I øvrigt. I forhold til din beskrivelse af hendes reaktion, da han slår og bider. Hvad havde du ellers tænkt sig, at hun skulle? Give sig til at råbe af ham? Jo mere ophidsede børn er, jo mindre er de i stand til at modtage fornuft og opdragelse. Hun forklarer ham jo tilsyneladende tydeligt, at det ikke er i orden han slår, imens hun holder ham på arms længde.
Et barn, der på den måde har vanskeligt ved at sætte ord på sin frustration og får en udadreagerende adfærd, har brug for at blive rummet. Barnet skal stadig vide, at dets handling er uacceptabel, hvilket jeg også hører, at din søster giver udtryk for. Men man er nødt til at hjælpe barnet med at sætte ord på dets frustrationer, for ellers lærer barnet aldrig at handle på andre måder end den fysiske.
Og jeg tænker, at I den givne situation er det forståeligt, at han reagerer med voldsom frustration. Mor giver udtryk for én ting, men onkel slukker bare fjernsynet. Så afreagerer barnet på sin trygge base.
Han reagerer med raseri, 'vold' og bliver fanget i sine store følelser. Mor holder ham på afstand og signalerer, at hun ikke vil have ham tæt på, når han slår og bider. Hun siger det også verbalt, og er dermed meget tydelig.
Barnet er dog stadig fanget så voldsomt i dets følelser, at det lader til han ikke han komme videre. Så hun afleder. Ærlig talt synes jeg, at det lyder rigtig fint. Nogen gange er man nødt til at hjælpe sit barn videre, og her tænker jeg, at din søster kender sin dreng godt. Ja, hun kunne stædigt og surt holde på, hun ikke ville kendes ved ham, før han havde sagt undskyld, men hvem skulle det hjælpe. Han forstår det jo ikke, det er et for stort krav til så lille et menneske, der står i en kæmpe omvæltning. Hun formår at hjælpe ham videre, efter hun i situationen tydeligt har udtrykt, at hans adfærd ikke er i orden.
Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå, hvorfor du synes, at det er så forkert. I forhold til din fordømmelse af, at din søster ikke vil snakke om de svære emner. Det forstår jeg da godt - du er jo tydeligvis ikke interesseret i hendes vinkel. Du er ikke interesseret i at forstå, hvorfor hun gør som hun gør. Nej, du konstaterer blot det er forkert, og vil give hende en bog om opdragelse, så hun kan lære at 'gøre det ordentligt'. Forventer du helt ærligt, at hun vil snakke om svære emner med sådan en person?
Og en sidste kommentar. Din overskrift tydeliggør i den grad, at du er ude, hvor du ikke kan bunde, når du omtaler et lille barn normale adfærd og reaktion som skaberi.