Anonym skriver:
Min søn p 10 måneder (6 måneder korrigeret) er lige på randen til at knække mig fuldstændig på grund af min manglende søvn. Jeg fanger mig selv i at blive decideret rasende på ham, hvilket jeg selvfølgelig ikke skal eller må være.
Sagen er den at han sover virkelig dårligt. Den sidste måneds tid inden vi blev udskrevet og det første lange stykke tid efter vi kom hjem, ville han kun sove på os, hvilket såmænd ikke var det store problem. Problemet lå i at han blev vant til at sove på maven og ikke kan sove på ryggen, da verden så bliver for stor for ham, da han er meget sensitiv.
Da han var omkring 7 måneder, besluttede han sig for at han ikke gad at sove på os længere og ville pludelig kun sove i hans vogn. Den første måneds tid, gik det sådan set også godt og vi satte bare liften fra vognen op i soveværelset, så han kunne sove deri om natten, sådan som han gerne ville. Han sov glad og tilfreds fra aften til morgen, kun med opvågninger for at spise.
Så blev han pludelig fuldstændig umulig at putte. Det tog over en time at få ham til at sove, fordi han rejste sig op på knæerne og ville kravle eller tog fat i kanten af liften for at rejse sig og stå/gå.
Selv de dage hvor han var så træt at han bare sad og græd fordi han ville i seng, blev han pludelig frisk så snart han kom op i seng.
Det problem fik vi løst ved at bruge barnevognsselen, selvom der står på den at den kun må bruges når barnet ligger på ryggen.
Nu er hans nye "trend" på at hive sutten ud af munden for konstant at holde sig selv vågen. Han ligger og er liiiige ved at falde i søvn og så POP, hiver han sutten ud af munden på sig selv og putter den ned under hans mave/langs siden/over hovedet og giver sig til at vræle. Jeg trøster selvfølgelig, giver ham sutten igen og gen-putter ham. Det kan jeg så gøre et sted imellem 15-20 gange, inden han endelig overgiver sig til søvnen - og det er HVER gang han skal sove; også lure og efter opvågninger om natten.
Jeg er fuldstændigt udkørt. Jeg har ikke sovet i mere end måske 4 timer sammenlagt på et døgn de sidste 3 uger og har samtidig en ret krævende, særligt sensitiv, større pige på 3 år og en mand der arbejder fra 6-16 hver dag, med en times transport hver vej, så jeg står også for alt det huslige, madlavning og indkøb, samt diverse læge-besøg der nu engang er med den lille, som stadig går ved øjenlæge hver 14. dag, går hos ergoterapaut for at stimulere hans mund så han kan begynde at spise rigtig mad og fysioterapaut fordi han har nogle problemer med hans hofter, samt den store går til ørelæge, børneterapeut og talepædagog.
Min mand vågner ikke til vores søn om natten, så han har ikke mulighed for at tage over og selvom jeg gentagne gange har spurgt ham i weekenderne om han ikke nok ville stå op med børnene, så jeg kunne få noget søvn, mener han ikke at det er fair. Haqn kan godt tage vores søn over i sengen, når han vågner om morgenen, men han står aldrig op med ham og jeg kan simpelthen ikke sove med en legende baby ved siden af mig.
Det blev lidt langt og med lidt meget brok over hvor travlt jeg har, men det med søvnen er mit egentlige problem lige nu, som også ville gøre resten nemmere.
Vi er blevet bevilliget en kugledyne til ham fra kommunen, men de er alle udlånt i øjeblikket, så vi går bare og venter på aty der er nogen andre der bliver færdige med deres, så vi kan få den.
Jeg har i over 2 måneder forsøgt at kontakte min Sundhedsplejerske, men hun er MIA og svarer hverken på opkald, SMS'er eller E-Mails.
Børneafdelingen er ikke til meget hjælp og siger bare at jeg skal føje ham og gøre tingene på hans måde, for han har det jo svært og blah, blah, blah - jeg har fuld forståelse for at han har det svært, men jeg skal simpelthen også kunne fungere og det gør jeg ikke med så lidt søvn og så travl en hverdag.
Læg ham i en flyverdragt hvor han er låst fast med armene, så han hverken kan tage sut ud eller rejse sig op. Det gjorde jeg med den mellemste og det hjalp. Så åbnede jeg hendes vindue så der blev godt køligt og så sov hun med den på. Jeg viklede hende yderligere så hun var helt låst fast.