Anonym skriver:
Jeg har selv startet tråden, så selvfølgelig vil jeg gerne svare
Dog er det en helt anden debat, du lægger op til, som jeg allerede har været igennem rigtig mange gange. Og det tror jeg bare hører med, når man tager en så kontroversiel beslutning. Men jeg vil gerne lige sige dig tak for at formulere dig så konstruktivt - der er rigtig mange, som ryger op i det røde felt i debatten om donorbørn, og det gør det ret svært at forholde sig til de meninger og holdninger, som kommer på bordet.
Jeg kan sagtens forstå, at folk undrer sig over, at jeg vælger at få et donorbarn i så ung en alder. For ja, jeg har sandsynligvis en del år endnu at blive gravid i. Men jeg tror også, at en stor del af folks undren skyldes, at de fleste jo først tyer til donorbarn-løsningen, når deres biologiske ur er ved at løbe ud - hvilket jo giver god mening, hvis ens oprindelige plan var at finde drømmepartneren at få børn med. Dog forholder det sig ikke sådan for mig (se evt mit svar ovenfor), hvorfor jeg ikke ser nogen grund til at vente 10 år med at gøre noget, som jeg ved er det, jeg helst vil.
Med den vinkel på sagen er der selvfølgelig set lidt bort fra spørgsmålet om, hvilken familieform der er bedst for barnet. Og det er også noget, jeg har brugt utallige timer på at tænke over. Nu nævner du barnets ophav, og det tror jeg også er vigtigere end selve familieformen. Netop derfor har jeg også valgt en donor, som jeg har rigtig mange oplysninger om, både i form af billeder, stemmeoptagelse, interview, stamtræ, personlighedstest og mange andre ting. Det er selvfølgelig ikke det samme som at have en far, men der er trods alt mulighed for, at mit barn kan få et indtryk af donoren og forhåbentlig spejle sig lidt i ham igennem alle disse oplysninger.
Jeg ville have meget svært ved at forsvare at vælge en fuldstændig anonym donor, men jeg kan mærke, at jeg har det godt med det valg, jeg har taget i donorudvælgelsen. Så kan det selvfølgelig godt være, at andre er uenige med mig, men jeg er også bare nået dertil, hvor jeg har erkendt, at det vigtigste er, at jeg selv hviler i min beslutning og tror på, at jeg gør det rigtige - for så tror jeg også, at mit barn vil vokse op i harmoni med vores familieform og dets tilværelse som donorbarn.
Håber, det kan give dig en lidt bedre forståelse for mit valg. Ellers må du gerne skrive igen! Selvom jeg har taget min beslutning, vil jeg stadig gerne have andres øjne på sagen for at få et bredere perspektiv på det hele 
Dit svar giver rigtig god mening. Man hører nogle gange om unge kvinder, der overvejer et donorbarn, fordi de absolut vil være unge mødre, og der var for et stykke tid siden en tråd (kan dog ikke huske om, det var på denne debatside), hvor en ung kvinde argumenterede for, at det nærmest ville være en fordel for barnet kun at have hende.
Men du virker moden, og jeg er sikker på, at din beslutning er helt rigtig for dig. Det lyder, som om du har et realistisk forhold til det at blive selvvalgt enlig mor og ikke bare tror, at det er en dans på roser. Du har jo også netop en del oplysninger om donoren, så selv om han ikke bliver en far, så vil dit barn kunne få noget at vide om sit ophav - det synes jeg også er vigtigt i forhold til evt. arvelige sygdomme.
Når din drøm ikke er en kernefamilie, kan du jo lige så godt gå i gang nu.
Jeg hviler også rigtig meget i mig selv - nu - men det gjorde jeg ikke, da jeg var yngre. Som ung var min drøm kernefamilien. Men i dag må jeg sige, at jeg er glad for, at jeg ikke fik barn med min ekskæreste - vi havde så forskellige livsværdier.
Jeg mødte aldrig den rigtige, og derfor har jeg ingen børn. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så strejfede tanken om at få et donorbarn mig - men jeg gik ned med en dyb depression, så jeg var nødt til at vælge det fra - og da jeg fik det godt igen, syntes jeg, at jeg var blevet for gammel.
I dag er jeg afklaret med, at jeg aldrig blev mor, og så har min nuværende kæreste tre skønne drenge. Men han og jeg bor ikke sammen - jeg tror, jeg har boet alene så længe, så jeg er blevet lidt for selvstændig - hihi - og trives rigtig godt i mit eget selskab.
Rigtig meget held og lykke med projektet. Jeg tror, du bliver en rigtig mor og at være et meget ønsket barn er ikke det dårligste udgangspunkt. Og som du selv skriver, så findes der mange forskellige familieformer i dag. Det var din unge alder, der undrede mig - men det er der jo en rigtig god forklaring på.