Kære ts vores mål er ens. Åltså 170cm høj og bmi 32.
Jeg har født 2 gange og svar for dem begge:
- Hvad blev barnet skønnet til at veje og hvor meget har barnet reelt vejet ved fødsel?
1. Barn blev skønnet til 4200g ved modtagelsen på fg 9 dage over termin. Vejede 3850 ved fødslen. Skønnet gemmensnitlig igennem hele gravidteten
2. Barn blev skønnet til 3700g ved modtagelsen 4 dage over termin på fg og ud kom 3615g baby. Var blev skønnet og scannet op til 20% for lille frem til 4 uger før termin hvor det blev gennemsnitlig
- Gik fødslen godt, eller var der brug for indgreb såsom kejsersnit, sugekop eller andet?
Har begge gange fået vandafgang som det første:
Første barn fik jeg aldrig veer af mig selv og fik vedrop hele vejen. Måtte have epi under vejes. Blev sat i øget ks beredskab og er blev taget forlig så der lå 2 portioner blod og ventede på mig fordi jeg bare ikke åbende mig mere end til 3cm. Men baby havde fint derinde og vaginal fødsel er at foretrække så der afventes. 6timer var jeg forsat 3cm åben men da de tjekkede efter 8 timer var jeg 10cm åben. Lidt ventetid på at hovde nåede bækkenbunden. Formodentlig pga epi. Pressefase på 25min. Fødte ude yderlig indgreb. Livmoder ville ikke trække sig sammen af sig selv så vedroppet blev skruet ekstra op efter fødslen men det er ikke unormalt efter en lang fødsel.
2. Gang var vandet grønt da vi nåede modtagelsen men jeg havde fået lidt små niv ala plukveer, og jeg har aldrig oplevet plukveer som kunne registreres. Men vedrop fordi vandet var grønt og der ikke kunne afventes naturlige veer. Baby var påvirket og flere gange så meget at lægen måtte vurdere om den vaginale fødsel kunne fortsætte. Derfor blev vedroppet starter sent da første forskrækkelse allerede ved den første kurve. Der måtte også langsom optrapning til. Til sidst kurven dårlig så de måtte have en bl.p fra babys hovde til for at se om baby kunne holde til vaginal fødsel. Jeg var igen de 3 forbaskede cm åben men udslette livmoderhals. Var ikke helt udslettet livmoderhals og Ca 1cm åben ved modtagelsen. Lægen måtte rode en del dernede for at få bl.p men jeg fik lattergas så der gjore ikke noget. Blodprøven var fin så vaginal fødsel kunne fortsætte. 45min efter havde jeg baby på maven. Livmoder ville ikke trække sig sammen og jeg blødte en del. Lægen kom og jeg fik medicin. Igen er det ikke usædvanligt at livmoder ikke vil trække sig sammen når det går så stærkt.
- Fik du graviditetsukkersyge?
Nope, ikke nogen af gangene. Men jeg er heller ikke genetisk belastet da intet af mit genetiske ophav har diabetes.
- Hvor meget tog du på under graviditeten?
5-6kg første gang så jeg havde tabt mig til under graviditetsvægt da jeg kom hjem fra sygehuset.
Anden gang var det nok nærmere 12kg. Vejer nu et par måneder efter fødslen under min før graviditetsvægt.
- Det blev en lang smørre men håber at du kan bruge det til noget og du er velkommen til at spørge mere ind til.
Anmeld
Citér