Hej Mamalu
Min søn fik diagnosen infantil autisme i foråret. Han er nu 5,5 år og vi lagde for alvor mærke til, at han var anderledes den dag han startede i børnehave. Indtil da havde vi blot en fornemmelse af, at han var meget sensitiv. Han har altid haft det svært med at tage afsked, når han er blevet afleveret i dagplejen og har altid været ængstelig i større eller mindre grad - især social angst. Havde tit og ofte natterror. Da han startede i børnehave holdt han op med at tale til alle andre end os og møllen gik i gang med støtte timer, da han ikke legede med andre børn og kun havde øje for de voksne, når han havde brug for hjælp til noget. Han fik først diagnosen selektiv mutisme, som i foråret blev ændret til infantil autisme. Støttetimerne har dog gjort underværker for ham og han taler nu til stort set alle efter en masse træning. Det skal siges, at han har ændret sig markant indenfor det seneste år. Han er blevet mere udadvendt, har fået øjnene op for de andre børn og har fået få, men gode venner han leger med i børnehaven og også nogle gange hjemme. Han tør dog ikke gå til aktiviteter, såsom sport og fødselsdage, med mindre jeg er med og til gymnastik var jeg nødt til at holde ham i hånden og løbe med på banen, så det stoppede vi med
. Lige nu er vi derhenne, hvor vi skal finde ud af, hvilket skoletilbud han skal have til næste sommer og det fylder selvfølgelig en del, når han er for god til specialskole, men meget sårbar i forhold til at kunne rumme mange indtryk. Vi har i dag en dejlig dreng med en masse glæde, ballade, sjov og energi, men også med angst og dybe tanker omkring døden og sygdom og kæmpe raseri anfald, når bægeret flyder over efter en lang dag i bh. Min erfaring er, at min søns børnehave har været en kæmpe støtte, med stor rummelighed og seriøsitet. De har altid lyttet til os, og gjort hvad de kunne for at hjælpe vores søn. Vores møde med psykiatrien har også været særdeles positivt og vi har også indtryk af, at de har været meget lyttende og grundige i deres udredning af ham. Ventetiden på diagnosen var virkelig forfærdelig. Det var som at være i ingenmandsland, fyldt med håb om, at det svar vi ville få ville give mening og også dårlig samvittighed over, et eller andet sted at håbe, at der faktisk var et problem. Jeg ledte internettet op og ned og googlede alt som jeg overhovedet kunne finde om autisme - og kun autisme - for et eller andet sted, så tror jeg, at man intuitivt allerede ved, hvad det drejer sig om, men siger det bare helst ikke højt... Vores parforhold var også blevet til et mareridt. For hvad nu hvis det var os selv, der var dårlige forældre og var skyld i, at han havde de udfordringer. Ind imellem havde vi dårlige tanker om hinanden, såsom at jeg kunne beskylde far for at være alt for hård og omvendt mente min mand ind imellem at jeg ikke var konsekvent nok eller pylrede for meget om ham. Og hvis jeg overhovedet kunne finde på at håbe, at min søn havde autisme, så var jeg vel også en forfærdelig mor...
Da han fik diagnosen væltede hele min verden og jeg tudede nærmest hele tiden, og ja også på arbejde, hver gang der bare var noget, der stillede en lille smule krav til mig. Jeg var i den grad i krise, også selvom jeg i så lang tid havde forberedt mig på, at han nok havde autisme. Det gør forfærdeligt ondt at få bekræftet, at ens barn skal have et handicap, der kommer til at påvirke resten af dets liv.
Meeeeen, når det så er sagt, så elsker jeg mit liv med ham. Han er en særlig dreng og jeg har en særlig rolle for ham og elsker ham over alle skyer. Han er speciel, men vi elsker hans særheder og som min mand siger, så er det faktisk lidt anderledes og interessant at have et barn, som tænker så markant anderledes. Nogen gange siger han ting, som jeg må trække på smilebåndet af. En dag var vi ude at cykle og i det at vi cykler forbi nogle unge piger smilede jeg til dem og de smilte til os. Så spurgte han "mor, hvorfor grinte du af pigerne?" Der er en masse sociale ting han endnu ikke har fanget endnu. Men der sker så meget med hans udvikling og jeg er ikke i tvivl om, at han kommer til at få et godt og rigt liv.
Håber du kan bruge mit svar og held og lykke med din dejlige dreng. Hvis jeg kan komme med et godt råd, så må det være at du skal huske at lytte til og stole på din intuition.