Han e rlige ved at knække mig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.383 visninger
30 svar
52 synes godt om
19. oktober 2017

Anonym trådstarter

Min søn p 10 måneder (6 måneder korrigeret) er lige på randen til at knække mig fuldstændig på grund af min manglende søvn. Jeg fanger mig selv i at blive decideret rasende på ham, hvilket jeg selvfølgelig ikke skal eller må være.

Sagen er den at han sover virkelig dårligt. Den sidste måneds tid inden vi blev udskrevet og det første lange stykke tid efter vi kom hjem, ville han kun sove på os, hvilket såmænd ikke var det store problem. Problemet lå i at han blev vant til at sove på maven og ikke kan sove på ryggen, da verden så bliver for stor for ham, da han er meget sensitiv.

Da han var omkring 7 måneder, besluttede han sig for at han ikke gad at sove på os længere og ville pludelig kun sove i hans vogn. Den første måneds tid, gik det sådan set også godt og vi satte bare liften fra vognen op i soveværelset, så han kunne sove deri om natten, sådan som han gerne ville. Han sov glad og tilfreds fra aften til morgen, kun med opvågninger for at spise.

Så blev han pludelig fuldstændig umulig at putte. Det tog over en time at få ham til at sove, fordi han rejste sig op på knæerne og ville kravle eller tog fat i kanten af liften for at rejse sig og stå/gå.
Selv de dage hvor han var så træt at han bare sad og græd fordi han ville i seng, blev han pludelig frisk så snart han kom op i seng.
Det problem fik vi løst ved at bruge barnevognsselen, selvom der står på den at den kun må bruges når barnet ligger på ryggen.

Nu er hans nye "trend" på at hive sutten ud af munden for konstant at holde sig selv vågen. Han ligger og er liiiige ved at falde i søvn og så POP, hiver han sutten ud af munden på sig selv og putter den ned under hans mave/langs siden/over hovedet og giver sig til at vræle. Jeg trøster selvfølgelig, giver ham sutten igen og gen-putter ham. Det kan jeg så gøre et sted imellem 15-20 gange, inden han endelig overgiver sig til søvnen - og det er HVER gang han skal sove; også lure og efter opvågninger om natten.

Jeg er fuldstændigt udkørt. Jeg har ikke sovet i mere end måske 4 timer sammenlagt på et døgn de sidste 3 uger og har samtidig en ret krævende, særligt sensitiv, større pige på 3 år og en mand der arbejder fra 6-16 hver dag, med en times transport hver vej, så jeg står også for alt det huslige, madlavning og indkøb, samt diverse læge-besøg der nu engang er med den lille, som stadig går ved øjenlæge hver 14. dag, går hos ergoterapaut for at stimulere hans mund så han kan begynde at spise rigtig mad og fysioterapaut fordi han har nogle problemer med hans hofter, samt den store går til ørelæge, børneterapeut og talepædagog.
Min mand vågner ikke til vores søn om natten, så han har ikke mulighed for at tage over og selvom jeg gentagne gange har spurgt ham i weekenderne om han ikke nok ville stå op med børnene, så jeg kunne få noget søvn, mener han ikke at det er fair. Haqn kan godt tage vores søn over i sengen, når han vågner om morgenen, men han står aldrig op med ham og jeg kan simpelthen ikke sove med en legende baby ved siden af mig.

Det blev lidt langt og med lidt meget brok over hvor travlt jeg har, men det med søvnen er mit egentlige problem lige nu, som også ville gøre resten nemmere.
Vi er blevet bevilliget en kugledyne til ham fra kommunen, men de er alle udlånt i øjeblikket, så vi går bare og venter på aty der er nogen andre der bliver færdige med deres, så vi kan få den.
Jeg har i over 2 måneder forsøgt at kontakte min Sundhedsplejerske, men hun er MIA og svarer hverken på opkald, SMS'er eller E-Mails.
Børneafdelingen er ikke til meget hjælp og siger bare at jeg skal føje ham og gøre tingene på hans måde, for han har det jo svært og blah, blah, blah - jeg har fuld forståelse for at han har det svært, men jeg skal simpelthen også kunne fungere og det gør jeg ikke med så lidt søvn og så travl en hverdag.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

19. oktober 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil

Alt det du beskriver om din dreng har jeg også oplevet med min ældste og han er ikke for tidlig født. Jeg var også ved at gå ned med stres pga. Manglende søvn. Jeg havde åbenbart ikke fået udtrykt mig klart nok over for manden, at jeg manglede SØVN! Først da jeg brød sammen til en familiekomsammen og hele familien var i gang med at arrangere at komme på skift for at hjælpe, gik det op for manden at det måske var lidt punligt at han ikke trådte til. Herefter gik det meget bedre

konklusion: du må råbe op og råbe højt. Få fat i folk fra familien eller venner til at hjælpe de dage hvor manden ikke kan. Hvis din mand stadig nægter at hjælpe i weekenden så ta væk en nat i weekenden så må han tage det hele selv!

det er ikke meningen at et enkelt menneske skal stå med alt omkring børnene. "It takes a village"

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra

Du kan overveje at gå til jeres egen læge og snakke om, hvad DU har brug for. Du er ved at knække sammen, og du har brug for aflastning. Måske kan en udenforstående se tingene lidt klarere...

