Unge selvvalgte enlige mødre til donorbørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2017

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Dit svar giver rigtig god mening. Man hører nogle gange om unge kvinder, der overvejer et donorbarn, fordi de absolut vil være unge mødre, og der var for et stykke tid siden en tråd (kan dog ikke huske om, det var på denne debatside), hvor en ung kvinde argumenterede for, at det nærmest ville være en fordel for barnet kun at have hende.

Men du virker moden, og jeg er sikker på, at din beslutning er helt rigtig for dig. Det lyder, som om du har et realistisk forhold til det at blive selvvalgt enlig mor og ikke bare tror, at det er en dans på roser. Du har jo også netop en del oplysninger om donoren, så selv om han ikke bliver en far, så vil dit barn kunne få noget at vide om sit ophav - det synes jeg også er vigtigt i forhold til evt. arvelige sygdomme.

Når din drøm ikke er en kernefamilie, kan du jo lige så godt gå i gang nu.

Jeg hviler også rigtig meget i mig selv - nu - men det gjorde jeg ikke, da jeg var yngre. Som ung var min drøm kernefamilien. Men i dag må jeg sige, at jeg er glad for, at jeg ikke fik barn med min ekskæreste - vi havde så forskellige livsværdier.

Jeg mødte aldrig den rigtige, og derfor har jeg ingen børn. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så strejfede tanken om at få et donorbarn mig - men jeg gik ned med en dyb depression, så jeg var nødt til at vælge det fra - og da jeg fik det godt igen, syntes jeg, at jeg var blevet for gammel.

I dag er jeg afklaret med, at jeg aldrig blev mor, og så har min nuværende kæreste tre skønne drenge. Men han og jeg bor ikke sammen - jeg tror, jeg har boet alene så længe, så jeg er blevet lidt for selvstændig - hihi - og trives rigtig godt i mit eget selskab.

Rigtig meget held og lykke med projektet. Jeg tror, du bliver en rigtig mor og at være et meget ønsket barn er ikke det dårligste udgangspunkt. Og som du selv skriver, så findes der mange forskellige familieformer i dag. Det var din unge alder, der undrede mig - men det er der jo en rigtig god forklaring på.

Det er også mit indtryk, at der er en del unge kvinder, som overvejer at få et donorbarn alene, fordi de simpelthen ikke har tålmodighed til at finde den rigtige partner, selvom det egentlig er det, de allerhelst vil. Og ja, det er da lidt ærgerligt, fordi de sandsynligvis snyder sig selv (og deres barn) for noget, som de ved, de hellere vil have. Når det så er sagt, så ser jeg rigtig mange fordele ved at være relativt ung mor, og jeg er egentlig glad for, at jeg har det, som jeg har det - at jeg hviler i tilværelsen som single og i min beslutning allerede i en alder af 25, og at jeg ikke føler mig "nødsaget" til at tage selvsamme beslutning, fordi der ikke er andre muligheder på grund af et tikkende biologisk ur.

I forhold til det, du siger om en tidligere tråd, synes jeg egentlig ikke, at man som sådan kan diskutere, hvilken familieform der er bedst. Der er mange, der mener, at det ultimativt bedste er, at forældrene består af en mor og en far - og helst barnets biologiske mor og far. Set ud fra det menneskelige behov for at kende sit ophav giver dette god mening, men det er mit indtryk, at det for mange ikke kun er det, det handler om, men at det lige så meget er fordi barnet pr definition bare vil få et bedre liv i den "normale" familieform. Der bliver ikke rigtig taget højde for diverse interne faktorer - for eksempel forskellige livsværdier, som sikkert kan skabe en del forvirring i et barns opvækst. Det er jo noget, som man måske først opdager, når man kigger i bakspejlet, ligesom det er tilfældet med dig og din ekskæreste.

Så i øvrigt et program på TV2 for et par år siden, som handlede om donorbørn, hvor eksperterne blandt andet snakkede om, at det afgørende for et barns trivsel og opvækst ikke er familieformen, men derimod helt basale behov som tryghed og omsorg. Så om man er én eller flere forældre er egentlig ret underordnet, når alt kommer til alt. Ved ikke, om det var det, du mente, da du nævnte, at en anden ung kvinde mente, at det ville være til barnets fordel, at hun var den eneste forælder 

Jeg håber da, at jeg har et realistisk forhold til det at blive solomor, men i og med at jeg ingen børn har i forvejen og egentlig ikke aner, hvad jeg går ind til, kan jeg godt nogle gange blive lidt bange for, om jeg har fejlvurderet det hele. Sådan har alle kommende forældre det nok. Så længe man overvejer alle aspekter og er bevidst om alt det knapt så idylliske, så skal det nok gå. Man vokser jo med opgaven, og uanset hvad får man det til at fungere. Men ja, det hjælper helt sikkert på det at have erkendt, at det ikke er en dans på roser at blive mor - og måske især ikke at blive selvvalgt enlig mor. 

Er ked af at høre, at din depression satte en stopper for chancen for at få et barn. Men det er jo rigtig dejligt, at du i dag har det godt, hviler i dig selv og har fundet fred med, at du aldrig blev mor. Der er jo også mange, som snakker om, at ønsket om børn i bund og grund er et instinkt, og at dette instinkt aftager i takt med, at ens fertilitet falder. Naturen er så smart indrettet! Men heldigvis er der jo meget andet i livet end børn, og det lyder som om, at du har en dejlig tilværelse.

Jeg kan i øvrigt sagtens følge dig i det med, at man bliver meget selvstændig, når man bor alene igennem længere tid. Egentlig tror jeg også, det er rigtig godt for mange parforhold, at man ikke bor sammen. Håber, I får mange gode år sammen endnu, og at du nyder hans tre drenge.

Det blev endnu en gang et lidt langt indlæg, men tusind tak for dine svar! Det er rart at høre, at du har forståelse for min beslutning på trods af min unge alder.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.