Tommelise skriver:
Jeg er ikke ung og har ikke et donorbarn, så jeg kan ikke besvare dit spørgsmål. Tanken om at få et donorbarn strejfede mig engang, men kun fordi alderen pressede sig på. Jeg fravalgte det dog af personlige årsager.
Det er vel altid egoistisk at få børn, men jeg kan godt undre mig over, at du vælger et donorbarn, når du er så ung. Du har masser af tid til at finde en mand, så hvorfor ikke vente ? Det optimale for et barn må være at have både en mor og en far.
Du behøver selvfølgelig ikke at svare, hvis du ikke vil.
Jeg synes, man påtager sig et stort ansvar, når man vælger at få et donorbarn. Jeg tror, det betyder meget for et barn at kende sit ophav. Har du mon set udsendelsen "Et donorbarn søger svar" ?
Det er ikke ment fordømmende - som sagt forstår jeg godt, at man kan vælge at få et donorbarn. Det undrer mig bare, at man vælger den løsning, når man kun er 25 år.
Jeg har selv startet tråden, så selvfølgelig vil jeg gerne svare
Dog er det en helt anden debat, du lægger op til, som jeg allerede har været igennem rigtig mange gange. Og det tror jeg bare hører med, når man tager en så kontroversiel beslutning. Men jeg vil gerne lige sige dig tak for at formulere dig så konstruktivt - der er rigtig mange, som ryger op i det røde felt i debatten om donorbørn, og det gør det ret svært at forholde sig til de meninger og holdninger, som kommer på bordet.
Jeg kan sagtens forstå, at folk undrer sig over, at jeg vælger at få et donorbarn i så ung en alder. For ja, jeg har sandsynligvis en del år endnu at blive gravid i. Men jeg tror også, at en stor del af folks undren skyldes, at de fleste jo først tyer til donorbarn-løsningen, når deres biologiske ur er ved at løbe ud - hvilket jo giver god mening, hvis ens oprindelige plan var at finde drømmepartneren at få børn med. Dog forholder det sig ikke sådan for mig (se evt mit svar ovenfor), hvorfor jeg ikke ser nogen grund til at vente 10 år med at gøre noget, som jeg ved er det, jeg helst vil.
Med den vinkel på sagen er der selvfølgelig set lidt bort fra spørgsmålet om, hvilken familieform der er bedst for barnet. Og det er også noget, jeg har brugt utallige timer på at tænke over. Nu nævner du barnets ophav, og det tror jeg også er vigtigere end selve familieformen. Netop derfor har jeg også valgt en donor, som jeg har rigtig mange oplysninger om, både i form af billeder, stemmeoptagelse, interview, stamtræ, personlighedstest og mange andre ting. Det er selvfølgelig ikke det samme som at have en far, men der er trods alt mulighed for, at mit barn kan få et indtryk af donoren og forhåbentlig spejle sig lidt i ham igennem alle disse oplysninger.
Jeg ville have meget svært ved at forsvare at vælge en fuldstændig anonym donor, men jeg kan mærke, at jeg har det godt med det valg, jeg har taget i donorudvælgelsen. Så kan det selvfølgelig godt være, at andre er uenige med mig, men jeg er også bare nået dertil, hvor jeg har erkendt, at det vigtigste er, at jeg selv hviler i min beslutning og tror på, at jeg gør det rigtige - for så tror jeg også, at mit barn vil vokse op i harmoni med vores familieform og dets tilværelse som donorbarn.
Håber, det kan give dig en lidt bedre forståelse for mit valg. Ellers må du gerne skrive igen! Selvom jeg har taget min beslutning, vil jeg stadig gerne have andres øjne på sagen for at få et bredere perspektiv på det hele