Sensitiv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2017

Soonmom

Anonym skriver:

Som jeg skriver så ønsker jeg ikke at sætte en label på hende, men mere få en dybere forståelse for hvorfor hun agere som hun gør, så jeg kan hjælpe hende

Men det kan du jo også sagtens uden at hun skal kaldes særlig sensitiv ?

hvis det ved at hun hurtigt bliver overstimuleret, skal du jo kigge på hende, og kunne se at nu skal jeg vidst lige trække mig lidt med hende, gå væk fra flokken, gå helt hjem eller andet der hjælper. - det er jo en god ide underordnet om hun er særlig sensitiv eller ej

faste rammer god ide til alle børn igen underordnet om de har en diagnose, se dog på hvad der virker for barnet istedet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2017

NRO

Min søn var også en helt anden ude blandt andre. Ingen kunne holde ham, og hvis andre børn udviste den mindste form for utilfredshed skreg han. Det at gå i mødregruppe var nærmest umuligt men vi prøvede altid alligevel. Jeg insisterede på at bibeholde min ro når vi ude blandt andre. Det var desuden altid et problem hvis fremmede gerne ville sige hej og få ham til at smile eller grine. Jeg måtte altid lige ''advare'' ved at fortælle at han nok bare ville blive sur. De første tre måneder sov han alle sine lure på mig eller min mand. I dag er han snart 2 år og et fantastisk socialt barn. Vi troede aldrig at det ville ske. Men både min mand og jeg var meget sarte overfor fremmede da vi var børn og havde ikke brug for andre voksne end dem i vores familie. Jeg ser det samme i min søn, han har nok i os. Han smiler stadig ikke bare til hvem som helst, og er nok heller ikke rigtigt social for at få opnærksomhed. Nærmere fordi han er interesseret i det sociale og han bruger lang tid på at studere voksne og børn, før han interagerer med dem. Der var måske en snært af mig der følte at han var lidt sensitiv som baby, men ærligt talt så er det bare hans personlighed. Han er ekstremt kærlig og alene ordet baby får ham til at kramme alt omkring ham og få et sagligt udtryk. Jeg har tænkt at han bare er meget følsom og derfor hurtigt bliver fyldt i hovedet. Når han er hjemme fra dp skal vi ofte bruge lang tid inde i vores seng på at tumle og nusse og kysse og kramme.  Han skal have tid til at falde ned. Ellers vælter hans dag/aften. Han er ikke sensitiv, han følelsesmæssigt involverer sig bare i sine omgivelser og bruger meget energi på det. Han har altid sovet mange lure, men ikke mange. I dag sover han kun 2 timer til middag, men sover tungt hele natten nu. Det tog dog lang tid at nå dertil. Men han er så sød og kærlig i dag og virkelig interesseret i andre mennesker og hvordan de har det. Og vi elsker ham for det. 

Anmeld Citér

5. oktober 2017

NRO

Kig på alle de fantastiske personligheder der findes blandt mennesker, og med tiden vil det være nemmere at se en bestemt og genkendelig personlighed hos din datter. Det kan være svært at navigere rundt i når de er så små. Jeg synes at dit oplæg fortæller noget om din store interesse i din datter og hendes velbefindende. Du leder jo bare efter noget der giver mening. Noget du kan holde fast i når det hele synes lidt for perifert. Det kender vi nok alle sammen. Ret dit fokus mod at give din datter tid og ikke mindst dig selv tid til at finde ud af hvem hun er og hvad hun bærer på. Og så spring eventuelle indlæg med en grim undertone over.  

Anmeld Citér

5. oktober 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Babyer er forskellige. Min søn trivedes heller ikke ude og kunne ikke håndtere så mange indtryk. Selv som 1,5 årig brød han sig max om legestue og rytmik et kvarter så pegede han på døren og sagde ud. Sådan er børn. Mit bedste råd er at gøre det det virker. Hvis hun ikke bryder sig om at være ude hos fremnede så vær hjemme og skab ro. 

Vi har fulgt hans behov og han udvikler sig dag for dag. Fx ville han ikke røre sand og græs for et halv år siden men elsker det nu. Ligesom han selv efterspørger legestue nu. Han vil stadig allerhelst  bare hygge hjemme med mor men vi ser efterhånden også en modig og fræk dreng der kaster sig ud i massere af eventyr  

Din pige er stadig meget lille så skån hende og tilpas hverdagen efter hendes behov og vær ligeglad med hvad andre tænker. 

