Specielle navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

Anonym

Jeg er personlig selv ikke til hverken de i min verden for specielle navne som alpha og lignende, men jeg kan godt lide theo! 

Min datter har selv det som nok går under et meget specielt navn, men det blev ikke valgt fordi det var specielt, det blev valgt fordi vi hørte og godt kunne lide det! Navnet er Aria, og det er begyndt at blive populært i Norge, som er der jeg er fra, samt at det nu ligger på top i USA, men dette var ikke årsagen til at det blev valgt! 

Og til trods for en specielt og tydeligvis amerikansk navn så er vi altså en ret normal familie, med uddannelse på bachelorniveau i økonomi og salgskonsulent arbejde.

Så jeg kan ikke helt genkende dette med at man tilsyneladende skal være tyk, dum og på kontanthjælp for at ikke kalde sit barn for Simon eller Signe.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Troldemommi skriver:

Har aldrig forstået konceptet med specielle navne, det er da ikke navnet der gør barnet speciel, det er barnet i sig selv der er noget specielt, syntes tit navnene er direkte fladpandede og skriger til himlen om at der er nogle forældre der mangler noget opmærksomhed. 

Helt enig. Jeg synes mine børn er dejlige, men må indrømme at jeg kan fornemme efter de navne tråde der har været, at jeg har givet dem nogle kedelige ikke specielle navne.

Anmeld Citér

9. marts 2017

xStinepigen

Hej

Vi sad i dag og snakkede navne, og kom til at snakke om specielle navne som man ikke hører særlig tit her i Danmark og som der måske ikke er særlig mange der hedder. Det er både pige, drenge og unisex navne.

Hvad tænker I om disse navne?

Vær sød at holde en ren tone, jeg ønsker ikke grimme ord da nogen af navnene har stor betydning for mig og ønsker dem ikke svinet til.   

Har stemt Dimitri , har altid sagt jeg ville have en Dimitri, men min søns far var ikke enig, men blive til Matthæus . Men Dimitri er er dejligt navn synes jeg og heller ikke er navn alle har  

Anmeld Citér

9. marts 2017

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Jeg synes det ksn være fint med et specielt navn så længe stavemåden er lige til og ikke mindst at det klinger med efternavnet... så fx delta Jensen eller dimetri Jørgensen er no go for mig

Anmeld Citér

9. marts 2017

Rsa

i mit univers kæder jeg navnene sammen med deres oprindelse - Roza stavet med z, vil jeg forbinde med et barn af arabisk afstamning, dimitri østeuropæisk, matheo kristent osv. 

synes også at de amerikanske navne er ved at overtage de danske navne, hvilket jeg ikke helt forstår!!!

Det er selvfølgelig MIN måde, at opfatte navne-regiet på, men det gør også, at jeg ikke altid synes navnen passer til de kære danske "lyshårede børn med blå øjne" 

Anmeld Citér

11. marts 2017

RGN

Profilbillede for RGN
Abracadabra skriver:

Uh, jeg er da ked af, at jeg giver dig krympefod... 

Jeg tror såmænd de fleste forældre vil deres børn det bedste med navnevalg - men der er jo ikke grund til at gøre sit barn til en Brian allerede ved dåben. 

I øjeblikket sker der en flugt fra det almindelige - som om det specielle og usædvanlige pr definition er bedre. Men man bliver desværre ikke popstjerne af at hedde Beyoncé... Både Marie Key og Simon Kvamm har klaret sig strålende med almindelige fornavne. Jørgen Leth hedder endda JØRGEN! Og mange statsministre hedder Rasmussen...

Det skal du ikke være ked af. De får normal størrelse igen i løbet af 15-20 minutter. 

Jørgen hedder ikke bare Jørgen. Han er i tillæg ubehagelig. Så man kan sagtens få succes, selvom man har et kedeligt navn og utiltalende personlighed. 

Anmeld Citér

11. marts 2017

Ai sha

Mine børn har osse såkaldte specielle navne. I hvert tilfælde for Danmark. 

I deres fars hjemland er de helt normale

Jeg tror det kommer af øjnene der ser.

Jeg forbinder ikke navne med en speciel social klasse selvom jeg godt kender forskningen på det område.

Jeg har stemt på alpha. Som jeg elsker ( og som osse er et helt normalt navn i min mands hjemland)

Anmeld Citér

11. marts 2017

Anonym

Velg det navn, som er rigtigt for jer. Der er jo ingen "forkerte" eller "ubrugelige" navne på listen.

Selv har jeg to børn. Et med et navn som der bare er et par stykker i DK som har, og så et med et navn fra top-10-listen. Begge gange blev navnet valgt, fordi vi faldt for det og synes, det var det navn, som passede aller bedst til barnet. Det skal lige siges, at det sjældne navn er enkelt at uttale og stave. Det er bare et gammelt navn, som er gået af brug. Vi fandt det i en gammel navneliste fra min det Sogn,  min mand er fra.

Hvis de navne betyder noget for jer, er det helt flot at bruge dem. Verden i dag er så international, at fremtidens voksne ikke kommer til at reagere på udenlandske navne på samme måde, som deres bedsteforældre gør. Da jeg gik i skole tidlig i 80'erne var der i hele kommunen (som ikke var specielt lille) totalt to familier med børn adopteret fra Asien. De børn hed Marie og Caroline og Malene. Og så var der en familie fra Iran som havde 2 børn. Jeg husker ikke, hvad de hed.  Ellers så alle børn i kommunen "danske" ud og den eneste, jeg husker, som havde udenlandsk navn, hed Kari, fordi hendes mor var fra Norge. Verden har virkelig forandret sig! Børnene i dag vokser op omgivelser af et mangfold af nationaliteter og navne fra alle verdenshjørner. De kommer ikke til at reagere med overraskelse, om de møder en lille Ivy eller Dimitri. 

Anmeld Citér

11. marts 2017

lineog4

Jeg elsker navnet Gaia som er moder jord i den græske mytologi. Men har til trods for det ikke valgt det til mine egne piger måske fordi jeg tænker det bare ville blive opfattet som et specielt navn og ikke for den historie som for mig gør det til et særligt navn. 

Mine børns navne er spredt fægtning og har endda et barn med er af de her Brian navne 

Anmeld Citér

11. marts 2017

lineog4

Abracadabra skriver:

Men det eneste, der gør Roza ualmindeligt er vel det pinlige Z? Har I et særligt tilhørsforhold til det Z? Ellers fravælg det og kald hende Rosa. 

Jeg tror personligt ikke, at ens liv bliver mere specielt af at hedde noget specielt. Faktisk hedder nogle af de mest berømte danskere jo noget meget almindeligt: Hans Christian Andersen, Søren Kierkegaard, Georg Jensen, Viggo Mortensen, Asta Nielsen - jeg kunne blive ved.

Jeg møder en del Zelina'er, Hailey'er, Hope'er, Veronique'er - de er alle børn af kontanthjælpsmodtagere med BMI højere end IQ. De ligner IKKE kommende verdensstjerner. 

Der ER social stigmata forbundet med de 'specielle' navne, når det handler om Z'er og meget amerikanske navne (helt generelt). 

Gør jeres barn en tjeneste. Kald hende Rosa eller ham Theo.

Ha ha ha

må jo desværre erkende der er noget om snakken og er samtidig den stolte mor til en Liam som hverken skal blive berømt eller have en BMI der er højere end hans IQ - hans eneste specielle træk er hans familie ikke lever op til fordommende 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.