Derudover: Besluttede I jer for at beholde? For hvis der kommer et nyt barn om 6 måneder, falder du da helt fra hinanden.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Carina:-)

Profilbillede for Carina:-)
Mod

Det er desværre helt normalt med for tidligt fødte 

Min der er født i uge 34 er ligesådan.

Det er ren kliché men det bliver bedre.

Det eneste jeg synes du skal ændre er at du forsøger at få sovet lidt om dagen hvis det er muligt.  Ikke spænder ham fast i sele på maven om natten. Det er desideret farligt!

Og selvfølgelig ikke bliver rasende på en baby fer på ingen måder er som han et for st genere dig men reagerer på det kaos han har indeni pga tidlig fødsel og sensitivitet. 

Selv om du ikke gør ham noget kan han stadig mærke dit humør og dine bevægelser er mere stive og hårde når du er vred. Så arbejd  ed det og bed evt sp om hjælp om at takle pres.

Det bliver bedre min dreng på snart 2 år er gået fra vågne perioder om natten på 2 timer til nu kun st vågne kort op for lige st blive beroliget så sover han videre.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Du kan overveje at gå til jeres egen læge og snakke om, hvad DU har brug for. Du er ved at knække sammen, og du har brug for aflastning. Måske kan en udenforstående se tingene lidt klarere...

Derudover: Besluttede I jer for at beholde? For hvis der kommer et nyt barn om 6 måneder, falder du da helt fra hinanden.

Min egen læge er desværre af samme opfattelse som Børneafdelingen; jeg skal bare stå til rådighed for mit barn og gøre tingene som han gerne vil have det. Han vil helst have mig, da han, af åbenlyse grunde, ikke har så godt et forhold til hans far. Hun tilbød mig noget beroligende, så jeg kunne sove tungere når jeg sover, men da det jo ikke er det der er problemet, sagde jeg pænt nej tak.

Nej, det gjorde vi ikke. Jeg endte med at få en abort og har nu en hormonspiral på "testbasis" for at se om jeg kan tåle hormonerne.
Jeg var selvfølgelig lidt ked af det bagefter, men jeg har simplethen været for udmattet til rent faktisk at tænke på det, hvilket jo bare gør det så tydeligt at det var det rigtige valg jeg tog.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Alt det du beskriver om din dreng har jeg også oplevet med min ældste og han er ikke for tidlig født. Jeg var også ved at gå ned med stres pga. Manglende søvn. Jeg havde åbenbart ikke fået udtrykt mig klart nok over for manden, at jeg manglede SØVN! Først da jeg brød sammen til en familiekomsammen og hele familien var i gang med at arrangere at komme på skift for at hjælpe, gik det op for manden at det måske var lidt punligt at han ikke trådte til. Herefter gik det meget bedre

konklusion: du må råbe op og råbe højt. Få fat i folk fra familien eller venner til at hjælpe de dage hvor manden ikke kan. Hvis din mand stadig nægter at hjælpe i weekenden så ta væk en nat i weekenden så må han tage det hele selv!

det er ikke meningen at et enkelt menneske skal stå med alt omkring børnene. "It takes a village"

Manden ved godt hvor træt jeg er, men han er også selv træt - bare på en anden måde. Hans arbejde er fysisk hårdt og han arbejder mange timer om dagen, så derfor mener han at han har lige så meget eller mere ret til at sove længe som jeg har.

Jeg har snakket med familie. Hans famile er desværre af den opfattelse at manden går ud og tjener penge mens konen bliver hjemme og passer børn. De anser altså børnene for at være mit ansvar. Den eneste der ikke er enig fra hans side er hans farfar, som selv gik "hjemme" (han har en gård) med børnene mens hans kone gik på arbejde. De (farmor og farfar) har dog ingen overskud til at hjælpe, da de allerede passer min mands 2 små kusiner ret meget, hvoraf den ene er 6 år gammel og "normal" mens den anden er 2 år og svært hjerneskadet, grundet for lidt ilt ved fødslen.

Min egen familie er ret lille, da vi ingen kontakt overhovedet har med min fars side af familien. Min mor er både førtidspensionist pga slidgigt, fibromyalgi og andre sager, samt syg (tarmkræft) og kan derfor ikke hjælpe til hellere. Min mormor havde en hjerneblødning for knapt 15 år siden og er lam i den ene halvdel af kroppen, min morfar passer hende og min onkel hjælper til når han har fri fra arbejde.
Min moster har Turnerssyndrom og er lige blevet opereret i hendes hofter og hendes mand er kronisk klinisk depressiv.
Mine brødre har begge 2 travlt med deres eget, da min storebror går på universitetet og har lidt svært ved at følge med og min lillebror og hans kæreste er bare ikke lige modne nok til hverken at ville eller kunne passe.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Det er desværre helt normalt med for tidligt fødte 

Min der er født i uge 34 er ligesådan.

