Mamalu skriver:
Hej alle sammen
Jeg valgte ikke at skrive dette indlæg under kategorien 'Børn med handicap' både fordi han ikke er blevet diagnoseret endnu og som mor er det stadig svært at indse.
Jeg prøver at gøre det så kort som jeg nu kan. Jeg har tidligere skrevet herinde om mine bekymringer omkring min søns sprogudvikling og om han mon er normal osv. Min søn på to et halvt år er en rigtig dejlig dreng som har humor og er højt elsket af os og vores omgangskreds (hvilket iøvrigt slet ikke kan se noget galt med ham). Min mand og jeg har længe haft på fornemmelsen af at der er noget 'galt'. Det første år af hans liv virkede alting normalt udviklingsmæssigt. Han nåede hans milepæl som han skulle- begyndte at smile da han var 3 mdr. (Havde/har også øjenkontakt med os) pludrede og fik første tand da han var 5 mdr, kravlede 6 mdr, gik da han blev 1 år gammel osv. Dog gik vi og ventede på hans første ord og det tog lang tid. Natteuroet bemærkede vi også på det her tidspunkt. Samt at han ikke kun sidde stille, men vi tænkte at han sikkert bare er et meget aktivt barn med masser af energi. Det eneste vi kunne bruge som kunne få ham til at sidde stille var tegnefilm.
Han startede i vuggestue da han var halvandet og allerede få mdr efter blev vi bedt om at få hans ører tjekket. Det gjorde vi så, for vi kunne heller ik forstå hvorfor han ikke altid reagerede når vi kaldte på ham eller sagde nej til ham. Hans hørelse fejlede ikke noget, dog havde han lidt væske i ørerne som gik væk af sig selv. Han behøvede ikke at få dræn.
Vi har siden da haft flere samtaler omkring hans udvikling med hans pædagoger. De ting som de har påpeget talte vi med børnelægen om da vores søn var til 2 års tjek, men der var det for tidligt at sige noget og vi skulle se tiden an.
De symptomer som de fremhæver i vuggestuen ser vi også i ham. Blandt andet at han går på tæer, kan være aggressiv, bryder sig ikke om forandringer-eksempelvis at få taget sko og tøj af eller at blive skiftet, jakke skal være lukket, han gentager ting han sir (lyde), sen sprogudvikling, stiller legetøj (biler) op i en række, leger ikke med andre børn, har svært ved at sidde stille, bryder sig ikke om at man siger nej til ham, i sin egen boble osv osv.
Efter snakken med vuggestuen var det som om at det gik endnu mere op for os at det må være autisme. Det skal lige nævnes at de på ingen måder har nævnt autisme, de har blot fremhævet hvad de har bemærket ved ham og anbefalet os at få en udredning. Vi søgte hjælp med det samme og nu venter vi på at få en udredning.
Til at starte med var det som en lettelse at andre (hans pædagoger) kunne se hvad vi inderst inde gik og bekymrede os over. Det tog lige et pr dage så kom tårerne væltende ind samt endnu flere bekymringer og spørgsmål. Jeg har virkelig brug for at høre fra andre om deres erfaring. Ved godt at de svar jeg søger afhænger af den endelige diagnose, men jeg har bare brug for at høre fra andre hvad deres erfaring har været. Hvis han så tidligt får hjælp og støtte kommer han til at fungere nogenlunde normalt mht skolegang osv? Hvordan har udviklingen været i jeres tilfælde? Og hvad har i af anbefalinger? I er velkommen til at skrive al det i kan komme i tanke om.
Hejsa,
Ikke at jeg tænker at det nødvendigvis kunne være det samme, men din beskrivelse lyder meget som en beskrivelse af hvordan vores søn var for ca. Et halvt år siden. Vi var også nervøse for at han måske havde en eller anden form for diagnose. Han havnede også ofte i konflikter med andre børn i hans institution. Han har dog været tidligt ude med sprog og talt meget flot i lang tid. Han er nu 2 1/2.
Vi fandt ud af at han har +5 på begge øjne, og derfor har været utroligt svagtseende, han fik hurtigt briller og nærmest dagen efter han fik sine briller på, ændrede hans adfærd fra den ene dag til den anden.
Vi havde på ingen måde set, at alle de her udfordringer kunne udspringe af at han havde dårligt syn. Vi havde på intet tidspunkt mistænkt at han så dårligt, det har heller ikke læger, pædagoger, sundhedsplejerske, venner eller familie mistænkt.
Men nu har vi en glad dreng, som fungerer fuldstændigt alderssvarende og på nogle punkter meget bedre end børn på hans alder :-)