Er det samme problematik om mandagen? Er din datter svær at putte i weekenden?
Hvis problemet ikke er der i weekenden, så er det jo en dårlig vane fra DP side af, at hun bare konsekvens putter hende for tidligt. Istedet for at putte hende, kunne hun måske tilbyde hende at sidde med en bog, puslespil eller andet for sig selv. Så er det måske for mange indtryk hun ikke kan rumme så tidligt. Eller at hun måske bliver lagt om formiddagen, men så ikke skal sove når de andre bliver lagt. 2 lure på en på 2,5 lyder af meget. Og så går det jo netop ud over rytmen.
Ville personligt ikke vælge at give hende powernaps.
Rigtig mange undersøgelser lyder på at børn der vækkes af deres lur, kan få betydning for væksthormon, indlæring (også op i skolealderen) og de kan få adhd lignende symptomer. Så jeg ville personligt ikke vække et sovende barn til middag. Det er noget andet om morgenen, da de når gennem deres søvn cyklus flere gange i løbet af natten. Langt de fleste børn på 2,5år har i den grad brug for en lur. De er gode til selv at sige fra, når de er klar til at undværre. Og det er når de ikke falder i søvn til middag. Det kan selvfølgelig være svært hvis hele rytmen er forskruet, men så må I gå i dialog med dagplejeren.
Men hvis det også er i weekenden, så skal I måske overveje om det putteritual I har nu er optimalt. Måske skal badet ikke ligge om aftenen. Nu skriver du ikke at i ser tv/ipads eller lignende. Men hvis hun ser på det kan det også være svært for hjernen at falde til ro. Det kan også ske at hun har brug for hjælp til at koble fra. Mange børn har glæde af at man massere/trykker på dem på kroppen, så de rigtig får mærket sig selv. Vi leger nogle gange "Pandekagelegen" så ruller jeg ungerne ind i deres dyner som en pandekage og så laver jeg blide tryk på dem. Det hjælper her, hvis de har svært ved at falde til ro. Og så snakker vi altid hele dagen igennem inden sengetid.
Nogle gange hjælper det også at starte putteritualet tidligere, og måske endda lægge hende til at sove tidligere. Så de ikke når at blive overtrætte.
Og så er jeg fan af at holde rytmen også i weekenderne. At sengetid er det samme som i hverdagene.
Anmeld
Citér