Det er ren kliché men det bliver bedre.

Det eneste jeg synes du skal ændre er at du forsøger at få sovet lidt om dagen hvis det er muligt.  Ikke spænder ham fast i sele på maven om natten. Det er desideret farligt!

Og selvfølgelig ikke bliver rasende på en baby fer på ingen måder er som han et for st genere dig men reagerer på det kaos han har indeni pga tidlig fødsel og sensitivitet. 

Selv om du ikke gør ham noget kan han stadig mærke dit humør og dine bevægelser er mere stive og hårde når du er vred. Så arbejd  ed det og bed evt sp om hjælp om at takle pres.

Det bliver bedre min dreng på snart 2 år er gået fra vågne perioder om natten på 2 timer til nu kun st vågne kort op for lige st blive beroliget så sover han videre.

Jeg kan ikke sove om dagen, da jeg jo også har huslige ting der skal laves og jeg kun har hans lur til at gøre det i. Han skal også vugges videre i søvnen adskillige gange i løbet af luren, for ikke at vægne før tid og ikke være udhvilet. Ellers bliver det til 8 små lure på 10-15 minutter om dagen i stedet for de 2 små af en halv time hver samt én lang lur på 4 timer.

Selen er jo lidt nødvendig, hvis jeg gerne vil have bedre søvn, eftersom at det er det eneste der har virket indtil nu for at han ikke skal holde fest i stedet for at sove. Hvis du har en anden idé til hvordan jeg får ham til at lade være med at kravle/rejse sig, så skal jeg nok prøve det i stedet, men lige nu er dette her det eneste jeg kan gøre. Jeg er ikke glad for at gøre det, men når det virker, så virker det. Han har desuden stadigvæk sin iltmætningsmåler, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, fordi han en sjælden gang imellem stadig døjer med apnøer efter han fik gylp i lungerne da han var 4 måneder.

Jeg er overbevist om at jeg ikke ville blive så gal som jeg bliver, hvis jeg ikke var så træt som jeg er og følte mig så fuldstændig magteløs. Oftest går jeg ikke til ham, så længe jeg kan mærke blodet bruse, så at sige. Det er - for mig - bedre at han får lov at skrige lidt, end at jeg eventuelt kommer til at tage for hårdt fat i ham eller noget, frodi jeg er sur.
Jeg gør hvad jeg kan for at prøve at slappe af, men selv alle de øvelser jeg i sin tid fik af min psykolog da jeg var teenager og havde temperamentsproblemer virker ikke.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Sprit25

Profilbillede for Sprit25

Køb dig en vikle. Vikle ham også lav det huslige imens. 

Du kan også godt sove med ham viklet 

endelig beder du din mand om at spænde hjelmen og komme igang. Min mand er kok og arbejder 14-24. Alligevel tager han vores søn hvis jeg er træt!!

»Der kan ikke være nogen tydeligere åbenbaring af et samfunds sjæl end den måde, hvorpå det behandler dets børn«. 

Anmeld Citér

19. oktober 2017

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Køb dig en vikle. Vikle ham også lav det huslige imens. 

Du kan også godt sove med ham viklet 

endelig beder du din mand om at spænde hjelmen og komme igang. Min mand er kok og arbejder 14-24. Alligevel tager han vores søn hvis jeg er træt!!

Jeg har en vilke og både han og jeg var også super glade for den, da han var "lille", men han vil ikke sove i den (eller på mig) længere. Han vil heller ikke være i den, hvis han ikke sover/skal sove.

Det hjælper ikke noget at bede manden om at "spænde hjelmen", for han mener vitterligt ikke selv at han har overskuddet til det og mener - som jeg også har fået af vide andre steder - at barnet jo er mit job, så længe jeg er på barsel.

Anmeld Citér

19. oktober 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg har en vilke og både han og jeg var også super glade for den, da han var "lille", men han vil ikke sove i den (eller på mig) længere. Han vil heller ikke være i den, hvis han ikke sover/skal sove.

Det hjælper ikke noget at bede manden om at "spænde hjelmen", for han mener vitterligt ikke selv at han har overskuddet til det og mener - som jeg også har fået af vide andre steder - at barnet jo er mit job, så længe jeg er på barsel.

Så må du jo fortælle ham at det er måske ville være sådan i den ideelle verden, men nu er situationen en anden. Han indser vist ikke at hvis du går helt ned flaget, så bliver børnene hans job i langt højere grad end han kunne forestille sig. Så det er også i hans interesse, at han hjælper til nu inden det er for sent.

Så må han overtage det huslige i aftentimerne og weekender, købe ind på vej hjem, skaffe rengøringshjælp...whatever.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.