SU, hjemmeboende med barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2017

Anonym trådstarter

Bettinnie skriver:

Der står øverst på linket:

Går du på en ungdomsuddannelse, er satsen for din SU afhængig af, hvor du bor og din alder. Er du 18 eller 19 år, kan du kun i særlige tilfælde få satsen til udeboend

Altså er det kun for ungdomsuddannelser når du er 18-19.

og jo loven blev lavet om, så din SU er afhængig af dine forældres indkomst uanset alder.

Tror vist vi læser det lidt forskelligt. De skriver: Er du 18 eller 19 år kan du i særlige tilfælde få som udeboende. Det er et spørgsmål. Hvis du går længere ned i teksten skriver de også om personer over 20 år. Så nej det er ikke kun for 18 og 19 årige.

Jeg har nu undersøgt som du skriver at den er afhængig af min mors indkomst og der står dette (se billede)

Så det ser ikke ud til at have nogen påvirkning uanset hvad min mor tjener.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

25. november 2017

Bettinnie

Profilbillede for Bettinnie

Men det er den hjemmeboende sats du får i hvert fald.

Anmeld Citér

25. november 2017

Anonym trådstarter

Bettinnie skriver:

Men det er den hjemmeboende sats du får i hvert fald.

Så at der står: Har du et barn, behøver du ikke godkendelse fra dit uddannelsested for at få SU til udeboende. Vælger du at se bort fra? Der må jeg være uenig med dig. Men jeg finder ud af det med sikkerhed på mandag om jeg så må ringe flere forskellige steder hen. 

Anmeld Citér

25. november 2017

Zelinasmor

Profilbillede for Zelinasmor
Mor til Zelina og Mollie Thea

Jeg giver den anden ret. Jeg kender til en lignende situation som din og da du deler adresse med din mor får du hjemmeboende sats uanset om du har barn eller ej. Det er også lige meget at huset er delt i to. Det der bliver set på, er at du deler adresse med din mor.

i forhold til det du har linket til, så betyder der at du som 18-19 årig ikke behøver godkendelse til udeboende sats hvis du får barn og bor ude. Er du 18-19 år og uden barn, så får du som hjemmeboende selvom du flytter. Så det kan du ikke bruge til noget 

Anmeld Citér

25. november 2017

Anonym trådstarter

Zelinasmor skriver:

Jeg giver den anden ret. Jeg kender til en lignende situation som din og da du deler adresse med din mor får du hjemmeboende sats uanset om du har barn eller ej. Det er også lige meget at huset er delt i to. Det der bliver set på, er at du deler adresse med din mor.

i forhold til det du har linket til, så betyder der at du som 18-19 årig ikke behøver godkendelse til udeboende sats hvis du får barn og bor ude. Er du 18-19 år og uden barn, så får du som hjemmeboende selvom du flytter. Så det kan du ikke bruge til noget 

Siden er for alle aldre ikke kun 18 og 19 årige. 

De skriver desuden også :

For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):

• Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
  • Transporttiden (med offentlige transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter.
  • Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
  • Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Så der står intet om børn og under børn står der igen ingenting om alder, så nej det er ikke kun 18 og 19 årige.

Anmeld Citér

25. november 2017

Anonym

Du får ikke de knap 6000 når du er hjemmeboende, heller ikke selvom din mor ikke kan hjælpe til økonomisk. Når du bor hjemme får du kun den højeste hjemmeboende sats, hvilket jo ikke er ret meget.

Og det er ligegyldigt om du er “gammel”. Jeg er selv over 30 og fik også kun som hjemmeboende.

Anmeld Citér

25. november 2017

Zelinasmor

Jeg skriver hvordan reglerne er. At det så ikke er det du gerne vil høre, det er forståeligt. Men det finder du jo selv ud af når din su går i orden engang.

Anmeld Citér

25. november 2017

Anonym trådstarter

Zelinasmor skriver:

Jeg skriver hvordan reglerne er. At det så ikke er det du gerne vil høre, det er forståeligt. Men det finder du jo selv ud af når din su går i orden engang.

Jeg skriver da også hvordan reglerne er. Det er jo direkte kopieret fra deres side. 

Der er ikke nogen specifikke svar jeg leder efter så tro du bare om igen.

Anmeld Citér

25. november 2017

Zelinasmor

Jeg skriver da også hvordan reglerne er. Det er jo direkte kopieret fra deres side. 

Der er ikke nogen specifikke svar jeg leder efter så tro du bare om igen.

Jeg vil gerne gentage mig selv. Jeg ved godt hvordan reglerne er. Jeg har arbejdet som studentermedhjælper på vejlederkontoret hvor su-vejlederne også sidder. Men du kan jo ringe til SU styrelsen og spørge ind til hvad der menes med det der står på siden. God aften

Anmeld Citér

25. november 2017

Anonym trådstarter

Zelinasmor skriver:

Jeg vil gerne gentage mig selv. Jeg ved godt hvordan reglerne er. Jeg har arbejdet som studentermedhjælper på vejlederkontoret hvor su-vejlederne også sidder. Men du kan jo ringe til SU styrelsen og spørge ind til hvad der menes med det der står på siden. God aften

Det er godt for dig  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.