Anmeld Citér

5. oktober 2017

Anonym trådstarter

NRO skriver:

Kig på alle de fantastiske personligheder der findes blandt mennesker, og med tiden vil det være nemmere at se en bestemt og genkendelig personlighed hos din datter. Det kan være svært at navigere rundt i når de er så små. Jeg synes at dit oplæg fortæller noget om din store interesse i din datter og hendes velbefindende. Du leder jo bare efter noget der giver mening. Noget du kan holde fast i når det hele synes lidt for perifert. Det kender vi nok alle sammen. Ret dit fokus mod at give din datter tid og ikke mindst dig selv tid til at finde ud af hvem hun er og hvad hun bærer på. Og så spring eventuelle indlæg med en grim undertone over.  

Takdet er lige nøjagtig det jeg vil med mit indlæg.! Jeg ønsker ikke at mærke hende for livet med en diagnose eller lign. Jeg prøver bare at forstå hvad der forgår inde i det lille hovede. Det er så svært nogle gange når alle andres børn i mødregruppen er så udadvendte og smiler og ler til alle og bare tosser rundt på legetæppet og så sidder jeg med en pige der bare er totalt frustreret over alt der sker omkring hende. 

Anmeld Citér

5. oktober 2017

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Babyer er forskellige. Min søn trivedes heller ikke ude og kunne ikke håndtere så mange indtryk. Selv som 1,5 årig brød han sig max om legestue og rytmik et kvarter så pegede han på døren og sagde ud. Sådan er børn. Mit bedste råd er at gøre det det virker. Hvis hun ikke bryder sig om at være ude hos fremnede så vær hjemme og skab ro. 

Vi har fulgt hans behov og han udvikler sig dag for dag. Fx ville han ikke røre sand og græs for et halv år siden men elsker det nu. Ligesom han selv efterspørger legestue nu. Han vil stadig allerhelst  bare hygge hjemme med mor men vi ser efterhånden også en modig og fræk dreng der kaster sig ud i massere af eventyr  

Din pige er stadig meget lille så skån hende og tilpas hverdagen efter hendes behov og vær ligeglad med hvad andre tænker. 

Jeg har ikke i sinde at låse mig inde i huset med min datter fordi hun reagerer som hun gør. Det føler jeg lidt er at gøre hende en bjørnetjeneste og jeg vil blivr skør af at sidde og kukkelure men samtidig prøver jeg også at lytte til hendes behov og tager hjem når nok er nok og tager en dag derhjemme når vi har brug for det. 

Anmeld Citér

5. oktober 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Anonym skriver:

Jeg har ikke i sinde at låse mig inde i huset med min datter fordi hun reagerer som hun gør. Det føler jeg lidt er at gøre hende en bjørnetjeneste og jeg vil blivr skør af at sidde og kukkelure men samtidig prøver jeg også at lytte til hendes behov og tager hjem når nok er nok og tager en dag derhjemme når vi har brug for det. 

Jeg siger ikke du skal låse dig inde men tilpasse dig hendes behov. I min verden kommer der intet ud af at presse en baby til noget de ikke er klar til, tværtimod tror jeg i sidste ende det kan gøre mere skade end gavn. Jeg er ret overbevist om min søn har udviklet sig så meget fordi vi har taget det i hans tempo. 

Jeg gik også i mødregruppe men gik ofte før de andre ligesom jeg ofte blev hjemme med ham når far og storesøster tog på ture for han kunne ikke rumme det   Og det var ikke sjovt for nogle. 

Find aktiviteter hun kan rumme fx besøg en veninde hjemme istedet for cafe. Og så lad far overtage efter arbjde så du kan komme ud og undgå at blive skør

Jeg synes også det var mega kedeligt bare at være hjemme med ham men barsel er jo nu engang til for at opfylde babys behov.  

Anmeld Citér

5. oktober 2017

NRO

Anonym skriver:

Takdet er lige nøjagtig det jeg vil med mit indlæg.! Jeg ønsker ikke at mærke hende for livet med en diagnose eller lign. Jeg prøver bare at forstå hvad der forgår inde i det lille hovede. Det er så svært nogle gange når alle andres børn i mødregruppen er så udadvendte og smiler og ler til alle og bare tosser rundt på legetæppet og så sidder jeg med en pige der bare er totalt frustreret over alt der sker omkring hende. 

Jeg kan sagtens nikke genkendende til det du beskriver der. Når jeg var i mødregruppe med min søn gik jeg ofte udenfor og sad under et stort træ i haven eller hvis vejret var til det lagde vi os på græsset under et træ og sang stille og snakkede om det vi kunne se og røre ved. Det hjalp en masse. Jeg troede virkelig aldrig at han skulle blive bedre til det sociale. Men lige pludselig, nærmest fra den ene dag til anden skreg han ikke længere når andre kiggede for længe på ham. Men det tog noget tid  

Han er i dag sådan en dreng der tager al opmærksomheden fordi det føles lidt ekstra specielt når han smiler til andre  Meget charmerende. Jeg synes at hans personlighed er fantastisk og han har noget helt særligt over sig. Og jeg ville lyve hvis jeg ikke tit var ret frustreret over situationen når vi skulle ud blandt andre. Jeg skulle bare lige lære ham at kende. 

