Min datter er umulig at få til at sove...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.242 visninger
47 svar
13 synes godt om
21. juni 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter er 2,5 år... Og har faktisk altid været nem at putte. Men vi har en fase, som har i hvert fald varet i 4 måneder...

Hun er simpelthen UMULIG at putte om aftenen... Vi prøver med samme rutine: aftensmad, bad, og putning...

Men hun kan simpelthen ikke finde ro - og hun er overhovedet ikke træt. 

Det resulterer i, at hun er mega træt om morgenen, og hun faktisk er rigtig svær at aflevere nogle gange.

Nogle gange putter DP hende til at sove 2 gange om dagen (det sker ikke så ofte), fordi hun om morgenen har behov for ro, og hun er træt - hvilket giver mening, men jeg tror simpelthen, at vi er kommet i en rigtig dum rytme, hvor hun måske sover alt for meget hos dp?

Men alligevel - hun er jo træt, så skal hun selvf. sove.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre - Har I nogle gode fif?

Vi blev anbefalet noget relaxing musik for børn, men min datter bliver bare mere aktiv af det...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg vil også sige hun sover for meget hos DP. I den alder er de jo så småt på vej væk fra lur. Tænker DP godt kan putte hende tidligt hvis hun er træt, men så skal hun ikke have lur nr 2, eller ihvertfald max en powernap på 10-15 min. Så kan hun godt holde den kørende til aften, evt komme i seng en halv time tidligere.

Har selv en dreng på 2,4. Han har brug for 12 timer ialt, dvs i weekenden når han får lov at sove længe og får sine 12 timer, så er han slet ikke træt til middag. Vi kører ham så en tur i klapvogn om eftermiddagen så han lige får en powernap, og derved kan klare sig til aften.

Det kan godt vær det virker hårdt at vække dem når de sover, men alternativet er jo at man skal vække dem om morgenen, og de så er trætte hele dagen. 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Sprit25

Lomm skriver:

Jeg vil også sige hun sover for meget hos DP. I den alder er de jo så småt på vej væk fra lur. Tænker DP godt kan putte hende tidligt hvis hun er træt, men så skal hun ikke have lur nr 2, eller ihvertfald max en powernap på 10-15 min. Så kan hun godt holde den kørende til aften, evt komme i seng en halv time tidligere.

Har selv en dreng på 2,4. Han har brug for 12 timer ialt, dvs i weekenden når han får lov at sove længe og får sine 12 timer, så er han slet ikke træt til middag. Vi kører ham så en tur i klapvogn om eftermiddagen så han lige får en powernap, og derved kan klare sig til aften.

Det kan godt vær det virker hårdt at vække dem når de sover, men alternativet er jo at man skal vække dem om morgenen, og de så er trætte hele dagen. 

Helt enig med dig! 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Tullemoar

Jeg tror også, at det er for meget søvn i dagplejen..

Men ved ikke, hvordan man lige skal få vendt hendes rytme. Den er jo helt "fucked up" ligenu...og det er skide hårdt.

Især om morgenen, hvor hun bare er SÅ træt...

I weekenderne er det meget forskelligt om hun overhovedet sover lur, men der kan hun jo også sove længere.

Anmeld Citér

21. juni 2017

årgang84

Profilbillede for årgang84

Herhjemme skal bad være før aftensmaden. Også får de bare nattøj på. 

De kvikker op af badet.  Og bad er der i mine øjne ikke behov for hver dag i den alder. 

Anmeld Citér

21. juni 2017

striber

Er det samme problematik om mandagen? Er din datter svær at putte i weekenden? 

Hvis problemet ikke er der i weekenden, så er det jo en dårlig vane fra DP side af, at hun bare konsekvens putter hende for tidligt. Istedet for at putte hende, kunne hun måske tilbyde hende at sidde med en bog, puslespil eller andet for sig selv. Så er det måske for mange indtryk hun ikke kan rumme så tidligt. Eller at hun måske bliver lagt om formiddagen, men så ikke skal sove når de andre bliver lagt. 2 lure på en på 2,5 lyder af meget. Og så går det jo netop ud over rytmen. 

Ville personligt ikke vælge at give hende powernaps. 

