Jeg er vokset op med en hjerneskadet lillesøster, og har igennem de instititution hun har været på, også stiftet bekendtskab med en del med downs.
Downs spænder jo vidt. Der er nogen med sygdommen der kan få en hverdag til at fungere nogenlunde i et skærmet miljø, og så er der dem der skal have hjælp til alt og ikke engang kan kommunikere. Nogen med downs overlever ikke engang de første år. - hvor slemt det vil stå til med netop jeres barn, er jo ikke til at sige på nuværende tidspunkt.
I er nødt til også at tænke langsigtet. Danmark er ikke et land hvor det er nemt at få den rette hjælp til psykiske handicap. Især ikke når de bliver voksne. Det vil for evigt være en kamp med institutioner, hjælpemidler osv. En evig kamp med kommunen om hvad hjælp der egentlig er behov for af støtte og hjælp.
Dernæst skal i tænke på de vigtigste personer i jeres liv lige pt. Jeres andre børn. Min søster har godt nok ikke downs, men en ret alvorlig hjerneskade grundet en ulykke sidst i graviditeten og efterfølgende iltmangel. Jeg vil gerne i korte træk fortælle min oplevelse som søster til en med de ekstra behov.
Som barn var jeg meget overladt til mig selv, fordi min søster tog den ekstra tid fra vores forældre. Min søster var samtidig meget aggressiv og skadestuen var et sted vi kom et par gange uge rolig. Enten med hende fordi hun havde skadet sig selv, eller med mig fordi hendes aggressioner var gået ud over mig. Da jeg blev ældre var der ikke noget der hed et socialt liv, for jeg kunne ikke invitere venner med hjem, eftersom jeg ikke vidste hvilken udgave af min søster de ville få at se. Alt i hjemmet skulle strutureres ned til mindste detalje, og det påvirker en teenagere liv gevaldigt.
Som 14 årig blev min søster endelig medicineret efter mange års kamp. Det skete efter hun i raseri havde kastet en lænestol i hovedet på min far. Året efter kom hun på special efterskole med fokus på at træne hjerneskadede, udviklingshæmmede og unge med downs, i at komme ud og blive en del af samfundet. Først der gik det rigtigt op for mig hvor dårlig min søster faktisk var. I løbet af de to år havde hun flere psykoser og begyndte at høre stemmer. Stemmer der fortalte hende hun ikke måtte trække vejret.
Efter de to år på efterskole, kom hun på en institution med seperat lejlighed men personale hele døgnet. Her måtte vi redde hende fra den første dominerende kæreste og efterfølgende kæmpe en lang kamp med inkompetent personale der forsøgte at køre mine forældre helt ud på sidelinjen så de selv kunne styre alt. De forsøgte også at stoppe medicineringen der førte til nye indlæggelser på den lukkede afdeling.
Mkn søster kom hjem og bo et par år, hvilket resulterede i at min mor endte med alvorlige psykiske problemer. Kommunen mente ikke min søster var syg nok til endnu en institution og til sidst endte hun i et bofællesskab med kun personale i dagstimerne.
I dag er min søster snart 30 år. Hun har intet socialt netværk, da de andre i hendes bofællesskab er væsentligt ældre end hende. De dage personalet ikke sørger for hun får aftensmad, går hun blot ned og køber pizza eller koger en gang spaghetti. Hun kommer stadig hjem på weekend hver anden uge, men den uge tilbringer hun liggende i sengen foran fjernsynet og venter blot på at blive kørt hjem igen. Vi kan ikke have hende med til familiefester eller lign. Da hun efter 20 min vil hjem og får raserianfald hvis hun ikke kommer det. Hun bliver dårligere og dårligere både fysisk og mental, men der er snart ikke mere hjælp at hente uden at det er en kamp.
Jeg har som søster været nødt til at trække mig en del fra hende og alt omkring hende, da jeg stadig har mine egne problemer at kæmpe med, på grund af vores opvækst. Mine forældre kæmper videre for hende, men jeg kan se hvor meget det slider på dem og min mor er snart er nervevrag på grund af det hele.
Min største frygt i dag, er at min mor dør før min søster. Jeg magter ikke at overtage det ansvar der så vil blive lagt over på mig og jeg har ingen at give det videre til eller dele der med. Jeg har det rigtig dårligt med at håbe det modsatte scenarie for min søster, men det ville være en enormt stor lettelse for mig. Og det ville give især min mor, nogle år med en helt anden frihed.
Hvorend jeg som barn gerne ville have en søster eller bror, så ville jeg i dag ønske jeg var enebarn. Mit liv ville have set så meget anderledes ud og jeg er sikker på at jeg ikke ville kæmpe med de psykiske problemer jeg gør i dag.
Selv kunne jeg aldrig drømme om at gennemføre en graviditet med er barn jeg vidste ville føre til en evig kamp jeg ikke kunne vinde. - jeg har lært af erfaring hvad det kræver.
Det blev en ret lang smører alligevel. Men jeg håber virkelig at I vil sætte jer ned og tænke det hele igennem. Også hvad der skal ske når I engang ikke er her mere. Om hvorvidt I kan komme på ferie er den mindste bekymring for fremtiden når man står med en sygt barn.