på. I hvert fald er det forælremyndigheds indehaver der så bestemmer over religion, dåb osv. Det var lidt kringlet..

Anmeld Citér

30. december 2017

Black Rose

Profilbillede for Black Rose
Cherraly skriver:

Så blev jeg lidt klogere, håber jeg da.. Fra forældreansvarsloven.com: Hvis der er fælles forældremyndighed, skal forældrene være enige om væsentlige beslutninger vedrørende barnet, f.eks. skolevalg, religion, lægelige behandlinger, udstedelse af pas mv. ligesom begge forældre har ret til at deltage i forældremøder, skole- hjemsamtaler og sociale arrangementer i skole og fritidsordninger. Bopælsforælderen har dog flere rettigheder end samværsforælderen (læs mere vedr. barnets bopæl i venstremenuen). Hvis du har den fulde forældremyndighed over dit barn, bestemmer du selv ovennævnte væsentlige beslutninger vedrørende barnet, ligesom du selv bestemmer om du ønsker at flytte til udlandet med barnet.

Den part uden forældremyndighed har vist kun ret til samvær og orientering fra institutioner mm. Så det er ikke det rette ordvalg jeg brugte med ikke at være forælder juridisk set, det har du helt ret i. Men tæt på. I hvert fald er det forælremyndigheds indehaver der så bestemmer over religion, dåb osv. Det var lidt kringlet..

Det er helt korrekt, men det er usandsynligt at TS får forældremyndigheden alene :-) Det gør man ikke meget i i dag, medmindre den ene part giver den anden den fulde forældremyndighed - som udgangspunkt vil de have delt :-)

Anmeld Citér

30. december 2017

Cherraly

Black Rose skriver:

Det er helt korrekt, men det er usandsynligt at TS får forældremyndigheden alene :-) Det gør man ikke meget i i dag, medmindre den ene part giver den anden den fulde forældremyndighed - som udgangspunkt vil de have delt :-)

Ja selvfølgelig, det var også bare fordi jeg blev helt forvirret da en anden sagde, at fuld forældremyndighed ikke betød at man alene kunne bestemme over de større ting i barnets liv, hermed også religion og dåb. Kom helt i tvivl om min forståelse af fuld forældremyndighed, måtte lige spørge nærmere. Men ja, det var lidt af et sidespor, og det beklager jeg endnu en gang 

Og må ellers sige, som en anden skriver, at det ikke virker særlig pænt at døbe barnet uden hensyn til farens ønske. Hvis det er en vigtig ting for begge forældre, så skal det da også håndteres som sådan, og så skal man da arbejde på at nå til enighed. Ellers kan det komme til at være en hindring for god kommunikation og samarbejde i årevis, om ikke andet, så lure i baggrunden som følelse af ærgerlse og manglen på respekt.

Anmeld Citér

30. december 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil
Morfrakøbenhavn skriver:

det går så dårligt med kæresten og mig

jeg frygter mere og mere forholdet ikke holder.

vi er ved at planlægge barnedåb (vores datter er 2 mdr) og det er for min skyld da han er ligeglad.

hvad hvis vi går fra hinanden nu kan jeg så få hende døbt uden hans samtykke?

jeg har sovet på sofaen med baby i nat fordi vi blev uvenner.

Jeg er døbt i en frikirke uden min fars samtykke.

jeg vil dog råde dig til kun at døbe barnet hvis far er indforstået. I skal kunne samarbejde i mange år frem. Lad være at starte ud med en handling der er ham imod.

fra et kristent synspunkt er barnedåb en nyere historisk tradition. Dit barn kan sagtens vokse op i den kristne tro alligevel og så vælge dåben til inden konfirmation

to af mine søskende der er ateister i dag er meget forargede over, at min mor lod dem døbe uden vores fars samtykke og det kan jeg egentlig godt forstå. Så det er ikke sikkert dit barn vil takke dig for det...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.