Rigtig mange undersøgelser lyder på at børn der vækkes af deres lur, kan få betydning for væksthormon, indlæring (også op i skolealderen) og de kan få adhd lignende symptomer. Så jeg ville personligt ikke vække et sovende barn til middag. Det er noget andet om morgenen, da de når gennem deres søvn cyklus flere gange i løbet af natten. Langt de fleste børn på 2,5år har i den grad brug for en lur. De er gode til selv at sige fra, når de er klar til at undværre. Og det er når de ikke falder i søvn til middag. Det kan selvfølgelig være svært hvis hele rytmen er forskruet, men så må I gå i dialog med dagplejeren.

Men hvis det også er i weekenden, så skal I måske overveje om det putteritual I har nu er optimalt. Måske skal badet ikke ligge om aftenen. Nu skriver du ikke at i ser tv/ipads eller lignende. Men hvis hun ser på det kan det også være svært for hjernen at falde til ro. Det kan også ske at hun har brug for hjælp til at koble fra. Mange børn har glæde af at man massere/trykker på dem på kroppen, så de rigtig får mærket sig selv. Vi leger nogle gange "Pandekagelegen" så ruller jeg ungerne ind i deres dyner som en pandekage og så laver jeg blide tryk på dem. Det hjælper her, hvis de har svært ved at falde til ro. Og så snakker vi altid hele dagen igennem inden sengetid. 

Nogle gange hjælper det også at starte putteritualet tidligere, og måske endda lægge hende til at sove tidligere. Så de ikke når at blive overtrætte. 

Og så er jeg fan af at holde rytmen også i weekenderne. At sengetid er det samme som i hverdagene.

Anmeld Citér

21. juni 2017

Tullemoar

Bad er noget, som vi er blevet anbefalet af dagplejeren, så det har vi ikke gjort så længe.

Vi tager også konsekvent Ipad osv. før vi lige spiser, netop for hun kan få ro.

I weekenden er hun meget nemmere at have noget at gøre med.

Vi hverken synger, læser eller noget for hende, da vores erfaring er, at hun bliver mere "lalle" af det. Vi ligger/sidder stille med hende, og så prøver at få ro på hende.

Men hele hendes krop er bare igang.. og det er skide frusterende... Hun er bare ikke træt... 

Jeg føler bare ikke, at dp er særlig lydhør, for når min datter er træt om morgenen, så er hun træls overfor de andre børn, og så er det åbenbart nemmere bare at lægge hende.

Dog ved jeg at nogle gange, får hun bare lov til at ligge på en madras uden at sove.

Anmeld Citér

21. juni 2017

striber

Saphiira skriver:

Bad er noget, som vi er blevet anbefalet af dagplejeren, så det har vi ikke gjort så længe.

Vi tager også konsekvent Ipad osv. før vi lige spiser, netop for hun kan få ro.

I weekenden er hun meget nemmere at have noget at gøre med.

Vi hverken synger, læser eller noget for hende, da vores erfaring er, at hun bliver mere "lalle" af det. Vi ligger/sidder stille med hende, og så prøver at få ro på hende.

Men hele hendes krop er bare igang.. og det er skide frusterende... Hun er bare ikke træt... 

Jeg føler bare ikke, at dp er særlig lydhør, for når min datter er træt om morgenen, så er hun træls overfor de andre børn, og så er det åbenbart nemmere bare at lægge hende.

Dog ved jeg at nogle gange, får hun bare lov til at ligge på en madras uden at sove.

DP skal jo ikke bare lægge hende, fordi hun er "besværlig". Forstå mig ret, selvfølgelig skal det ikke gå ud over de andre. Men så er et jo hendes opgave at finde ud af hvordan hun kan hjælpe din datter igennem formiddagen. 

Det er jo et kæmpe problem for jer, og hvis I ser det helt anderledes i weekenden, er det jo højst sansynligt hos DP at problemet ligger. Altså at hun sover for meget der. 

Kan du ikke hive fat i dagplejepædagogen? 

Anmeld Citér

21. juni 2017

Sprit25

Jeg ville forlange en tidlig middagslur indtil den her rytme var vendt. 

Da min datter svingede mellem behov for lur og ikke behov for lur læste vores dp hende i løbet af dagen. Det endte tit med de så sad og slappede af når den lille sov. Hvis hendes mand var hjemme sad han med hende i sofaen og så ramasjang. Og de stor hyggede og hun fin slappet af

Anmeld Citér

21. juni 2017

Tullemoar

Tak for jeres svar. Tror jeg er nødt til at snakke med hendes dp

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.