Anmeld Citér

5. oktober 2017

NRO

Og forresten, så sagde jeg ofte til min mand ''hvorfor er alle de andre unger bare skide tilfredse og glade for at ligge og lege med de andre'' !! Haha. 

Vores søn er ikke engang med på et fællesbillede der blev lavet at alle ungerne mens de lå sammen på gulvet. Det mindste forsøg på at ligge ham derned så skreg han  

Anmeld Citér

6. oktober 2017

Anonym

Jeg har to særligt sensitive børn. Min datter på 3 år og min søn på 10 måneder. Og så er jeg selv blevet erklæret særlig sensitiv, som voksen.

Da min datter var baby, var hun meget kontaktsyg, men ellers mærkede jeg ikke ret meget til at hun var særligt sensitiv. Hun tog alle udfordringer der blev kastet efter hende, kravlede allerede da hun var 4 måneder og gik frit da hun var 10 måneder. Det var først da hun startede i dagpleje, da hun var lidt over årsgammel, at vi begyndte at mærke noget til det. Hun var så overstimuleret når hun kom hjem at hun ikke engang kunne holde til at skulle spise. Alt blev til en kamp med hende og selv hendes badetid, som hun elelrs altid havde elsket meget højt, blev til noget hun græd og blev ked over.
Når hun blev (og bliver) ked af det, græder hun så meget at hun ikke kan få luft og jeg må sidde og ae hende over håret - nogle gange i flere timer - og synge stille og roligt for hende. Som regel falder hun til ro efter omkring 10 minutter, men hvis jeg stopper før hun er klar, så starter det bare forfra.
Når hun bliver gal, slår, sparker og kaster hun med ting. Hvis der er ikke er nogen hun kan slå eller sparke, eller noget hun kan kaste med, så skader hun sig selv. Slår hovedet ind i væggen, kradser sig selv, bider sig selv.

Hun fik sin ikke-diagnose da hun var 1,5 år gammel.

Min søn blev født meget for tidligt, så derfor var vi meget forberedte på at hun ville være sensitiv og vi troede at vi vidste hvad vi gik ind til, fordi vi havde jo prøvet det én gang før. Vi tog fejl. Han er sensitiv på en helt anden måde. Hvor min datter altid reagerede udaf, reagerer han indad. I stedet for at græde, skrige, slå og hidse sig op, trækker han sig ind i sig selv. Han kan slet ikke håndtere at blive håndteret, hvis han er blevet overstimuleret. Så han ligger sig bare til at sove. Hvis han vågner og der stadig foregår for meget omkring ham, ja, så sover han bare videre. Til han egen dåb, præsterede han at sove i lige omkring 10 timer i løbet af dagen, hvor vi måtte vække ham for at give ham mad, fordi han ikke selv vågnede til det. Vi frygtede at han så ikke ville sove om natten, men han sov præcis som han plejede. Børneterapauten forklarede at det var fordi det var en anden slags søvn, hvor han ikke rigtig sov på samme måde.
Han fik sin ikke-diagnose umiddelbart efter sin dåb, da han var 7 måneder gammel (dog kun 3 måneder korrigeret).
Han er så nu 10 måneder (6 mdr. kor.) og er lige begyndt at kravle, trille fra ryg til mave, sidde og rejse sig op af ting; alt sammen på én gang fras den ene dag til den anden.

Jeg ved af gode grunde ikke med sikkerhed hvordan jeg selv var som baby, men ifølge hvad jeg har fået af vide af min mor, så sov jeg aldrig. Jeg tog små-lure på 10-20 minutter hele døgnet rundt og ellers var der bare fuldt drøn på mig. Jeg kravlede da jeg 4 måneder og gik frit da jeg var 6 måneder (kan ikke anbfales, da det har givet mig skæve ben). Og der var fuldt drøn på mig som barn, hvor jeg klatrede i træer og spillede fodbold og generelt bare altid skulle lave noget. Jeg kunne overhovedet ikke finde ro i mig selv og, selv i den tid jeg selv kan huske, kunne jeg ligge og vende og dreje mig og stå op og tøffe rundt i huset hele natten, uden at opnå søvn. Min far plejede at stå op med mig, da jeg nåede skolealderen, og så sad vi og så film inde i stuen mens alle andre sov. Da jeg var 13 var der et tidspunkt hvor jeg ikke sov i en hel uge og endte med at besvime ovre i skolen.
Jeg fik først min ikke-diagnose da jeg var 23 år gammel og selvom det ikke har ændret på noget, så har det alligevel været skønt nok at vide at jeg ikke er mærkelig, men rent faktisk har en reel grund til at være sådan som jeg er.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.